۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۳٬۳۶۰

هوشمند سازی ناوگان حمل و نقل با برقی سازی خودروها به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار مدیریت شهری تهران قرار گرفته و بزودی با ورود این نوع خودروها در پایتخت به اجرا می‌آید.

تهرانی مدرن با خودروهای برقی

به گزارش آگاه: این نخستین باری است که تاکسی‌ها در کشور برقی می‌شوند تا در ناوگان حمل و نقل عمومی خدمات رسانی کنند، البته سال‌هاست که شهرداری تهران رویای برقی سازی ناوگان حمل و نقل را در سر می‌پروراند و برای تحقق این رویا از گذشته تاکنون نیز قدم‌هایی هر چند کوچک و بعضا ناکارآمد را نیز برداشته اما همچنان مصمم به مدرن سازی این ناوگان است.

بنابر گفته مسوولان مدیریت شهری پایتخت، قرار است بزودی بخشی از ناوگان اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و همچنین موتورسیکلت‌ها برقی شوند و اقدامات لازم برای خرید و ورود این خودروهای چینی به ناوگان حمل و نقل پایتخت نیز انجام شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز اخیرا خبر از انعقاد قرارداد خرید ۶۵ هزار دستگاه تاکسی، ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی و ۱۵۰ هزار موتورسیکلت برقی داده و گفته که قرار است این خودروها به تدریج به ناوگان شهر تهران اضافه شوند.

با نگاهی به گذشته نه چندان دور در می‌یابیم که مدیریت شهری تهران موضوع برقی سازی اتوبوس‌ها را در کارنامه خود داشته است بطوریکه یکبار در سال ۷۱ طرح برقی سازی اتوبوس‌ها مطرح و بدنبال آن به طول هشت کیلومتر در مسیر میدان امام حسین - تهرانپارس به اجرا در آمد و تا سال ۸۶ نیز فعال بود.

این طرح شهری با ایجاد مشکلات متعدد و افزایش ترافیک در معابر تهران سرانجام راهی جز هدایت به پارکینگ‌ها نیافت و با ورود نسل جدید اتوبوس‌های دیزلی، از ناوگان حمل و نقل پایتخت کلا جمع آوری شدند.

(آن نسل از اتوبوس‌های برقی با سیستم ویژه‌ای از بالای سر بوسیله کابل‌های قوی برق به دکل‌هایی وصل می‌شدند و در بخش حصار کشیده و مجزای خیابان حرکت می‌کردند، تردد این اتوبوس‌ها سبب بروز مشکلاتی همچون سرعت پایین حرکت، کم عرض شدن معابر تحت پوشش بدلیل جداسازی خطوط برقی در خیابان‌ها و افزوده شدن ترافیک شده بود).

اکنون با گذشته ۱۷ سال از اجرای طرح اتوبوس‌های برقی در تهران، این بار قرار است نسل جدیدی از این وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی در خیابان‌های تهران بکار گرفته شود.

البته طرح جدید مدیریت شهری یعنی «برقی سازی خودروهای عمومی» دغدغه‌هایی را برای کارشناسان و رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی سبک (تاکسی) نیز به ارمغان آورده اما مسوولان شهری امید زیادی دارند که با کلید زدن این طرح شهری گامی بلند در مدرن سازی ناوگان حمل و نقل بردارند.

نظر کارشناسان حمل و نقل عمومی در خصوص خودروهای برقی

برخی کارشناسان در حوزه‌های مختلف شهری و سوخت و آلودگی هوا؛ سرنوشت این طرح جدید را نامعلوم می‌دانند.

آنان می‌گویند: بعید است کار کارشناسی دقیقی در حوزه ترافیک، آلودگی هوا، صرفه جویی سوخت و نیز نگهداشت و پشتیبانی برقی سازی خودروها انجام گرفته باشد.

دغدغه‌های تاکسیرانان در ورود تاکسی‌های برقی

رانندگان تاکسی نیز درباره برقی شدن خودروها دغدغه‌هایی دارند، برخی از آنها در گفت وگو با خبرنگار ایرنا می‌گویند: رغبتی به تعویض خودروهای بنزینی و گازسوز خود با برقی ندارند.

آنها گفتند: نمی‌دانیم آیا با خودروی برقی می‌توانیم به صورت تمام وقت در شهر مسافر جابجا کنیم یا خیر؟ آیا باطری‌های شارژی این خودروها تاب آوری لازم در برابر ترافیک سنگین خیابان‌های تهران را دارند و یا اینکه هر چند ساعت یکبار باید درگیر شارژ آن باشیم؟

اینان همچنین نگران پشتیبانی قطعات خودروهای مدرن برقی هستند و می‌گویند: بعید می‌دانیم با این درآمدهای اندک توانایی نگهداشت خودروهای برقی را داشته باشیم.

این عده از رانندگان همچنین نگرانند که خدمات پشتیبانی خودروهای برقی برایشان دردسرهای تازه‌ای ایجاد کند.

