ایران از دو شب گذشته، محل ترافیک سنگین پروازهای خارجی شده است. مقامات ارشد و عالی‌رتبه کشورهای خارجی یکی پس از دیگری به تهران سفر کردند تا هم طعم گرمای تابستان تهران را بچشند و هم از گرماگرم تقویت روابط با دولت جدید ایران و حضور در مراسم تحلیف نهمین رییس‌جمهوری کشورمان، سهمی ببرند.

سوگند در خانه ملت

آگاه: مراسم تحلیف مسعود پزشکیان در حالی عصر روز گذشته و با درنظرگرفتن تدابیر امنیتی و ترافیکی در خیابان‌های منتهی به میدان بهارستان و مجاهدین اسلام در مجلس شورای اسلامی برگزار شد که به گفته رییس ستاد تحلیف مجلس، بیش از ۸۰کشور شامل ۱۰۴ هیات و مسئولان سازمان‌های بین‌المللی در این مراسم حضور یافتند.

۶۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی برای پوشش مراسم تحلیف
پیش از آغاز این مراسم و از ساعت۱۲ روز گذشته، درهای مجلس شورای اسلامی به روی خبرنگاران داخلی و خارجی که ۶۰۰ نفر تخمین زده می‌شدند، باز شد تا برای پوشش این مراسم در جایگاه خود مستقر شوند. این در حالی است که هیات‌های پارلمانی هم به‌تدریج و از ساعت۱۴ وارد مجلس شدند تا آماده حضور برای شرکت در این مراسم شوند؛ مراسمی که رییس‌جمهوری با حضور در آن، و طبق اصل۱۲۱ قانون اساسی و در محضر رییس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان و نمایندگان مجلس در پیشگاه قرآن کریم سوگند یاد کرده و سوگندنامه را امضا می‌کند و قسم می‌خورد تا همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است، به کار گیرد.
در جریان برگزاری این مراسم، راهروهای منتهی به در اصلی مجلس شورای اسلامی با فرش‌های قرمز پوشانده شده بود و میزهای پذیرایی از میهمانان در راهروهای منتهی به صحن مجلس شورای اسلامی و همچنین جایگاه تماشاچیان وجود داشت.

نصب دوربین عنکبوتی در مجلس
از حدود ساعت۱۵ درهای صحن علنی به روی مهمانان و خبرنگاران باز شد و مهمانان به‌تدریج در محل خود مستقر شدند. جایگاه هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی به شکل پرچم ایران گل‌آرایی شده و پرچم کشورهای حاضر در این مراسم نیز در اطراف صحن به چشم می‌خورد. همچنین نصب دوربین عنکبوتی (اسپایدرکم) در عرض محوطه مجلس شورای اسلامی و نصب ویدیو وال در دوطرف صحن ازجمله تجهیزات جدیدی بود که در مراسم‌های گذشته تحلیف مشاهده نشده بود.
همچنین در جریان برگزاری این مراسم، رییس مجلس شورای اسلامی در ورودی صحن به مهمانان خوشامد می‌گفت. محمدباقر قالیباف تقریبا با همه مهمانان حاضر در مراسم مصافحه کرد. همچنین در زمان ورود مسعود پزشکیان به مجلس شورای اسلامی، قالیباف دقایقی آنها را مشایعت کرد. در ادامه هم محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضائیه وارد صحن علنی مجلس شد.

