۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۲

در هفته اول اردیبهشت ۱۴۰۴، قیمت مصرف لوبیاچیتی بسته‌بندی فروشگاهی (۹۰۰ گرمی) به ۵۴۰ هزار تومان افزایش یافته است. تا پیش از این قیمت مصرف لوبیاچیتی بسته‌بندی ۴۰۰ هزار تومان بود که برخی فروشگاه‌ها آن را با حدود ۱۰ درصد تخفیف به مصرف‌کنندگان نهایی می‌فروختند. 

آگاه: این افزایش قیمت در شرایطی رخ داده که سایر اقلام حبوبات در همین بازه زمانی بدون تغییر مانده است؛ به‌طور مشخص، لوبیاقرمز با قیمت ۲۷۰ هزار تومان، لوبیاسفید ۲۲۰ هزار تومان، ماش ۹۰ هزار تومان و لپه ۲۵۰ هزار تومان، در همان سطح قیمتی قبلی عرضه شده است.
افزایش قیمت لوبیاچیتی البته موضوع تازه‌ای نیست. از پاییز ۱۴۰۳ تاکنون، قیمت این قلم غذایی بیش از ۳۰۰ درصد رشد کرده و حالا نه‌تنها از سایر حبوبات پیشی گرفته، بلکه عملا به یک کالای لوکس در سبد غذایی خانوارهای متوسط و کم‌درآمد تبدیل شده است. در فروشگاه‌ها تغییر رفتار مصرف‌کنندگان کاملا مشهود است. بعضی مشتریان که پیش از این لوبیاچیتی را به دلیل طعم خاص و پخت سریع آن ترجیح می‌دادند، حالا ناچار به خرید لوبیاقرمز شده‌اند که با وجود تفاوت‌های آشکار، امکان جایگزینی آن در برخی غذاها وجود دارد و قیمت آن تقریبا نصف لوبیاچیتی است. فروشندگان می‌گویند در هفته‌های اخیر میزان تقاضا برای لوبیاقرمز و سفید کمی افزایش یافته و در مقابل فروش لوبیاچیتی کاهش داشته است.
این تغییرات در سبد مصرف، تنها یکی از نشانه‌های فشار اقتصادی بر سبد معیشت خانوارهاست. بسیاری از خانواده‌ها که تا چند وقت پیش حبوبات را جایگزین پروتئین‌های حیوانی کرده بودند، حالا حتی در خرید منابع گیاهی پروتئینی نیز با محدودیت روبه‌رو شده‌اند.
اگرچه برخی از مسئولین، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان دلیل گرانی را به افزایش نرخ دلار، افزایش قیمت جهانی حبوبات، کاهش واردات، هزینه‌های بسته‌بندی و... نسبت می‌دهند، اما برای مصرف‌کننده نهایی آنچه بیش از همه اهمیت دارد توان خرید و تامین نیاز غذایی روزمره است و این توان به‌ویژه در مورد اقلامی مثل لوبیاچیتی، به‌شدت در حال کاهش است.