بدون تردید، پرهیز و اجتناب از تنش و تهدید و تحدید امنیت روانی شهروندان، یکی از الزامات اساسی است که عموم مسئولان و کارگزاران نظام در پست‌ها و مناصب مختلف باید به آن ملتزم باشند؛ امروز مردم و شهروندان دغدغه‌های معیشتی و اقتصادی قابل‌توجهی دارند و هرگز روا و شایسته نیست که مسئولان به‌جای اهتمام به رفع این مشکلات و دغدغه‌ها، در گیرودار تنش و جَزَع‌وفَزَع پیرامون اختلافات‌شان باشند؛ امروز منطبق با فرمایشات رهبر انقلاب، اولویت اساسی گره‌گشایی از مشکلات و معضلات مردم و کشور است، پیگیری هر خطی غیر از این، بی‌راهه و کژراهه است.

مردم شما را می‌بینند!

آگاه: تفاوتی ندارد یک مسئول در چه پست و نهادی باشد، خواه کلیددار «پاستور» باشد، خواه در ساختمان «بهشتِ» بَلَدیّه و شورای شهر استقرار داشته باشد؛ همگان باید ملتزم به تنش‌زدایی و متعهد به خدمتگزاری و رفع مشکلات مردم و مبارزه با فساد باشند؛ این یک دستورالعمل عقلایی و مؤکد در شرایط فعلی کشور است. 
آنچه در روز ۲۴تیر در جلسه شورای شهر تهران رخ داد و حواشی پیرامون آن که تا امروز ادامه دارد، درواقع، دور از همان خط و صراط تنش‌زدایی است؛ ۲۴تیر ۱۴۰۳ روز تلخی در صحن شورای شهر تهران رقم خورد، شاید به تلخی ۱۵بهمن ۱۳۹۱ و «یکشنبه سیاه» در «بهارستان». اینکه عضوی ادعا کرد که مدیریت شهری در این سه سال هیچ دستاورد مهمی نداشته است، با واقعیت و حتی انصاف فرسنگ‌ها فاصله داشت؛ اینکه عضوی دیگر، در مقام برشمردن اقدامات و دستاوردهای مدیریت شهری برآمد و سپس در کمال تعجب و حیرت و به‌صورت کاملا بلاوجه، متهم به اسائه ادب به ساحت سیدالشهدای محور مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی شد نیز تأثر و تاسف‌برانگیزتر بود. 
شورای شهر و شهرداری که یکی در حوزه نظارت و سیاستگذاری‌های مدیریت شهری و دیگری در حوزه اجرا و عمران، مسئولیت برعهده دارند باید مکمل یکدیگر باشند و با همکاری و مساعدت یکدیگر، بارِ اداره کلانشهر تهران را که پایتخت ایران اسلامی و ام‌القرای جهان اسلام است به دوش بکشند؛ طبیعتا در چنین شرایط و فضایی، تفرقه و تشتّت و اغراض شخصی و گروهی و توسل و تَشبّث به انگاره‌های کودکانه، علاوه بر آنکه پیشبرد امور کلان و خطیرِ شهر تهران را زمین‌گیر می‌کند، به آسیاب ضدانقلاب نیز آب می‌ریزد؛ ضدانقلابی که از بام تا شام در رسانه‌های کذایی‌اش نظیر «موساد اینترنشنال» مشغول سمپاشی به اذهان مخاطبان ایرانی و انجام عملیات روانی و شایعه‌سازی علیه مدیران انقلابی کشور است.
تعامل سازنده به‌جای تقابل
میان شورا و شهرداری باید تعامل سازنده برقرار باشد؛ پیروزِ اصلی میدانِ تعامل سازنده‌ شورا و شهرداری، هیچکس جزء شهروندان نیستند. هرگاه نیز این تعامل به تقابل کشیده شده یا رویکردهای سیاسی، جناحی و طیفی جایگزین رویکرد شهرمداری و شهروندمداری شده‌اند (نظیر شورای شهر اول)، بیش و پیش از هر کسی این مردم بودند که متضرر شدند؛ البته پُرواضح است که شورا باید از شهرداری مطالبه‌گر باشد اما ضروری است این مطالبه‌گری، سمت‌وسویی حمایتگرانه داشته باشد و به ورطه تخریب و تخطئه و نادیده‌انگاری خدمات و دستاوردهای مدیریت شهری نیفتد. بدون تردید، چنانچه تعامل شورا و شهرداری به تقابل کشیده شود، ظرفیت‌های شهرداری به‌جای ارائه خدمات به شهروندان صرفِ اختلافات می‌شود و همین روند، مردم و شهروندان را به‌شدت متأثر می‌گرداند. انتظار و توقع بحق شهروندان آن است که مدیریت شهری در محیط و فضایی مملو از آرامش، به‌ خدمت‌رسانی خود ادامه دهد.
