۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۶٬۷۵۸

نخستین نشست خبری مسعود پزشکیان رییس‌جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با مجری‌گری هادی حیدری و بیان نکاتی از سوی سیدمهدی طباطبایی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری برگزار شد.

در مقابل قدرت، باید قدرت داشته باشیم

آگاه: رییس‌جمهوری در این جلسه که بیش از ۳۰۰خبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی نخستین آن را پوشش می‌دادند، گفت: مبنای کار خود را بر وفاق و وحدت گذاشتیم؛ البته کار سختی هست و الان گیر دهید می‌توانید چیزی پیدا کنید که نقد شود. به دنبال آدم‌هایی گشتیم که تجربه و سابقه داشته باشند. جناح و دسته را دنبال نکردیم. از مجلس هم بابت همکاری قدردانی می‌کنیم. رهبری نیز خیلی کمک کردند. روند کار را با این نگاه ادامه می‌دهیم؛ این به معنای این نیست که خطا نداریم بلکه تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم.
در ادامه نشست خبری، پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه موانع طرح وی در زمینه راه‌اندازی اتحادیه کشورهای اسلامی چیست، اظهار کرد: واقعیت این است که در جوانی وقتی دانشگاه بودم این موضوع در ذهنم بود که چرا نباید ما مسلمانان با هم به شکلی در ارتباط و همکاری و همراهی باشیم که دیگر کشورها حسرت آن را بخورند؟ چرا کسی که در کشورهای اسلامی است نتواند به‌راحتی میان دیگر کشورهای اسلامی تردد داشته باشد؟ این امر به معنای زیر سوال بردن امنیت و اقتدار و مرزها نیست اما همین تردد آسان باعث تقویت نگاه و زبان مشترک می‌شود و بازار مشترک ایجاد می‌کند و در برابر دیگران یک ید واحده می‌شویم تا از حقوق مسلمانان دفاع کنیم. اگر جنگ و طمع را بگذاریم کنار می‌توانیم با هم همراه باشیم و همه مسلمانان در یک جمع قرار گیرند.
پزشکیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره مبنی بر اینکه دیروز شاهد بودیم انصارالله یمن موشک هایپرسونیک علیه اسرائیل زد و ظاهرا به هدف اصابت کرده است، سیاسیون می‌گویند ایران موشک هایپرسونیک به انصارالله یمن داده یا تکنولوژی آن را به آنها انتقال داده است. آیا ایران موشک هایپرسونیک به یمن داده است، بیان کرد: اکنون رفتن نیروی انسانی به یمن با یک هفته تاخیر صورت می‌گیرد. یعنی یک انسان به یمن به‌راحتی نمی‌تواند برود حال چگونه یک موشک از ایران به یمن رفته و اینها ندیده‌اند. اصلا چنین چیزی نیست. ما اصلا از این موشک در ایران نداریم، اینکه اینها توان پیدا کردند تا این موشک را داشته باشند کار یک روز و یک هفته و یک سال نیست. علم و مهارت در طی زمان به دست می‌آید.


رژیم اسرائیل در مقابل دیدگان دنیا نسل‌کشی می‌کند
رییس‌جمهوری در ادامه سخنان خود به جنایات صهیونیست‌ها اشاره و اضافه کرد: به‌دست‌آوردن این تکنولوژی در طول یک سال جنگ غیرممکن است. اما اینکه ما با هم هماهنگ هستیم و به هم کمک می‌کنیم. اسرائیل درحال نسل‌کشی بوده و زن و بچه‌ها را می‌کشد و ما نسبت به آن اعتراض داریم. دنیا ایستاده و در مقابل دیدگان دنیا آنجا نسل‌کشی کرده و هیچ‌کس جلوی آنها را نمی‌گیرد. آمریکا و اروپا نیز به اسرائیل هم موشک می‌دهند و هم بمب می‌دهند، هم از آن دفاع می‌کنند. اگر اینها نسبت به اسرائیل و امنیت آن نگران هستند چرا نسبت به مردم بی‌گناه که ترور می‌شوند، نگران نیستند؟
پزشکیان تاکید کرد: حقوق بشر و دنیای متمدن نباید اجازه دهد یک عده با قدرت خود اینگونه مردم بی‌گناه را بمباران کرده و بعد بگویند ایران به آنها موشک داده است. اینها خودشان می‌دانند که ایران نمی‌تواند موشک هایپرسونیک به یمن ارسال کند. ما از آن نوع موشک اصلا در ایران نداریم.

