۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۷٬۲۱۶

قریب به یک سال از آغاز طوفان الاقصی می‌گذرد و نتانیاهو علی‌رغم مواجهه با موج عظیم مخالفت‌های جهانی و اعتراضات داخلی، جنگ و جنایت را برای بقای سیاسی خود ادامه می‌دهد.در ارزیابی تحولات یک سال اخیر توجه به موارد زیر حائز اهمیت است.

انسجام محور مقاومت، زوال اسرائیل

آگاه: رژیم اشغالگر قدس در این مدت با نسل‌کشی در غزه، کشتن افراد غیرنظامی در کرانه باختری، حمله به لبنان و یمن و سوریه و ترور فرماندهان مقاومت به‌خصوص شهید اسماعیل هنیه و شهید سیدحسن نصرالله، قصد داشت برگ برنده‌ای به اهالی اراضی اشغالی ارائه دهد که تاکنون موفق نشده است. شکست هیمنه اسرائیل و عدم توفیق در جنگ زمینی در غزه، باقی ماندن حماس در صحنه مبارزه، مطالبه جهانیان برای آزادی فلسطین، به اهتزاز درآمدن پرچم فلسطین در اکثر کشورها، بی‌حیثیت شدن رژیم غاصب در افکار عمومی، نارضایتی رو به گسترش در نیروهای نظامی، مشکلات فراگیر اقتصادی و اعتراضات رو به تزاید داخلی از دلایلی است که نشان می‌دهد فرسایش جنگ به نفع رژیم صهیونیستی نبوده و نمی‌تواند باشد. نام آمریکا نیز به دلیل حمایت همه‌جانبه نظامی، سیاسی و اقتصادی از رژیم صهیونیستی و مانع اصلی توقف جنگ در تاریخ ثبت شده و قطعا با تداوم پیروزی‌های محور مقاومت، منافع این کشور آسیب جدی خواهد دید. شاید به همین علت است که رهبر انقلاب در دیدار بسیجیان فرمودند: «ان‌شاءالله [اگر] این طوفان ادامه پیدا بکند، جدول سیاست آمریکا در منطقه را محو خواهد کرد.» (۸ آذر ۱۴۰۲)
 بعد از مقابله پیروزمندانه جبهه مقاومت با عوامل نیابتی آمریکا یعنی گروه‌های تروریستی داعش و القاعده در سوریه و عراق و شکست آنها، بسیاری تصور می‌کردند که ماموریت جبهه مقاومت خاتمه یافته است، اما وقوع جنگ غزه و ایفای نقش جبهه مقاومت نشان داد که ماموریت این جبهه پایان‌ناپذیر است و عملیات طوفان ‌الاقصی با همه فراز و نشیب‌های خود، نقطه آغاز بلوغ محور مقاومت شد. این تحول مهم و سرنوشت‌ساز به دلیل شجاعت و پایداری گروه‌هایی همچون حماس، جهاد اسلامی فلسطین، حزب‌الله لبنان، حشدالشعبی عراق، انصارالله یمن رقم خورد و رژیم اشغالگر و آمریکا را با استیصال مواجه کرد. در این میان حملات بازدارنده حزب‌الله به اراضی اشغالی و شمال اسرائیل که به‌دلیل تجاوز روزانه اسرائیل به جنوب لبنان، مصداق دفاع از خود بوده و مشروعیت دارد؛ جبهه دیگری علیه دشمن صهیونی مفتوح ساخت. حزب‌الله از آغاز تجاوز اسرائیل به غزه تاکنون بیش از هزار عملیات علیه مراکز نظامی رژیم اشغالگر قدس انجام داده و به گزارش اندیشکده آمریکاییِ «مؤسسه مطالعات جنگ» به‌دلیل حملات بازدارنده حزب‌الله حدود ۶۰هزار اسرائیلی وابسته به ۴۰جماعتِ شهرک‌نشین در شمال اسرائیل، خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.