انریکه مورا در مراسم تحلیف
آیت‌الله جنتی، حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی، حجت‌الاسلام ناطق نوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی، سرلشکر محمد باقری، سرلشکر حسین سلامی، امیرسرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، سردار اسماعیل قاآنی، محمد مخبر، محمدجواد ظریف و علی طیب‌نیا و جمعی دیگر از مقامات کشوری و لشگری و همچنین هیات‌های خارجی در این مراسم حضور داشتند. همچنین بالاترین مقامات شرکت‌کننده خارجی در این مراسم، امامعلی رحمان، رییس‌جمهوری تاجیکستان؛ انریکه مورا، معاون سیاست خارجه اتحادیه اروپا؛ زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین؛ ژانگ مینگ دبیرکل سازمان همکاری‌های شانگهای؛ نعیم قاسم، قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان؛ ایسیاکا عبدالغدیر امام، دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی هشت کشور درحال‌توسعه «دی -۸»؛ پنگ چینگ هوا، معاون رییس کمیته دائمی کنگره چین؛ پورنچای دانویواتانا دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) و هاکف فیدان، وزیر امور خارجه کشور ترکیه برخی از مهمانان شناخته‌شده خارجی این مراسم بودند.
همچنین بدر احمد محمد عبدالعاطی وزیر خارجه مصر، فیصل مقداد وزیر امورخارجه سوریه، امامعلی رحمان رییس‌جمهوری تاجیکستان، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان، حسین عرنوس، نخست‌وزیر سوریه، رونالد اوزی لامولا وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی، از دیگر مقامات بلندپایه حاضر در این مراسم بودند. با این حال، محمود احمدی‌نژاد و محمد خاتمی رؤسای سابق جمهور از غایبان این مراسم بودند.
تذکر به مهمانان پیش از آغاز رسمی مراسم
در ادامه این مراسم، روح‌الله متفکرآزاد، عضو هیات‌رییسه چندبار با حضور در پشت تریبون به مهمانان و نمایندگان حاضر تذکر داد و از آنها خواست در صندلی‌های خود مستقر شوند. با این حال، تجمع مهمانان و ازدحام آنها برای معاشرت با یکدیگر قابل‌توجه بود. علاوه بر صندلی‌های معمول مجلس شورای اسلامی که محل استقرار نمایندگان است سه ردیف صندلی جلوی صندلی‌های سبز مجلس و دو ردیف در اطراف و یک ردیف در انتها اضافه شده بود اما تا دقایقی پیش از شروع مراسم همچنان به تعداد این صندلی‌ها افزوده می‌شد.
ورود رییس‌جمهوری و همراهی قالیباف
درست پیش از شروع مراسم تحلیف، پزشکیان با همراهی قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی وارد صحنی علنی شد و حاضران صلوات فرستادند. بااین‌حال در کنار صندلی پزشکیان، قاب عکسی از شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری شهید کشورمان در ردیف اول و در بین صندلی مهمانان نیز قرار داشت. اما حدود ساعت ۱۶:۲۰ و با نواختن قطعه سرود ملی از سوی ارکستر دژبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران، مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری رسما آغاز شد و زنگ آغاز مجلس شورای اسلامی توسط قالیباف به صدا درآمد. رییس مجلس تعداد نمایندگان حاضر در مجلس را ۲۷۹نفر عنوان کرد. در ادامه روح‌الله متفکرآزاد، عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی دستور کار مجلس را قرائت کرد و گفت که تلاوت قرآن، خیرمقدم و بیانات رییس مجلس، بیانات رییس قوه قضاییه، انجام مراسم تحلیف، بیانات رییس‌جمهوری و نطق پایانی رییس مجلس شورای اسلامی در دستور مراسم تحلیف قرار دارد. 
طنین مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا در مراسم تحلیف
اما زمانی که قالیباف بر ضرورت حمایت از مردم مظلوم غزه تاکید می‌کرد، اسماعیل کوثری از صندلی خود برخاست و فریاد مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا سر داد که این حرکت وی باعث شد تا سایر نمایندگان هم با مشت‌های گره‌کرده از روی صندلی خود برخاسته و این شعار را فریاد بزنند. این اتفاق یکبار دیگر هم در زمان سخنرانی رییس‌جمهوری و تاکیدات وی درباره حمایت از مردم مظلوم غزه تکرار شد.  پس از پایان سخنرانی رییس‌جمهوری، رییس مجلس شورای اسلامی یکبار دیگر از مهمانان حاضر در مراسم تحلیف رییس‌جمهوری تقدیر و تشکر کرد. این مراسم ساعت ۱۷:۱۵ با خروج مهمانان از صحن علنی، پایان یافت. در این میان برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با رییس‌جمهوری خوش‌وبش و روبوسی کردند و به‌این‌ترتیب، مراسم تحلیف رییس‌جمهوری در بهارستان به پایان رسید. همچنین عکس یادگاری مهمانان در این مراسم و همچنین مصافحه علی لاریجانی با اسماعیل هنیه و زیاد نخاله ازجمله سایر حواشی این مراسم محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.