هر روز که می‌گذرد ابعاد برجسته‌تری از عملیات موفقیت‌آمیز اربعین حزب‌الله لبنان علیه اشغالگران صهیونیستی آشکار می‌شود؛ عملیاتی که طی آن، 11پایگاه نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی که در دسته مواضع راهبردی اشغالگران قرار داشتند، منهدم شدند.

واحد ۸۲۰۰، مقر سرّی صهیونیست‌ها چگونه ویران شد؟

به تازگی جزئیات تازه‌ای از عملیات بزرگ حزب‌الله در حمله به پایگاه گلیلوت رژیم صهیونیستی منتشر شده است؛ در همین راستا، شبکه لبنانی المیادین به نقل از منابع موثق گزارش داد که در عملیات یوم‌الاربعین حداقل ۶پهپاد با موفقیت کامل توانستند سامانه‌های پدافندی اسرائیل را رد کرده و بادقت به پایگاه گلیلوت اصابت کنند. طبق این گزارش، اشغالگران خود به موفقیت عملیات حزب‌الله و هدف‌گیری دقیق یگان ۸۲۰۰ در داخل این پایگاه اذعان کرده‌اند. این منابع همچنین خبر دادند که پس از اصابت پهپادهای حزب‌الله، نیروهای امنیتی اسرائیلی یک حلقه امنیتی شدید در اطراف پایگاه گلیلوت و در شعاع چندین کیلومتری آن تشکیل دادند. حصار شدید امنیتی چندین ساعت ادامه داشت و نزدیک شدن به گلیوت و اطراف آنچه برای افراد نظامی و غیرنظامی ممنوع بود. منابع آگاه تاکید کردند که عملیات اربعین بدون هیچ تردیدی برای حزب‌الله علی‌رغم بایکوت کامل رژیم اشغالگر موفقیت‌آمیز بود.

گلیلوت؛ مخفیگاه تروریست‌ها
اما همان‌طور که اشاره شد یکی از اهداف اصلی عملیات اربعین مقاومت لبنان در پاسخ به ترور شهید «فواد شکر» به دست رژیم صهیونیستی، پایگاه گلیلوت در عمق اراضی اشغالی بود؛ پایگاهی که متعلق به یگان۸۲۰۰ به‌عنوان یکی از واحدهای اصلی اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی است.
براساس بیانیه‌ای که حزب‌الله منتشر کرد، مرحله اولیه عملیات راهبردی اربعین موفقیت‌آمیز بود و پایگاه‌ها و سایت‌های مهم و استراتژیک نظامی رژیم صهیونیستی را در عمق اراضی اشغالی هدف قرار داد. اهداف تعیین‌شده شامل ۶پایگاه نظامی، سه پادگان و دو موضع توپخانه بود که همگی با بیش از ۳۲۰موشک کاتیوشا هدف اصابت قرار گرفتند.
پس از تکمیل مرحله اول عملیات که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، آن را عملیات اربعین نام‌گذاری کرد، مرحله دوم شامل انبوهی از حملات پهپادی به پایگاه اطلاعاتی گلیلوت بین تل‌آویو و هرتزلیا و پایگاه هوایی عین‌شیمر بود. این اهداف که به‌ترتیب در ۱۱۰ و ۷۵کیلومتری مرز لبنان قرار دارند، هدف اصابت پهپادهایی قرار گرفتند که از فراز دره بقاع به پرواز درآمدند.

۸۲۰۰ ؛ یگانی فوق سرّی
پایگاه گلیلوت به‌عنوان مقر عملیاتی واحد اطلاعات نظامی ۸۲۰۰ رژیم صهیونیستی عمل می‌کند؛ جایی که اطلاعات جمع‌آوری و پردازش و به کارشناس‌ها و متخصصان نظامی و دیگر آژانس‌های جاسوسی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی ازجمله موساد ارسال می‌شود. یگان ۸۲۰۰، به‌عنوان مجرا و شعبه کلیدی و راهبردی اداره اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی (امان)، در عملیات‌های مخفی، رمزشکنی، جاسوسی و جنگ سایبری تخصص دارد.
رژیم صهیونیستی پیرامون حمله حزب‌الله به مقر یگان ۸۲۰۰ در جریان عملیات اربعین سکوت کرده است؛ به‌طورکلی، ابعاد فعالیت‌های واحد ۸۲۰۰ بسیار سرّی است و خود این یگان، بر فرآیند سانسور تلفات نظامی رژیم صهیونیستی به‌ویژه پس از طوفان‌الاقصی نظارت دارد؛ بنابراین مشخص است که ابعاد و زوایای منهدم شدن پایگاه اصلی این یگان فوق‌سرّی، ازسوی مقامات امنیتی رژیم اشغالگر، پوشیده و مکتوم بماند.
واحد ۸۲۰۰ که مقر اصلی‌اش در عملیات اربعین منهدم شد، به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی شناخته می‌شود و به واحد اطلاعاتی «امان» تعلق دارد. این یگان یکی از سه واحد اصلی به‌کارگیری و پردازش اطلاعات به‌شمار می‌رود و با واحد اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی نیز در ارتباط است. یگان ۸۲۰۰ رژیم صهیونیستی جنگ‌های سایبری و الکترونیک و فرآیندهای جاسوسی و نظارت رژیم صهیونیستی را فرماندهی و مدیریت می‌کند. این یگان مسئول صادر کردن هشدارهای اولیه پیرامون تهدیدات نظامی و امنیتی است و سیستم‌های هوش مصنوعی را برای نیروهای دریایی، هوایی و زمینی رژیم صهیونیستی فراهم می‌کند. همچنین یگان ۸۲۰۰ نقش کلیدی را در ترورهای خارجی رژیم صهیونیستی ایفا می‌کند و در ترور شهید فواد شکر نیز نقش اساسی داشته است. در اصل واحد ویژه جمع‌آوری اطلاعات در دایره اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی (امان) به‌عنوان یگان ۸۲۰۰ شناخته می‌شود.
یگان ۸۲۰۰ که به یک نیروگاه اطلاعاتی و فناوری در ارتش رژیم صهیونیستی تبدیل شده در ابتدا با نام «شین. م ۲» در دهه ۱۹۳۰ تحت فرمان انگلیس تاسیس شد. این واحد که وظیفه شنود تلفن را در مناطق همسایه برعهده داشت، طی سال‌ها دستخوش تغییر نام‌های متعددی شد؛ این تغییرات نشان‌دهنده نقش در حال تکامل و فعالیت‌های در حال گسترش آن است. واحد ۸۲۰۰ معادل صهیونیستی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) است. تعداد نیروهای یگان ۸۲۰۰ رژیم صهیونسیتی که نام‌های قبلی‌اش سرویس اطلاعاتی۲، واحد کلکسیون مرکزی، واحد ۵۱۵ و واحد ۸۴۸ بود، بالغ بر پنج‌هزار نفر برآورد شده است. پس از تشکیل، این واحد ماموریتی را برای جمع‌آوری اطلاعات از طریق رهگیری برنامه‌ها، مکالمات و رمزگشایی کدها آغاز کرد؛ در پایان سال۱۹۴۸، ادغام بین نهادهای رمزگشایی مختلف، زمینه را برای واحد ۸۲۰۰ فراهم کرد و پس از تاسیس، مقر این واحد از تل‌آویو به یافا منتقل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.