گروهی از محققان با همکاری پژوهشگران ایرانی یک وصله ریزسوزن برای رصد pH، گلوکز و لاکتات از راه دور ابداع کرده‌اند که به یک اپ موبایل متصل می‌شود و قابلیت انتقال دارو به بدن را نیز دارد.

وصله ابداعی محققان ایرانی بدن را از راه دور رصد می‌کند

آگاه: نظارت بر درمان از راه دور یکی از انگیزه‌های اصلی برای پیشرفت برابری سلامت است و پلی بین نابرابری‌های جغرافیایی و اجتماعی اقتصادی ایجاد می‌کند. علاوه بر آن این روند دسترسی عادلانه به مراقبت‌های بهداشتی باکیفیت برای مردم ساکن در مناطق دورافتاده و محروم را تضمین می‌کند. در این میان وصله‌های ریز سوزن (MNAs)، فرآیند دسترسی بدون درد و کم‌تهاجمی به مایع بینابینی را برای انتقال دارو و تشخیص بیماری دگرگون می‌کند. در همین راستا، گروهی از محققان با همکاری محمد رزاقی و مصطفی عظیم‌زاده و چند پژوهشگر ایرانی دیگر تحقیقی انجام داده و یک سیستم MNA  ترانوستیک یکپارچه معرفی کرده‌اند که مجموعه‌ای از حسگرهای رنگ‌سنجی را برای اندازه‌گیری مقدارpH، گلوکز و لاکتات، در کنار سیستمی برای انتقال دارو از راه دور و برحسب تقاضا فراهم می‌کند. از سوی دیگر، یک اپلیکیشن تلفن‌همراه این سیستم با بخش‌های حسگر و انتقال دارو ارتباط برقرار می‌کند. این سیستم می‌تواند pH (سطح ۳ تا ۸)، گلوکز (تا سطح ۱۶میلی‌متر)، و لاکتات (تا سطح ۱.۶میلی‌متر)، را ردیابی کند و علاوه‌برآن عملکرد سیستم انتقال دارو را ارزیابی کند.
این روش نوآورانه چالش‌های انتقال دارو به‌خصوص در حوزه بیماری‌های مزمن را که نیازمند مراقبت‌های طولانی‌مدت هستند برطرف و از سوی دیگر، راه هایی برای رصد غیرتهاجمی سلامت فرد از طریق حسگرهای مبتنی بر ریزسوزن فراهم می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.