چیزی که شما می‌گویید فتنه، معلوم نیست واقعا فتنه باشد
در ادامه نشست خبری، پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه کیهان که پرسید حضور افراد زاویه‌دار در پست‌های کلیدی می‌تواند برای کشور ایجاد مشکل کند و برخلاف فرمایشات رهبری است، اما متاسفانه تعداد زیادی از حامیان اغتشاشات در دولت منصوب شده‌اند، گفت: چیزی که شما می‌گویید فتنه، معلوم نیست که واقعا فتنه باشد. شما فکر می‌کنید حق با شماست و طرف مقابل هم فکر می‌کند حق با خودش است. ما همدیگر را مثل صدر اسلام که قومیت‌های عرب در عربستان یکدیگر را سر اختلافات می‌کشتند، نکشته‌ایم. شما در یک جریانی، اعتراضی داشتید و طرف مقابل هم اعتراض دیگری داشت. حالا همه در چارچوب سخنان مقام معظم رهبری باید با هم برادر باشیم. وی خاطرنشان کرد: حالا طرف مقابل شما که توانمند است نباید از توانمندی‌اش استفاده کنیم؟ پس معنای وفاق چیست و چطور می‌توانیم با هم وحدت کنیم؟ یک ضرب‌المثل انگلیسی می‌گوید انسانی که ۴۰۰سال کار کند و اشتباه نکند یک «مجسمه» است. نمی‌شود که انسان کار کند و اشکال نداشته باشد. ما در چارچوب سیاست‌های مقام معظم رهبری و برنامه عمل می‌کنیم.
پزشکیان ادامه داد: شما می‌دانید که بنده را برای نمایندگی مجلس رد کردند چون مدعی شده بودند که بنده التزام عملی به اسلام ندارم. خدا وکیلی من به نظام و دین التزام عملی نداشته‌ام؟ در طول زندگی‌ام به یاد ندارم که در چارچوب دین و قانون عمل نکرده باشم حتی در طول سال‌های خدمتم به یاد ندارم که یک هفته هم مرخصی رفته باشم.

