سوم مرداد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، طرحی با امضای ۱۹نماینده مجلس برای ساماندهی فیلترینگ با مسئولیت رییس‌جمهوری به هیات‌رییسه تقدیم شد که برای دقایقی فضای صحن علنی مجلس را متشنج کرد. این طرح با عنوان «رفع انسداد (فیلترینگ) پیام‌رسان‌ها و صفحات مجازی» به‌صورت دوفوریتی به مجلس ارائه شده است. در تنها ماده این طرح پیشنهاد شده است که مسدود کردن (فیلترینگ) پیام‌رسان‌ها و صفحات مجازی در سطح شهرستان و استان به دلایل امنیتی با تصویب و اعلام شورای تامین به‌صورت منطقه‌ای و مقطعی و در سطح ملی صرفا با تصویب و اعلام شورای عالی امنیت ملی در سطح کشور به‌صورت مقطعی امکان‌پذیر باشد.

توپ رفع فیلترینگ در زمین مجلس!

آگاه: این ماده دو تبصره هم دارد؛ در تبصره یک این ماده تاکید شده که مسدودسازی (فیلترینگ) پیام‌رسان‌ها و صفحات مجازی به‌صورت موقت بوده و به محض اینکه مشکل امنیتی برطرف شود، باید مسدودسازی (فیلترینگ) برداشته شود. این به این معنی خواهد بود که در صورت تبدیل شدن این طرح به قانون باید فیلتر پلتفرم‌هایی که تاکنون فیلتر شده‌اند نیز برداشته شود. همچنین در تبصره دوم آن مسئولیت اجرای این طرح در صورت تبدیل به قانون به رییس‌جمهوری سپرده شده است؛ البته طرح چنین طرحی جدید نیست و در آبان۹۸ و بعد از قطعی یک‌هفته‌ای اینترنت سازمان فناوری اطلاعات سعی کرد با اجرای یک طرح مشابه جلوی قطع اینترنت و فیلترینگ دائمی پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌های اینترنتی را بگیرد اما درنهایت این طرح به نتیجه‌ای نرسید.

جوسازی برای وتو!
بااین‌حال ارائه این طرح در مجلس حواشی را به دنبال داشت و باعث شد تا محمدباقر قالیباف ازسوی نماینده مردم بوکان متهم به وتو کردن این طرح شود. نماینده مردم بوکان در پی ارائه این طرح در مجلس گفت: از نمایندگان تقاضا دارم به صحبت‌های بنده گوش کنند، چراکه دردی که بنده امروز دارم درد فردای شما هست. من طرحی دوفوریتی تهیه و تقدیم هیات‌رییسه کردم. این طرح تمام مراحل خود را طی کرده است اما آقای قالیباف این طرح را وتو کردند. با چه حقی این کار را انجام دادید؟ آقای قالیباف شما به قرآن سوگند یاد کردید که آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را رعایت کنید.
محمد قسیم عثمانی در ادامه این را هم گفت که طرحش هیچ اشکالی نداشته و نباید با دیدگاه‌های پادگانی در مجلس مدیریت کرد. وی با بیان اینکه اینجا خانه ملت است، ادامه داد: بنده به‌عنوان نماینده مردم طرحی را در جهت منافع مردم طراحی کرده و طبق آیین‌نامه مراحل دوفوریتی آن را طی کردم، چرا آقای قالیباف این طرح را وتو کردند؟ مگر هیات‌رییسه نباید آیین‌نامه مجلس را رعایت کند. اگر من به‌عنوان نماینده مردم نتوانم صحبت کنم چه کسی باید حرف مردم را بزند؟ آقای قالیباف فکر می‌کنید مصلحت‌اندیش هستید؟ چرا به آیین‌نامه عمل نمی‌کنید؟ بنده با همه دوستان هیات‌رییسه صحبت کردم و گفتند که مراحل این طرح طی شده، چون طرح رفع فیلترینگ است اجازه نمی‌دهید در دستورکار قرار گیرد. مگر همه از رفع فیلترینگ صحبت نمی‌کردید؟ چرا طرح بنده را وتو می‌کنید؟ این اقدامات را نکنید به خدا به نفع کشور نیست.

