دوسالانه ونیز یک نمایشگاه فرهنگی بین‌المللی است که هر ساله با موضوعات هنر و معماری در ونیز و توسط بنیاد بینال میزبانی و برگزار می‌شود. این دوسالانه از سال۱۸۹۵ میلادی آغازبه‌کار کرده است و یکی از قدیمی‌ترین رویدادهای هنری جهان است.

طوماری با ۲۰هزار امضا برای اخراج رژیم اسرائیل

آگاه: رویداد دوسالانه هنر ونیز به‌صورت رسمی از دوم اردیبهشت‌ماه سال جاری آغازبه‌کار کرده است. مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از این اعلام کرده بود که ایران در این رویداد شرکت خواهد کرد. ایران در سال گذشته، یعنی در دوره پنجاه‌ونهم این رویداد حضور نداشت. بااین‌حال در دوره پیش از آن با نمایش آثار سه هنرمند، رضا لواسانی، علی میرعظیمی و سمیرا علیخان‌زاده حضور موفقی را تجربه کرده و توجه هیات ژوری این رویداد مهم و بین‌المللی را جلب کرده بود. 

در فوریه ۲۰۲۴، هزاران هنرمند و کارکنان فرهنگی از جغرافیاهای مختلف با امضای طوماری خواستار حذف رژیم اسرائیل از دوسالانه ونیز به‌دلیل عملیات نظامی اخیر آن در نوار غزه شدند. بااین‌حال ازسوی دوسالانه هنر ونیز اعلام شد که هیچ درخواستی برای حذف کشورهایی را که ازسوی ایتالیا به رسمیت شناخته شده‌اند در نظر نخواهد گرفت. رویکرد مشخص ایران برای حضور در این نمایشگاه فرهنگی پرداختن به مسئله نسل‌کشی و اشغال در غزه است. علاوه‌بر کشور ما، بسیاری از هنرمندان از کشورهای دیگر نیز به اضافه امضای طومار مذکور، با همین رویکرد ضد صهیونیسم در دوسالانه ونیز شرکت کرده‌اند. 

در دوره جاری از این نمایشگاه هنری، با وجود وقایع اخیر و نسل‌کشی عیان اسرائیل در غزه و فلسطین، این رژیم اشغالگر به‌شکل رسمی اعلام کرده‌ است که غرفه‌اش را باز نخواهند کرد. درحالی‌که از ترس معترضان به حضورش در این نمایشگاه، غرفه را بسته نگاه داشته و سربازانی را مقابل آن گذاشته است. این در حالی است که علاوه‌بر درخواست و امضای چندهزار نفری هنرمندان که حالا تعداد آن به ۲۰هزار امضا رسیده است، مخاطبان عمومی این رویداد نیز دست به اعتراضات گسترده در محل این نمایشگاه برای جلوگیری از حضور اسرائیل در این رویداد زده‌اند. با آنکه پافشاری او برای حضور همچنان باقی است اما تا این لحظه نمایشی جز ترس خود در این نمایشگاه نداشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.