شانزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به‌عنوان یک شخصیت حقوقی، روز سه‌شنبه (۲۳مردادماه) در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجت‌الاسلام‌والمسلمین دهقانی و مستشاران دادگاه مرتضی تورک و امین ناصری در مجتمع قضایی امام‌خمینی (ره) به‌صورت علنی برگزار شد.

رجوی: من مردم ایران را به خاطر صدام کُشتم!

آگاه: در ابتدای شروع دادگاه، قاضی دهقانی با تسلیت شهادت شهید اسماعیل هنیه و تبریک روز خبرنگار، اظهار کرد: امروز ۲۳مردادماه سال۱۴۰۳ ادامه رسیدگی به کیفرخواست واصله از دادسرای عمومی و انقلاب تهران به اتهامات سازمان مجاهدین خلق ایران و ۱۰۴متهم آن انجام می‌شود. این دادگاه با رعایت کامل تشریفات آیین دادرسی کیفری و بعد از وصول کیفرخواست و مطالعه دقیق آن ازسوی دادگاه به استناد مواد ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۱۰، ۱۲ و ۱۳ قانون مجازات اسلامی و با تاکید بر رعایت اصل ۳۵ قانون اساسی و با نظر به ضرورت مواد ۳۸۶، ۳۴۶ و ۳۴۸ قانون آیین دادرسی با تعیین وکلای تسخیری برای متهمان به دلیل عدم معرفی وکیل، تشکیل شده است. این دادگاه با حضور وکلای شکات، خانواده شهدا و وکلای متهم، نماینده دادستان و وصول لایحه از یکی از وکلای متهم که به‌دلیل عذر موجه قانونی در دادگاه حاضر نشده و از قبل به دادگاه اطلاع داده و یکی دیگر از وکلای حاضر در جلسه وکالت متهمان را بر عهده دارد، تشکیل شده است.

نهایت سنگدلی و وطن‌فروشی گروهک منافقین
در ادامه جلسه دادگاه، امیر ملایی، وکیل شکات در جایگاه قرار گرفت و گفت: در جهت تشریح شکایت مطروحه و با تاکید بر عناوین اتهامی مندرج در کیفرخواست لایحه‌ای تنظیم و تقدیم دادگاه شده است. ملایی، وکیل شکات در ادامه با قرائت لایحه گفت: عناوین اتهامی مندرج در کیفرخواست متعدد بوده و توسط نماینده دادستان توضیحات کامل داده شده، لذا درخواست دارم به اقدام تروریستی انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در تاریخ ۷تیرماه سال۱۳۶۰ بپردازیم. حادثه‌ای که در آن نهایت سنگدلی و نهایت وطن‌فروشی گروهک منافقین مشخص شده است؛ لذا درخواست دارم در ابتدای دادگاه مجروحی از حادثه تروریستی ۷تیرماه سال۱۳۶۰ که در دادگاه حاضر است، در جایگاه قرار گیرد و توضیحات لازم را ارائه کند و به‌عنوان شاکی شکایت خود را ثبت کند.
در ادامه سیدمحمد سجادی، مجروح حادثه تروریستی ۷تیرماه سال۱۳۶۰ با اجازه قاضی در جایگاه قرار گرفت. سیدمحمد سجادی، مجروح حادثه تروریستی ۷تیرماه سال۱۳۶۰ با حضور در جایگاه، اظهار کرد: آسیب‌های زیادی از سازمان مخوف مجاهدین خلق به کشور وارد شده است، ازجمله خود بنده که از دادگاه احقاق حق را خواستارم. در آن زمان تمام دارایی خود را برای درمان هزینه کردم و هنوز هم درمان ادامه دارد. وجود شهید بهشتی نعمت بود و ما نعمت بزرگی را از دست دادیم. امیدواریم هرچه زودتر این دادگاه نتیجه دهد و تسلای خاطر مردم و خانواده باشد. از دادگاه درخواست دارم علاوه بر بررسی بعد معنوی حوادث به بعد مادی این حوادث رسیدگی کند. 
در ادامه قاضی از این مجروح خواست حادثه انفجار ۷تیرماه سال۱۳۶۰ را توصیف کند. سجادی بیان کرد: جلسه شورای مرکزی حزب قبل از اذان مغرب شروع شد بعد از جلسه نماز اقامه می‌شد. چند دقیقه بعد از شروع جلسه انفجار رخ داد. در آن زمان رابط تشکیلاتی حزب در گیلان بودم و در جلسه حزب حضور داشتم. سازمان مجاهدین بعد از حادثه انفجار بنده را ترور کرد. کلاهی عامل انفجار در تشکیلات حزب در استان تهران کار می‌کرد و خیلی کم با این فرد ارتباط داشتم. کلاهی را در روز حادثه در جلسه حزب دیدم، اما چند دقیقه قبل از حادثه از جلسه خارج شده بود. در اثر این حادثه سمت چپ بدنم، چشمم و ریه‌ام آسیب دید و ضربه به سرم وارد شده است و همچنان ترکش در بدنم وجود دارد؛ باوجوداین دوبار بعد از حادثه هفتم تیر نیز توسط گروهک منافقین ترور شدم.

