حانیه اخلاقی-خبرنگار فرهنگی: کتاب «متاستاز اسرائیل» کتابی پژوهشی، جدید و نوظهور در ادبیات مقاومت است که  کوروش علیانی تحقیق و نگارش آن را برعهده داشته‌ است. این کتاب به‌صورت مفصل و ویژه به مسئله اسرائیل می‌پردازد. هدف نویسنده «متاستاز اسرائیل» دقیقا معرفی و پرده‌برداری از تاریخچه جنایات و خلقیات و ماهیت اسرائیل است. نویسنده در این کتاب بازگو می‌کند که درگیری‌های ایجاد شده توسط اسرائیل که قدمت آن به بیشتر از ۱۰سال می‌رسد چه اثرات مخربی را به لحاظ اقتصادی و همچنین انسانی در خاورمیانه ایجاد کرده و سعی داشته است که رویکرد جدیدی را در برخورد با پدیده اسرائیل ارائه دهد.

جنگ بشریت با صهیونیسم ادامه جنگ فقر و غناست

آگاه: کوروش علیانی سال‌هاست که درباره اسرائیل و رژیم صهیونیستی تحقیق می‌کند و این کتاب ماحصل سال‌ها تحقیق و مطالعه درباره اسرائیل است که در نهایت به یک آشنایی‌زدایی عمیق رسیده است. اگر با تکنیک آشنایی‌زدایی در ادبیات و جامعه‌شناسی آشنا باشید باید بگویم که نویسنده از این تکنیک بسیار متبحرانه استفاده کرده است. 
کوروش علیانی از سه نفر که تاثیر بسزایی در به‌ثمررسیدن و نگارش این کتاب داشتند نام برده: نام دو نفر را بلدم و سومی را نه. اولین نفر امام خمینی(ره) عزیز است، نه به‌ این دلیل که گفت اسرائیل باید از بین برود، بلکه به این علت که گفت جنگ ما جنگ فقر و غناست و جنگ بشریت با اسرائیل ادامه جنگ فقر و غناست و هرگز تمام نخواهد شد، مگر روزی که عدالت در این کره خاکی اجرا شود. دومین نفر که در این کتاب بسیار موثر بود، عبدالله شهبازی است که به ما آموخت که زرسالار یعنی چه! و پیوند زرسالاری و صهیونیسم چیست و چرا نمی‌توان آن‌ را نادیده گرفت و سومین کسی که بسیار از او ممنونم، خانم صهیونیستی است که در کانادا زندگی می‌کند و در سال۲۰۰۵ هر روز برای من نامه فحش، تهدید و… می‌فرستاد و همان‌جا بود که من فهمیدم صهیونیسم یعنی چه! این سه نفر چشمم را به واقعیت تمام و کمال باز کردند. حرف‌های بسیاری در این کتاب زدم از جمله این‌که صهیونیسم همانقدر ضدیهود است که فاشیست‌ها ضدیهود بودند.
همین اظهارات نویسنده، نشان می‌دهد که این کتاب چه آشنایی‌زدایی عمیق و کهنه‌ای نسبت به اسرائیل ایجاد می‌کند و چه سر درازی را در مطالعه غده بدخیم صهیونیسم پیش گرفته است.
علیانی درباره پیام اصلی کتاب متاستاز اسرائیل نوشته است: «مسئله من و مسئله کتابم فلسطین نیست بلکه اسرائیل است. تبعیض نژادی به‌صورت قانونی در این حاکمیت لحاظ شده و بنیان آن هم تروریستی است؛ دقیقا شبیه به داعش و این ویژگی فقط در بنیان اسرائیل و داعش دیده می‌شود. اسرائیل جنگ را با فلسطین شروع کرده، اما زیاده‌خواه است و تنها فلسطین را نمی‌خواهد. وضعیت کشورهای خاورمیانه همانند وضعیت لهستان یا اتریش در برابر هیتلر است. آنها تسلیم شدند، اما ما نباید تسلیم شویم.»
آنچه این کتاب درباره صهیونیسم و اسرائیل به ما می‌آموزد بسیار فراتر از چیزی ‌است که درباره صهیونیسم در رسانه‌ها و روزنامه‌ها و خبرهای مختلف می‌خوانیم. این کتاب دست مخاطب را می‌گیرد، و پابه‌پای واژه‌ها و صفحاتی از جنسِ معرفت در کوچه‌های سرزمین غصبی اسرائیل می‌گرداند و به ما نشان می‌دهد چگونه می‌توان به این درجه از حیوانیت رسید. چگونه می‌توان خونِ هزاران نفر انسان را از دندان پاک کرد، کت و شلوار پوشید و جلوی دوربین‌ها حرف از آزادی زد. کوروش علیانی ما را در کتاب «متاستاز اسرائیل» با این جماعتِ خون‌خوار آشنا می‌کند و این مهم‌ترین رسالتِ یک نویسنده، یک کتاب و یک پژوهش درحال‌حاضر است؛ رسالتی که کوروش علیانی به خوبی از پس آن برآمده است.
این کتاب پژوهشی را انتشارات جام‌جم، در حجم کم و با کاغذهایی دوست‌دارِ محیط‌زیست چاپ کرده و تابه‌حال به بیشتر از پنج چاپ رسیده است.
اگر شما هم به‌عنوان یک شهروند ایرانی یا حتی به‌عنوان یک انسان در خاورمیانه وظیفه خودتان می‌دانید که اطلاع داشته باشید ماهیت اسرائیل دقیقا چیست و کجای زندگی ماست و چرا باید از آن برائت جست، این کتاب را بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.