دعوت ایران از ولیعهد عربستان
پزشکیان در پاسخ به سوال‌های خبرنگار المیادین درباره توسعه روابط با کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی یا روابط با اردن و تاثیر این روابط بر اوضاع فلسطین و پایان تجاوزات رژیم صهیونیستی، بیان کرد: باور و اعتقاد من این است ما با هم برادر هستیم. چرا باید با هم رفت‌وآمد نداشته باشیم؟ هر حرکتی بتواند ما را به هم نزدیک کند شخصا استقبال می‌کنم. تلاش می‌کنیم اخوت و برادری را همان‌طوری که پیامبر اسلام(ص) فرمودند بیشتر کنیم. حضرت علی(ع) در وصیت‌نامه خود می‌فرماید که هر اختلافی را بتوانیم بین مسلمانان حل کنیم از سال‌ها نماز و روزه ارزش آن بالاتر است، چه با عربستان، چه با مصر و چه با اردن تلاش می‌کنیم روابط خود را تقویت کنیم. وی در ادامه افزود: در گفت‌وگوی تلفنی با ولیعهد عربستان از ایشان دعوت کردیم تا به ایران بیایند. وحدت ما مسلمانان به اسرائیل می‌فهماند حق بمباران و نابودی کودکان و زنان در غزه را ندارد. اگر دست به دست هم دهیم اسرائیل جرات نمی‌کند این کارها را انجام دهد.
رییس‌جمهوری در ادامه سخنان خود و در تشریح برنامه دولت چهاردهم در حوزه عدالت آموزشی و ایجاد توازن بین مدارس دولتی و غیردولتی و ارتقای امکانات مدارس دولتی گفت: روند اصلاح بسته به هدف نیازمند زمان است. در شورای انقلاب فرهنگی طی سه جلسه درباره عدالت آموزشی بحث کردیم. در جلسه هفته جاری نیز دستور جلسات را حذف کردم و دستور جلسه در همین رابطه تعیین کردم تا به زبان مشترک برسیم. قابل‌قبول نیست افرادی که در استان‌های دورافتاده هستند نتوانند رشد کنند و افرادی که پول دارند همه کرسی‌ها را مال خود کنند.
حق دفاع برای ما محفوظ است
در ادامه خبرنگار فرانس ۲۴ سوال خود را اینگونه مطرح کرد که دو رئیس‌جمهور پیش از شما آقایان رئیسی و روحانی نتوانستند تحریم‌ها علیه ایران را رفع کنند درحالی‌که مجلس فعلی کاملا با رییس‌جمهوری فقید رئیسی همفکر و همراه بودند، همراهی مجلس با طرح‌های شما برای حل تحریم‌ها یک عنصر مهم به شمار می‌رود، باتوجه‌به رابطه حسنه شما با مجلس، آیا همچنان امیدوار به حل مسئله تحریم‌ها هستید؟ درحالی‌که مسئله تحریم‌ها به طور مستقیم متأثر از چگونگی رابطه ایران با آمریکا است، اگر رفع تحریم‌ها مستلزم گفت‌وگوی دولت ایران با آمریکا باشد، آیا امیدوار هستید نظر مثبت مجلس را کسب کنید؟ گفت: حرف کاملا درست است؛ ما نمی‌خواهیم تحریم شویم. با کسی دعوا نداریم. ما پایبند به قوانین هستیم. کاری که اسرائیل در منطقه انجام داده و کاری که اسرائیل با ترور اسماعیل هنیه در ایران شکل داد، آنها می‌خواهند ما را به یک جنگ منطقه‌ای بکشند. ما تا حالا خویشتن‌داری کردیم ولی حق دفاع را برای خود در زمان و مکان مشخص با روش‌های مشخص محفوظ می‌دانیم.
وی اظهار کرد: ما هر راهی امکان داشته باشد تا بتوانیم موانع را برداریم پیش می‌گیریم. آنها از ما چیزی ساختند که اینگونه نیست. ما در وهله اول با همسایگان خود نگاه و زبان مشترک را ایجاد می‌کنیم که با هم می‌توانیم منطقه آرام و مملو از صلح را ایجاد کنیم. کسی که نمی‌گذارد این آرامش ایجاد شود قدرت‌های خارجی هستند. آنها هستند که دعواهای اقتصادی و فرهنگی و قومیتی راه می‌اندازند.
رییس‌جمهوری افزود: تلاش می‌کنم ارتباطات خود را با همسایگان قوی‌تر و صمیمی‌تر کنیم. تلاش می‌کنیم روند اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی را بهبود ببخشیم. با آمریکا و اروپا در چارچوب‌هایی که توافق کردیم پایبند هستیم. ما به‌دنبال سلاح اتمی نیستیم. آنها هستند که ما را تهدید کرده و می‌گویند موشک نداشته باشید مثل غزه هر وقت دلش خواست بمب بر کله ما بیندازد.