«بغی» همان تروریسم است
در ادامه ملایی، وکیل شکات بیان کرد: حادثه تروریستی دفتر حزب جمهوری اسلامی علاوه بر اینکه باعث مجروحیت آقای سجادی و ۲۴نفر دیگر شده است، باعث شهادت رییس دیوان عالی وقت کشور، شهید بهشتی و ۷۲تن دیگر شد که نهایت دشمنی با ملت را نشان می‌دهد که در لوایح تقدیمی به تمام این موارد اشاره شده است. وی ادامه داد: جرم بغی موضوع عجیبی نیست؛ در تمام کشورهای دموکرات دنیا اگر گروه مستقلی تشکیل شود و بخواهد علیه دولت وقت اقدامات مسلحانه انجام دهد به بدترین شکل مجازات می‌شود و این همان قانون مبارزه با تروریسم است و بغی محسوب می‌شود و در تمام دنیا شناخته شده است و بغی و تروریست محسوب می‌شود. باتوجه‌به اینکه بغی ابعاد فقهی و حقوقی دارد درخواست دارم کارشناس فقهی در جایگاه قرار گیرد و ابعاد جرم بغی را تشریح کند.
در ادامه جلسه دادگاه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین صداقت، کارشناس فقهی در جایگاه قرار گرفت و گفت: در برخی از تعاریف حقوق بین‌الملل و قوانین موضوعه کشورهای دیگر تعاریفی که برای تروریسم و اقدامات تروریستی انجام شده دقیقا برابر با عنوان بغی در فقه امامیه است که در قانون مجازات اسلامی منعکس شده است؛ همان‌طور که می‌دانید تروریست به‌عنوان جزایی یک عنوان مدرن است و عناوین مجرمانه از دیرباز در جوامع بشری شناخته شده و کشورهای دنیا در توافقات بین‌المللی، عنوان اقدامات تروریستی روی این افعال گذاشته‌اند. در اسلام نیز باغی یا بغی یک تعریف جامع و کامل و عالی برای اقدامات تروریستی دارد. دنیا بداند هر جا می‌گوییم بغی یعنی تروریسم و جالب آنکه از سیمای مجاهدین صراحتا می‌گویند ما باغی هستیم. من تعاریف باغی را برای شما می‌خوانم تا خود شما قضاوت کنید. کسی که می‌گوید باغی هستم طبق تعاریف یعنی تروریست است. باغی عالی‌ترین بحث تروریسم است و باغیان به اشد وجه تروریست هستند و بلااستثنا کشورهای دنیا اشد مجازات را برای آن در نظر گرفته‌اند؛ به‌عنوان مثال در کشور فرانسه که مجازات اعدام وجود ندارد اشد مجازات که حبس ابد است، برای فرد تروریست در نظر گرفته شده است. در آمریکا اعدام است و در سایر کشورها اشد مجازات است.

کلیپ سرکرده منافقان
در ادامه ملایی، وکیل شکات گفت: خواهش می‌کنم عین تعاریف بغی در پرونده درج شود. همچنین به‌عنوان وکیل شکات درخواست دارم فیلمی که اعضای سازمان اقرار می‌کنند اقدامات تروریستی را انجام داده‌اند در دادگاه پخش شود. به عنوان ادله اثبات جرم، از اقرار بالاتر نداریم؛ لذا درخواست دارم کلیپی که مسعود رجوی در آن اقرار می‌کند که دستور انفجار حزب جمهوری اسلامی را داده است، پخش شود. وکیل شکات گفت: در این کلیپ مسعود رجوی می‌گوید انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی کار من بوده است و می‌گوید من مردم خودم را به‌خاطر صدام کشتم. تمام مراجع بین‌المللی و مردم‌نهاد صدام را قاتل می‌دانند. چگونه یک سازمان ذلیل باشد و هموطنان خودش را بکشد و تقدیم صدام کند. رجوی افتخار می‌کند که هموطنان کشور خود را به‌خاطر صدام می‌کشد. خطاب به کشورهای انگلیس، فرانسه و آلبانی می‌گویم رجوی صراحتا اعلام کرده است که احزاب را نابود می‌کند. بعد شما به این افراد پناه می‌دهید و حمایت می‌کنید.
در ادامه جلسه دادگاه، ابراهیم خدابنده، عضو سابق گروهک تروریستی منافقین در جایگاه حاضر شد و گفت: ۲۳سال عضو سازمان بودم و در بیست و چند کشور برای سازمان عملیات انجام دادم و از سال۸۲ به کشور آمدم. یک نشست حقوقی در عراق برگزار شد که به نشست سه روزه معروف شد. در این نشست بحث انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی مطرح شد. به یاد دارم مسعود رجوی در این جلسه گفت ما همه‌جا گفته‌ایم انفجار خشم خلق؛ کدام خلق؟! این اتفاق انفجار مجاهد خلق بود. رجوی مشخصا در مورد انفجار دفتر رجوی صحبت می‌کرد. سالگرد این انفجار را جشن می‌گرفت و از آن به‌عنوان انفجار خلق خشم نام می‌برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.