دکتر سعدالله زارعی، تحلیلگر برجسته مسائل منطقه و رییس موسسه مطالعاتی اندیشه‌سازان نور معتقد است در جریان جنگ غزه، همگرایی گروه‌های مقاومت به صد درصد رسید و جبهه‌ای تحت‌عنوان «جبهه مقاومت» فراتر از مباحث تئوریک و فکری در صحنه عمل شکل گرفت.

تمرین همگرایی گروه‌های مقاومت

آگاه: اکنون که یک‌سال از رویدادهای مهم و تاریخی طوفان الاقصی گذشته است. اگر بخواهیم به دستاوردهای این واقعه برای غزه بپردازیم، آن‌ها چه هستند؟ همچنین، در حوزه فهم و درک مردم جهان نسبت به مسئله غزه و فلسطین چه تحولاتی ایجاد شده است؟
مهم‌ترین دستاورد عملیات طوفان این است که فلسطین از یک وضعیت حاشیه‌ای به مرکز توجه جهانی بازگشت. از شرق تا غرب عالم، دولت‌ها و رسانه‌ها درباره فلسطین صحبت کردند و یک جبهه حمایت از فلسطین شکل گرفت. این دستاورد بزرگی است، زیرا طی حداقل ۵۰‌سال گذشته، سیاست جهانی به سمت فراموشی و به حاشیه بردن فلسطین پیش رفته بود. در بسیاری از موارد، فلسطین دیگر در مباحث مقامات عربی یا غیرعربی مطرح نبود و گفت‌وگویی درباره آن صورت نمی‌گرفت. فلسطین از مرکز توجه خارج شده بود و تمرکز اصلی بر توسعه اسرائیل و گفت‌وگوهای عربی-اسرائیلی، مانند پیمان ابراهیم، بود که بر گسترش اسرائیل تمرکز داشت.
با وقوع عملیات طوفان، این معادله تغییر کرد. اسرائیلی که به‌دنبال گسترش منطقه‌ای بود، با چالش‌های امنیتی بزرگ در داخل سرزمین فلسطین مواجه شد و از گفت‌وگوهای سیاسی بین‌المللی خارج شد. از سوی دیگر، فلسطین که به حاشیه رفته بود، به موضوع اصلی گفت‌وگوی جهانی تبدیل شد. این مسئله در بحث‌های میان آمریکا، اروپا، چین، روسیه و بسیاری از کشورهای اسلامی و عربی مطرح شد. تمام رسانه‌ها، روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، شبکه‌های تلویزیونی و فضای مجازی درباره فلسطین صحبت می‌کردند و این موضوع به مسئله اول تبدیل شد. به عبارت دیگر، این عملیات نشان داد که فلسطین یک واقعیت است که نمی‌توان آن را انکار کرد.
مقاومت اسلامی، از جمله حماس، حزب‌الله و مقاومت عراق، در طول این یک سال با روزهای متفاوتی مواجه شدند و عزیزانی چون شهید حنیه و شهید نصرالله را از دست دادند. می‌خواستم بدانم که پس از این یک سال، ساختار مقاومت چه تغییراتی کرده است و با ازدست‌دادن برخی افراد شاخص، چه آینده‌ای را پیش‌روی خود دارد؟
در جریان بحران سوریه، واحدهای مقاومتی شروع به تمرین همگرایی کردند، اما این تمرین در برخی موارد ناقص بود؛ به‌عنوان‌مثال، گروه‌های عراقی و یمنی مشارکت کاملی نداشتند، اما این تمرین همگرایی بین حزب‌الله و گروه‌های زینبیون، حسینیون و انصاریان تا حدودی شکل گرفت. با این حال، این هماهنگی کامل نبود. اما در جریان جنگ غزه، این همگرایی به صد درصد رسید و جبهه‌ای تحت عنوان «جبهه مقاومت» فراتر از مباحث تئوریک و فکری در صحنه عمل شکل گرفت. چنین اتصالی به برکت جنگ غزه به وجود آمد و اکنون جبهه مقاومت به‌صورت عملی و متحدانه‌تر از همیشه در حال فعالیت است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.