در یک‌سال اخیر، علاوه‌بر بلوغ جبهه مقاومت و گروه‌های جهادی فلسطین در میدان، این جبهه در عرصه سیاسی نیز برای دستیابی به آتش‌بس و آزادی اسرا دستخوش هیجان کاذب نشده و با متانت و تدبیر، اهداف خود را دنبال کرده است. اسرائیل تمرکز خود را روی آزادی اسرا گذاشته تا از فشار داخلی رها شده و بتواند جنایت علیه فلسطینیان را ادامه دهد، اما حماس و جنبش جهاد اسلامی، هشیارانه پیش‌شرط خود را توقف کامل حملات اسرائیل اعلام کرده و به دنبال برقراری آتش‌بس دائمی در ازای تبادل اسرا بوده‌اند. هشیاری مجاهدان فلسطینی در حوزه سیاسی، اجازه تحقق طرح‌های تحمیلی آمریکا و اسرائیل را نداد و ابتکار عمل‌های سیاسی مقاومت برای توقف جنگ علیه غزه و رفع محاصره ظالمانه علیه شهروندان فلسطینی، مانع تحقق اهداف سیاسی صهیونیسم شد. جبهه مقاومت در طول عملیات الاقصی، در حوزه فعالیت‌های رسانه‌ای نیز به بلوغ رسید و در توجیه و هدایت افکار عمومی، تاثیرگذار عمل کرد. ایجاد هماهنگی و وحدت میان رسانه‌های جریان مقاومت موجب شد تا در یک ابتکارعمل رسانه‌ای، «روایت نخست» از وقایع غزه را این جریان در سطح جهان مطرح ‌کند و به «منبع اول» خبر و گزارش تبدیل شود. به همین دلیل تحولات جاری در غزه به‌صورت گسترده‌ای مورد توجه افکارعمومی جهان قرار گرفت و خیزش عمومی مردم دنیا علیه صهیونیسم، حتی در کشورهای غربی را نهادینه کرد. بلوغ جبهه مقاومت و رونمایی از توانمندی‌های نظامی، سیاسی و رسانه‌ای این جبهه نشان از شکل‌گیری یک نظم نوین منطقه‌ای دارد؛ نظمی که می‌تواند در ایجاد نظم آینده جهان که مبتنی برچندجانبه‌گرایی خواهد بود نیز موثر باشد.
البته تداوم جنایات غیرانسانی و وحشیانه رژیم صهیونیستی و ترور فرماندهان بزرگ مقاومت به‌خصوص شهید اسماعیل هنیه در تهران و شهید سیدحسن نصرالله در لبنان، بسیار دردناک بود؛ اما قطعا هر سرداری از سرداران اسلام به شهادت برسد، سردار دیگری جایگزین او خواهد شد. تردیدی نیست که پرچم مقاومت بر زمین نخواهد ماند و همانگونه که شهید سیدحسن نصرالله از شهید سیدعباس موسوی پرچم مقاومت را تحویل گرفت، این مسیر تا پیروزی نهایی مقاومت و نابودی رژیم صهیونیستی ادامه خواهد یافت. جنایات اسرائیل باعث خواهد شد تا آزادگان جهان به خصوص مسلمانان بیش‌ازپیش از جنایات رژیم صهیونیستی منزجر شده و حمایت جهانی از محور مقاومت بیشتر خواهد شد. طبعا شهادت سیدحسن نصرالله در راه مقاومت خللی ایجاد نمی‌کند و جمهوری اسلامی ایران نیز به‌عنوان دولت مقاومت، به حمایت از محور مقاومت و آزادی فلسطین ادامه خواهد داد و شهادت نصرالله آغاز نصرالله خواهد بود. در همین رابطه، مسئولان نظام در بهترین زمان و مکان به وعده خود عمل کردند و جمهوری اسلامی در راستای حق دفاع مشروع خود و با استناد به مقررات و موازین بین‌المللی که دفاع از خود را در برابر تجاوز مشروع می‌داند، اقدام به موشک‌باران مناطق مختلف اراضی اشغالی کرد. عملیاتی که وعده صادق۲ نام گرفت و رژیم صهیونیستی را پشیمان کرد و قطعا تبعات سنگین آن تا سال‌ها و ماه‌ها گریبان رژیم جعلی را خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.