امنیت باتوجه‌به قدرت دفاعی
وی تاکید کرد: در مقابل قدرت باید قدرت داشته باشیم. برای حفظ امنیت مردم نیاز به قدرت دفاعی داریم. ایران هیچ‌گاه شروع‌کننده هیچ جنگی نبوده است. در این ۱۰۰سال دوبار ایران را قدرت‌ها گرفتند و بعد مجبور شدند بروند. ما قدرت دفاعی خود را برای دفاع از مردم از دست نمی‌دهیم، مگر اینکه در دنیا یا منطقه‌ای زندگی می‌کنیم همه خلع سلاح شوند. ما می‌نشینیم و با همه صحبت می‌کنیم. آمریکا نیز اگر حق و حقوق ما را رعایت کند دعوا نداریم. ما می‌خواهیم در مملکت خود در امنیت رشد کنیم. ما را تهدید و تحقیر نکنند ما زیربار تحقیر نمی‌رویم.

زیر بار زور نمی‌رویم
پزشکیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار راشا تودی درباره سفر رییس‌جمهوری به کشور روسیه برای حضور در اجلاس سران کشورهای بریکس و تحقق اهداف اقتصادی موردنظر، خاطرنشان کرد: ارتباط ما با روسیه و چین خوب بوده و با قدرت ادامه می‌دهیم و اینگونه نیست اگر با دنیا صلح کنیم دوستان خود را فراموش کنیم. این دیدارها می‌تواند این مصوبات و نگاه‌هایی را که شهید رئیسی داشتند عملیاتی‌تر کند. مطمئنم اگر ما در بریکس و منطقه با هم تعامل کنیم تحریم‌های ناجوانمردانه اثرگذار نیست. ما دوست نداریم با آنها قطع ارتباط کنیم، اما دوست نداریم کسی به ما زور بگوید و ما زیر بار زور نمی‌رویم.
پزشکیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار العهد عراق درباره اینکه اول تشکر کنم به‌خاطر اینکه عراق را به عنوان اولین سفر رسمی خود انتخاب کردید؛ در سفر شما ۱۴یادداشت تفاهم و همکاری مشترک به امضا رسید. آمریکایی‌ها همچنان تاثیر منفی در این توافقنامه‌ها دارند آیا سازوکاری هست که بتوانید این توافقنامه‌ها را اجرایی کنید به‌ویژه بحث راه‌آهن شلمچه - بصره، بیان کرد: عراق که رفتیم خیلی با هم صمیمی بودیم و احساس می‌کردیم از نظر فرهنگی و رفتاری و باوری شبیه هم هستیم. به‌خصوص در مرزها اصلا دو طرف مرز با هم قوم خویش هستند ما با هم دشمن نبوده و نیستیم. آمریکا ما را به دعوا می‌اندازد نباید گول آنها را خورده و باید به هم از نظر علمی و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی کمک کنیم. این را هم در بغداد با رییس‌جمهوری، نخست‌وزیر و احزاب و اقلیم کردستان عراق مطرح کردیم.
رییس‌جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری خانه ملت که پرسید باتوجه‌به مصوبه مجلس درباره کمیته راهبری برنامه توسعه، چه زمانی جلسه تشکیل می‌شود، گفت: با اجازه شما قانون برنامه را برای هر وزارتخانه مشخص کرده‌ایم، بند به بند. تحقیقات مجلس را هم استفاده می‌کنیم و معاونت برنامه‌وبودجه نهاد را هم به آن اضافه کردیم و دستورالعملی را به وزرا ابلاغ کردم. طبق این دستورالعمل از هر وزارتخانه‌ای یک نفر به‌عنوان ناظر انتخاب می‌شود و وزیر مربوطه بندهای برنامه را که مربوط به معاونت‌هایش است، تعیین کند بعد چارچوب کار تعیین و گزارش دهد و بگوید کدام بند قانون برنامه قابل اجراست و کدام بند قابل‌اجرا نیست تا یک ماه آینده به مجلس اعلام کنیم کدام بندها قابل‌اجرا نیست.
رییس‌جمهوری در پاسخ به پرسش صداوسیما مبنی بر اینکه بالابودن نرخ تورم معلول افزایش نقدینگی و کسری بودجه است، برنامه شما برای حل این مشکل در بودجه ۱۴۰۴ چیست؟ همچنین اولویت اصلی دولت چهاردهم چیست؟ گفت: نرم‌افزاری جلوی دزدی، رشوه، رانت و قاچاق را می‌گیریم. این مسئله اولویت دولت چهاردهم است. اگر با مردم صادق باشیم دیگر دزدی نمی‌کنیم و خلاف‌های دیگر مرتکب نمی‌شویم و بسیاری از مشکلات مردم حل می‌شود.
وی ادامه داد: حل مشکلات اقتصادی و تورم و سرمایه‌گذاری به این راحتی‌ها نیست. در نهاد ریاست‌جمهوری ۴۰۰۰ نیروی انسانی داریم. آنها را چه کار کنیم. آنان هم تقصیری ندارند چون دولت‌ها استخدام کرده‌اند. به دلیل ناآگاهی و فقدان علم مدیریت هر کسی مسئول شد، برای خودش در دستگاه‌ها لشکر آورده است.
پزشکیان در پاسخ به پرسش عصر ایران درباره رفع فیلترینگ، گفت: این موضوع در دستورکار است و جمع‌بندی در شورای امنیت صحبت می‌کنیم و پیگیری می‌کنیم که اجرا شود. تلاش می‌کنیم که این امر هرچه سریع‌تر انجام شود، اما با روندی که هست این هفته باید به آمریکا برویم و بعد هم یک سفر استانی داریم. در آمریکا هم باید خود را آماده کنیم که از حقوق مردم کشور خود دفاع کنیم.
رییس‌جمهوری در پاسخ به پرسش خبرآنلاین درباره راهکار دولت در زمینه اتباع خارجی و گشت ارشاد، اظهار کرد: گشت ارشاد را پیگیری می‌کنیم و قرار نبوده است که برخوردی انجام دهند و دادستانی هم اعلام کرده است.
وی افزود: درباره اتباع هم سه جلسه در شورای امنیت برگزار کردیم. عده‌ای از آنها پاسپورت و ارتباط دارند که طبیعتا نباید با آن‌ها برخورد شود و عده دیگر خلاف آمدند که باید مورد بررسی قرار گیرند و در تمام دنیا هم این چارچوب وجود دارد. ما با افغان‌ها برادر هستیم اما باید مراعات چارچوب‌ها را بین دولت‌ها داشته باشیم و این امر در زمینه قوانین مصوب میان دولت‌هاست و برای بازگرداندن کسانی که غیرقانونی وارد شده‌اند نیز در حال اقدام هستیم تا با احترام به کشور خود برگردند.