همچنین باید توجه داشت که مسیر و فرآیند قانونی رفع اختلافات میان شورا و شهرداری نیز کاملا باز و مهیاست و می‌توان به دور از جنجال‌آفرینی و غوغاسالاری و پاس گل به ضدانقلاب، مجموعه شهرداری و شخص شهردار را مورد سوال و اخطار و استیضاح قرار داد؛ طبق قانون «تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران» چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری به‌دلیل عدم انجام وظایف قانونی یا ضعف مدیریت، اعتراض یا ایرادی داشته باشند، ابتدا توسط رییس شورا موارد را به صورت صریح و مکتوب به شهردار تذکر می‌دهند. در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر و اصرار اعضای معترض، موضوع به‌صورت سوال مطرح می‌شود که در این صورت رییس شورا سوال را کتبا به شهردار ابلاغ می‌کند و وی موظف است با هماهنگی رییس شورا، حداکثر ظرف مدت ۱۵روز پس از تاریخ ابلاغ در محل شورا حاضر شود و به سوال مطرح‌شده پاسخ دهد. پس از ارائه پاسخ، بدون حضور شهردار نسبت به قانع‌کننده بودن آن رأی‌گیری می‌شود، چنانچه پاسخ شهردار از نظر اکثریت اعضای شورا، قانع‌کننده نباشد موضوع به‌صورت اخطار توسط رییس شورا به شهردار ابلاغ می‌شود. چنانچه اعضای شورا دو بار از پاسخ شهردار قانع نشوند، در صورت درخواست یک‌سوم اعضای شورا، استیضاح شهردار در دستور کار قرار می‌گیرد.
دستاوردهای شهرداری تهران طی سه سال اخیر
اما فارغ از فرآیندهای قانونی ناظر بر رفع اختلافات و تعارضات میان شورای شهر و شهرداری؛ آنچه اهمیت دارد، حمایتِ مطالبه‌گرایانه شورا از شهرداری است؛ قطعا شهر تهران به دلایل مختلف با مشکلات و معضلات مزمن و عدیده‌ای روبه‌رو است؛ اما این مقوله نباید سبب چشم بستن فرد و گروهی به اقدامات جهادی شهرداری تهران طی سه سال اخیر شود؛ قطعا برشمردن دستاوردهای مدیریت شهری در دوره اخیر، مَقال و مَجال جداگانه‌ای می‌طلبد اما باید اشاره و تصریح کرد که طی سه سال اخیر، توزیع عادلانه‌ای در سرانه‌های خدماتی میان شمال و جنوب پایتخت صورت گرفت و پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی در سطح شهر تهران به بهره‌برداری رسیدند. پروژه بزرگراهی شهید بروجردی که نقش موثری در بهبود روند ترافیک در سطح شهر تهران دارد، بالغ بر ۲۰سال راکد و متوقف مانده بود که در این دوره مدیریت شهری، بخشی از آن افتتاح شد؛ همچنین در دوره اخیر معادل ۲۴سال فعالیت مترو در تهران، واگن برای رفاه حال مسافران درون شهری خریداری شد؛ افزایش کمیت و کیفیت ناوگان حمل‌ونقل شهری به‌ویژه شبکه اتوبوس، ساماندهی اقامتگاهی معتادان متجاهر، زیباسازی چشم‌نواز و بصری شهر، توزیع فراوان آسفالت در سطح شهر برای ترمیم معابر، تزریق جان تازه به زیرساخت‌های شهری و پیشبرد کمربند سبز شهر تهران، تنها گوشه‌ای از دستاوردها و خدمات شهرداری تهران طی سه سال اخیر است. 
علاوه بر اینها، نباید نقش شهرداری تهران در حمایت از مجموعه‌های مردمی و کمک به انجام شکوهمند مراسم‌های ملی و مذهبی را مغفول گذاشت. بر همین اساس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، ریاست سازمان تبلیغات اسلامی با انتشار پیامی از زحمات زاکانی شهردار تهران و مجموعه مدیریت شهری پایتخت در تعظیم شعائر الهی و فرهنگ متعالی مردم گرانقدر تهران تشکر کرد. در متن پیام رییس سازمان تبلیغات اسلامی آمده است:  همکاری، حمایت و مشارکتِ مشفقانه و مجاهدانه‌ شهرداری تهران با مجموعه‌های مردمیِ پایتخت -چه در ایام شادی مردم در مهمانی ده کیلومتری و جشن امام رضایی‌ها، چه در محرم و چه در بهبود وضع فرهنگ عمومی و کاستن از آسیب‌های اجتماعی- شاهد اهتمام و اراده‌ محکمی برای پاسداشت فرهنگ ایرانی و مکتبی شهر است. به‌عنوان کمترین خادم نهضت تبلیغ اسلام ناب برخود واجب می‌دانم تا از زحمات شخص دکتر زاکانی و مجموعه‌ی شهرداری تهران در تعظیم شعائر الهی و فرهنگ متعالی مردم عزیز تهران، تقدیر و سپاس‌گزاری نمایم.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.