۳۰ طرح دوفوریتی در نوبت
در ادامه فضای متشنج مجلس، علی نیکزاد که اداره جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر نماینده بوکان بیان کرد: انتصابی که شما به رییس مجلس شورای اسلامی دادید درست نیست. اکنون ۳۰طرح دوفوریتی در هیات‌رییسه وجود دارد و هر کدام باید به‌موقع مطرح شود. با شناختی که بنده از شما دارم و سوابقی که از نمایندگی شما می‌شناسم اینگونه صحبت‌کردن مصلحت نیست. این چه الفاظی است که شما به کار بردید؟ یعنی چه که می‌گویید اینجا پادگان نیست. این چه حرفی است؟ ما جبهه دیده‌ایم، بالا و پایین در کشور دیده‌ایم، اکنون ۳۰طرح دوفوریتی در هیات‌رییسه است که به وقتش مطرح می‌شود. بنده تقاضا دارم که هم شأن مجلس شورای اسلامی و هم شأن نمایندگان و هم شأن رئیس مجلس شورای اسلامی را حفظ کنید.

من یاغی نیستیم!
اما طولی نکشید که محمدقسیم عثمانی در جریان جلسه ۳مردادماه مجلس شورای اسلامی به‌دلیل اظهارات تند و تیز خود از رییس مجلس شورای اسلامی عذرخواهی کرد و گفت: بنده عضوی از مجلس شورای اسلامی بوده و برای جایگاه مجلس احترام قائلم اما بنده به‌شدت تحت‌فشار بوده و عصبانی بودم. بنده چندین‌باره به آقای متفکر و آقای حاجی‌بابایی مراجعه کردم تا درخصوص طرح دوفوریتی به بنده توضیح دهند. درست است که حدود ۳۰طرح دوفوریتی اعلام وصول شده است اما برای من اولین طرح بود. من یاغی نیستم، من یک دانشگاهی هستم. نماینده مردم بوکان این را هم گفت که طرحش سالانه پنج‌هزار میلیارد تومان از هزینه‌های مردم را کم می‌کند.