با کسی دعوا نداریم
پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار ژاپنی درباره ادعای آمریکا و اروپا درباره ارسال موشک از ایران به روسیه و تحریم‌های جدید ایران در این زمینه و واکنش دولت چهاردهم به این وضعیت، اظهار کرد: ما و روسیه با یکدیگر تعامل و کار می‌کنیم. درحالی‌که غرب ما را تحریم کرده است روسیه به ما کمک کرده و ارتباطاتی با ما وجود دارد و نمی‌شود که ما با روسیه ارتباطات خود را نداشته باشیم، اما با قاطعیت می‌گویم ما چیزی نداده‌ایم زیرا ما به‌دنبال صلح هستیم و با کسی دعوا نداریم. اتفاقا آنان (غربی‌ها) می‌خواهند ما را تحریم کنند. وی ادامه داد: تمام تلاش ما در گفت‌وگوها و مناظراتمان در داخل کشور و منطقه این بوده که با کشورها صلح کنیم؛ زیرا با صلح، کشورها توسعه پیدا می‌کند و با دعوا هیچ کشوری توسعه پیدا نمی‌کند. این امر به نفع ما منطقه اروپا و تمام دنیا است.
رییس‌جمهوری تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم جنگی را در منطقه تقویت کنیم آنها (غربی‌ها) می‌خواهند این کار را بکنند. در مدتی هم که ما آمده‌ایم به‌هیچ‌عنوان این اتفاق (ارسال موشک) نیفتاده است، اما ما با روسیه ارتباط داریم، داشتیم و داریم و خواهیم داشت.
رییس‌جمهوری در پاسخ به پرسش خبرنگار تابناک که پرسید چقدر حقوق می‌گیرید، متوسط حقوق دریافتی وزرا چقدر است و هزینه‌های ستاد انتخاباتی‌تان چقدر بود؟ چه چیزی موجب حیرت شما بعد از استقرار در نهاد ریاست‌جمهوری شد، پاسخ داد: من اصلا پول نداشتم، عده‌ای آمدند و به ما ارز و پول دادند اما به تیمم گفتم پول‌ها را برگردانند تا فردا مطالبه‌گر نشوند. خودمم خدا وکیلی نمی‌دانم که چه شد که این‌طوری شد.
وی ادامه داد: به من گفته بودند که چرا می‌گویی مردم بیایند پای صندوق؟ جواب دادم چون خارجی‌ها و دشمنان تلاش می‌کنند مردم پای صندوق‌ها نروند. من حاضر نیستم ایران در چشم خارجی‌ها ضعیف دیده شود. بنده هم گفتم اگر مردم بیایند سر صندوق‌ها به من رأی می‌دهند و به آنان رأی نمی‌دهند و همانطور هم شد. ۴۰درصد دور اول به ۵۰درصد دور دوم افزایش یافت، اتفاق بزرگی بود. مردم گول نخوردند و آنهایی هم که نیامدند دلشوره داشتند که حق هم داشتند.