تاکسیرانان همچنین می‌گویند بعید می‌دانیم با وجود حتی کمک تسهیلاتی دولت در خرید این دست از خودروها، بتوانیم آن را خریداری کنیم چون توان پرداخت سهم آورده را که احتمالا زیاد است، نداریم.

اظهارات مسوولان شورای شهر تهران

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران؛ برقی شدن خودروها در ناوگان حمل و نقل را اتفاق ارزنده‌ای برشمرده و می‌گوید: برقی شدن خودروها بر کاهش آلاینده‌های هوای تهران تاثیرگذار خواهد بود.

وی درباره فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای راه اندازی خودروهای برقی به خبرنگار ایرنا گفت: زیرساخت‌ها فراهم شده و تاکسیرانان می‌توانند خودروهای برقی خود را حتی در خانه‌هایشان شارژ کنند، اتوبوس‌ها نیز باید به صورت عمومی اقدام به شارژ باطری در مکان‌های مشخص کنند.

او می‌گوید: در بحث کاهش آلودگی هوا، جز با توسعه ناوگان حمل و نقل و نیز برقی کردن آنها، کاری دیگری نمی‌توانیم بکنیم لذا باید محکم این طرح جدید را ادامه داده و به نتیجه برسانیم.

در همین راستا علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر، ورود و راه اندازی خودروهای برقی در شهر را اتفاقی مهم در مدیریت جدید شهری برشمرد و در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: باید قدم‌های جدیدی در فن آوری حوزه حمل و نقل برداشته شود که از مقدمات این مهم، برقی سازی خودروهاست که اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.

نادعلی معتقد است به جای سرمایه گذاری بر روی مسایلی که چند سال آینده، شهر را بیشتر درگیر آلودگی هوا خواهد کرد باید با بالا بردن درآمدها، گام‌های جدید و موثری در حوزه برقی سازی خودروها بویژه اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها برداشت.

وی در ادامه تاکید می‌کند: برای هوشمند سازی حمل و نقل، نیازمند همکاری مستمر دولت هستیم، قراردادهای خارجی و داخلی در این زمینه منعقد شده که باید حلقه‌های خود را طی کند تا محقق شود.

نادعلی می‌گوید آنچه وظیفه شورای شهر و شهرداری در حوزه برقی سازی خودروهاست به انجام رسیده و نقاط تکمیلی با همکاری دولت باید به انجام برسد.

سخنگوی شورای شهر اظهار کرد: با ورود خودروهای برقی با همکاری خودروسازان بتدریج انتقال فن آوری اتفاق خواهد افتاد.

این عضو شورای شهر درباره کمک به رانندگان در تعویض تاکسی بنزینی با برقی هم می‌گوید: برنامه ریزی‌های لازم انجام شده تا همزمان با تعویض تاکسی‌های موجود با برقی تسهیلات لازم به راننده‌ها اعطا شود.

نظر کارشناسان آلودگی هوا

در همین رابطه یک استاد دانشگاه شهید بهشتی و متخصص در حوزه آلودگی هوا می‌گوید: ورود تعداد محدود خودرو برقی به ناوگان حمل و نقل تنها کمتر از یک درصد به کاهش آلودگی هوا کمک خواهد شد.

یوسف رشیدی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این تصور که با جایگزینی خودروهای برقی با بنزینی و گازسوز؛ آلایندگی هوا در بخش خودرو حذف می‌شود، اشتباه است چرا که سهم آلایندگی تنها مختص به اگزوز خودروها نیست بلکه ذرات آلاینده‌ای که سایش لنت و لاستیک خودروهای برقی ایجاد می‌کند به مراتب بیشتر از میزان آلایندگی ناشی از اگزوزهای خودروهای بنزینی و گازسوز خواهد بود.

این کارشناس شهری و متخصص در حوزه آلودگی هوا افزود: با برقی شدن اتوبوس‌ها موافقم اما در خصوص تاکسی‌ها، به نظرم پاسخگوی سیستم حمل و نقل نخواهد بود و ابهامات زیادی پیرامون آن وجود دارد.

رشیدی گفت که بهتر است همزمان با برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی، اقدامات لازم بر روی توسعه ناوگان از جمله توسعه خطوط مترو و اتوبوسرانی انجام شود.

در هر حال، هر چند مدرن سازی کلانشهر تهران با ورود خودروهای برقی کاری بس بزرگ است و باید هر چه زودتر گام‌هایی در این راستا برداشته شود اما با توجه به اظهار نظرهای متفاوت مسوولان شهری، کارشناسان و رانندگان باید منتظر اجرای طرح مذکور بمانیم تا پس از روشن شدن نقاط ضعف و مثبت این طرح بتوان رویکرد جدید مدیریت شهری را در مدرن سازی حمل و نقل مورد بررسی دقیق تری قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.