واکنش‌های بیرونی
در ادامه واکنش‌ها به فضای متشنج مجلس، دیدگاه‌های مختلفی اعم از اینکه مجلس نباید با وجود شورای عالی فضای مجازی به موضوع رفع فیلترینگ ورود کند مطرح شد.
در همین زمینه دستیار سیاسی و رسانه‌ای محمدباقر قالیباف در یادداشتی متذکر شد؛ تصمیم‌گیری درباره رفع فیلترینگ باید توسط شورای عالی فضای مجازی صورت گیرد و به همین علت رییس مجلس اجازه نداد فیلترینگ در صیانت تصویب شود.
محمد سعید احدیان با بیان اینکه «دوقطبی‌سازی‌های جعلی با فیلترینگ شروع شد» نوشت: همین دیروز بود که دکتر قالیباف پیش‌بینی کرد که دوقطبی‌سازی‌های جعلی آغاز خواهد شد و امروز شاهد هستید که با رفتار سیاسی یکی از نمایندگان دوقطبی‌سازی جعلی بر سر فیلترینگ در کشور کلید خورد و دو سر طیف‌ها برای منافع سیاسی خودشان شروع کردند به تقویت این بازی سیاسی، اما پاسخ به عقلانیت انقلابی به این دوقطبی‌سازی چیست؟
وی این را هم گفت که مسئله فیلترینگ راه‌حل‌های منطقی دارد که بتوان هم دغدغه‌های رهاسازی خطرناک فضای مجازی را که به امنیت روانی و کانون خانواده لطمه می‌زند، لحاظ کرد و هم مشکلات فیلترینگ را برطرف کرد؛ لذا اینکه ما بخواهیم مسئله فیلترینگ را تبدیل کنیم به یک دوقطبی که جامعه را دربرابر یک دوقطبی قرار دهیم، جعلی و با نگاه سیاسی است.
سلیمی: فیلترینگ با مصوبه مجلس شورای اسلامی نبوده است
بااین‌حال سخنگوی هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی در همین زمینه به خبرنگار آگاه گفت: نکته اینجاست که مگر فیلترینگ ازسوی مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاده است که مجلس رفع فیلترینگ کند؟ فیلترینگ در زمان حسن روحانی و ازسوی شورای عالی فضای مجازی اتفاق افتاد؛ بر این اساس، فیلترینگ با مصوبه مجلس شورای اسلامی نبوده است؛ البته ممکن است در اینجا این موضوع مطرح شود که اگر هم مجلس فیلترینگ را انجام نداده است اما موضوع رفع فیلتر فیلترینگ از وادی مجلس دنبال شود که این کار محل بحث و بررسی است.
علیرضا سلیمی با ذکر این نکته که الان یک بحث حقوقی مطرح است مبنی بر اینکه باتوجه‌به اینکه شورای عالی فضای مجازی زیر نظر رییس‌جمهوری تصمیمی را در این زمینه گرفته و این موضوع در حوزه اجرا بوده است، در این شرایط آیا مجلس می‌تواند به این حوزه ورود کند یا خیر؟ گفت: بااین‌حال نباید مباحث کارشناسی و حقوقی را با جاروجنجال پیش برد. از سوی دیگر، یک بحث حقوقی و کارشناسی این است که باتوجه‌به آنکه مراسم تنفیذ و تحلیف مسعود پزشکیان، رییس‌جمهوری هفته آینده برگزار می‌شود، این موضوع ازسوی رییس‌جمهوری و در شورای عالی فضای مجازی دنبال شود و شورای عالی فضای مجازی در این موضوع تصمیم‌گیری کند. وی با ذکر این نکته که بررسی طرح در مجلس یک‌سری سازوکاری دارد و نمایندگان باید مطابق با آن پیش بروند، تاکید کرد: ما نباید بحث‌های حقوقی، فنی و کارشناسی را نادیده گرفته و با زورگویی بحث‌های خودمان را جا بیندازیم. واقعیت آن است که هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی به‌هیچ‌وجه در کارهای نمایندگان مانع‌تراشی ایجاد نکرده و نمی‌کند.

انتقاد به اقتصاد مالی فروش فیلترشکن‌ها
اما در حالی موضوع رفع فیلترینگ مجددا در فضای جامعه مطرح شده است که از سویی دیگر، بسیاری از مسئولان و همچنین نمایندگان در رابطه اقتصاد مالی فروش فیلترشکن‌ها در پی فیلترینگ انتقادات زیادی داشته و حتی در این زمینه وزیر جوان ارتباطات دولت سیزدهم را مورد سوال قرار دادند.
وزیر ارتباطات در همین زمینه و در دیدار با رییس‌جمهوری منتخب و ارائه گزارش به وی گفت: بیشتر گله کاربران از سرعت اینترنت ناشی از دو موضوع محدودیت در دسترسی به برخی سرویس‌ها و تحریم‌های ظالمانه غرب در ایجاد محدودیت در دسترسی به سایت‌های موردنیاز کاربران است، چراکه برخی از کاربران برای دورزدن این محدودیت‌ها مجبور به استفاده از فیلترشکن هستند که این امر ضمن کاهش سرعت دسترسی، باعث ناامنی گوشی و رایانه کاربران و آسیب‌پذیرشدن آنها در مقابل حملات سایبری می‌شود.

دولت تمام‌قد در برابر فیلترکردن و فیلترشکن بازی می‌ایستد
بااین‌حال مسعود پزشکیان هم در جریان فضای انتخاباتی کشور مباحث را درباره رفع فیلترینگ مطرح کرد و گفت: در این‌باره اظهار کرده است جهان با سرعت به‌سوی دسترسی‌های کم‌هزینه و پرسرعت به اینترنت حرکت می‌کند و من آمده‌ام تا موانع دسترسی مردم و صاحبان کسب‌وکار را به جدیدترین فناوری‌های عصر بردارم. او تضمین داد که تمام دولت در برابر فیلتر کردن و فیلترشکن بازی تمام‌قد بایستد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.