واریزی ۶۰ تا ۷۰ میلیونی
پزشکیان گفت: خدا وکیلی نمی‌دانم که چقدر می‌گیرم اما می‌گویند ۶۰ - ۷۰میلیون تومان به حسابت واریز می‌کنیم. من به پول‌هایی که به حسابم واریز می‌کنند نیازی ندارم. از من گذشته به این پول‌ها و زمین‌ها نیازی داشته باشم. تمام تلاشم سربلندی ایران، ایجاد وحدت و انسجام و راحتی مردم و دفع توطئه‌های دشمنان است.
رییس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره تماس با طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی پزشکیان برای توقف نسل‌کشی فلسطینان در کرانه باختری و نواره غزه و نتایج آن، گفت: ما هم با برادران مسلمانمان جلسه گذاشتیم و تلفنی صحبت کردیم و با وزرای خارجه و نخست‌وزیران و دیگران صحبت کردیم؛ آنان وعده دادند تا این هفته مسئله را حل کنند و این هفته هم تبدیل شد به آن هفته و در حال وقت تلف کردن هستند. وحدت و انسجام مسلمانان به حدی نیست که به اسرائیل اولتیماتوم بدهیم که حق ندارد مردم را بکشد. رسانه‌هایشان نیز اذهان را مشغول کردند، اما در حال زمان دادن به طرف اسرائیلی است که تا جایی که دلش می‌خواهد مردم را بکشد. جنگ زور، نسل‌کش‌ها، آدم‌های قلدر، جنگ با انسان‌هایی است که دم از ملیت، حقوق زن و مردم و انسانیت می‌زنند اما خودشان همه چیز را نابود می‌کنند و یک نفر هم نیست بپرسد نامرد چرا اینطور می‌کنید.

واکنش به موضوع رفع حصر
پزشکیان، رییس‌جمهوری اسلامی ایران در پایان نخستین نشست دوساعته خود با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به پرسشی درباره رفع حصر، گفت: مشکل آقای کروبی حل است برای آن دیگری هم داریم کار می‌کنیم، ولی دیگر نباید با نظام درافتاد. وی تاکید کرد: دیگر چه کار باید می‌کردیم. همین‌قدر که یک قدم برداشته شد، خوب است. آن قدم را هم بگذارید، باشد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.