به گزارش آگاه: با وجود تشکیل ائتلاف دریایی با حضور ۱۰ کشور توسط آمریکا، اما حملات تلافیجویانه ارتش یمن به کشتیهای مرتبط با رژیم صهیونیستی یا کشتیهایی که راهی سرزمینهای اشغالی هستند، به دردسر بزرگ دولت «جو بایدن» رئیسجمهور آمریکا تبدیل شده است.
روزنامه «والاستریت ژورنال» با تکرار وابستگی نیروهای مسلح یمن به جمهوری اسلامی ایران-ادعایی که بارها توسط تهران رد شده است- نوشته حملات یمن به کشتیهای تجاری در دریای سرخ فشارها بر دولت بایدن را افزایش داده است؛ در حالی که مقامات آمریکایی «به حفافظت از تجارت دریایی شتافتهاند و همزمان تلاش میکنند از درگیری مستقیم با تهران اجتناب کنند».
نیروی دریایی ایالات متحده روز شنبه اعلام کرد ۲ کشتی دیگر هدف قرار گرفتند تا شمار آنها در منطقه به ۱۵ عدد برسد. پنتاگون پیشتر مدعی شده بود یک کشتی هم در اقیانوس هند از پهپادی که از ایران برخاسته بود هدف قرار گرفت؛ ادعایی که تهران آن را قاطعانه رد کرده است.
یک سند محرمانه از وزارت دفاع آمریکا نشان میدهد حملات ارتش یمن به کشتیها در نیمه اول ماه دسامبر با هشت مورد از سه موردِ مدت مشابه ماه قبل از آن افزایش داشته است.
وال استریت ژورنال مینویسد: «حملات حوثیها (انصارالله یمن) جبهه جدیدی در نبرد اسرائیل و حماس گشوده و به آزمون جدیدی برای توانایی واشنگتن بهمنظور حمایت از نزدیکترین متحد خود در منطقه تبدیل شده است. این در حالی است که آمریکا تلاش میکند درگیریها در غزه به یک جنگ منطقهای مبدل نشود».
«اندرو تبلر» مدیر سابق بخش غرب آسیا در شورای امنیت ملی کاخ سفید میگوید: «همه از جمله ایران تلاش میکنند از تشدید تنش و بههم خوردن اوضاع جلوگیری کنند».
وال استریت ژورنال در ادامه مینویسد: «مقامهای آمریکایی در حال فشار به اسرائیلیها هستند تا این مرحله از جنگ را در غزه به تدریج خاتمه دهند، به این امید که این اقدام باعث توقف حملات در دریای سرخ شود اما در دولت بایدن و میان آمریکا و اسرائیل بحثهایی درباره نحوه پاسخ به این حملات شکل گرفته است».
رسانه آمریکایی نوشته افرادی در دولت بایدن تمایل دارند در حال حاضر حملهای به مواضع ارتش یمن انجام نشود و گزینه عبور از اقدامی که ممکن است جنگ را گسترش دهد، انتخاب شود. دیگران اما معتقد هستند باید بزودی یک سیگنال برای انصارالله ارسال شود. با این حال واشنگتن، یمنیها را «غیرقابل پیشبینی» میداند که اقدامات آنها همیشه قابل پیشبینی نیست.
حوادث اخیر در دریای سرخ، جایی که ۱۲ درصد تجارت دریایی جهان از طریق آن انجام میشود، باعث شده خطوط کشتیرانی بهجای عبور از کانال سوئز، از جنوب آفریقا عبور و زمان بیشتری را برای انتقال محمولههای خود از آسیا به اروپا صرف کنند و مخارج بالاتری را نیز متحمل شوند.
منبع: ایسنا
نظر شما