۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۳

پس از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم و پیروزی مسعود پزشکیان، سران کشورهای مختلف منطقه و جهان روز گذشته (شنبه) با ارسال پیام‌هایی پیروزی وی را تبریک گفتند.

آگاه: مسعود پزشکیان در دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران با کسب ۱۶میلیون و ۳۸۴هزار و ۴۰۳رأی از مجموع ۳۰میلیون و ۵۳۰هزار و ۱۵۷رأی ماخوذه، پیروز شد. سعید جلیلی، دیگر نامزد این انتخابات نیز ۱۳میلیون و ۵۳۸هزار و ۱۷۹رأی به دست آورد.

روسیه و چین
ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در پیامی، پیروزی مسعود پزشکیان را در انتخابات ریاست جمهوری ایران تبریک گفت.در پیام پوتین که کاخ کرملین آن را منتشر کرده، آمده است: صمیمانه‌ترین تبریکات مرا به مناسبت پیروزی‌تان در انتخابات ریاست جمهوری ایران پذیرا باشید. روابط روسیه-ایران دوستانه و بر پایه حسن همجواری است. وی اضافه کرد: اطمینان دارم که فعالیت شما به عنوان رییس‌جمهور ایران به بهبود هرچه بیشتر روابط دوجانبه در تمام حوزه‌ها در جهت منافع مردم دوست روسیه و ایران و همچنین تقویت امنیت و ثبات منطقه کمک خواهد کرد. برای شما آرزوی موفقیت، سلامت و صحت دارم.

سوریه و عراق
بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه نیز با ارسال یک پیام، پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را تبریک گفت. بشار اسد در این پیام خود تاکید کرد: به همراه شما برای تقویت روابط راهبردی میان ایران و سوریه تلاش می‌کنیم. رییس‌جمهوری سوریه اضافه کرد: ما برای گشودن افق‌های جدید و روشن برای همکاری‌های دوجانبه می‌کوشیم.
محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق نیز پیروزی مسعود پزشکیان، رییس‌جمهوری ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را تبریک گفت. السودانی برای پزشکیان، موفقیت و توفیق در ماموریتش را آرزو کرد. وی بر عمق روابط دو کشور همسایه و دوست و اهمیت تداوم هماهنگی در بالاترین سطح و در زمینه‌های مختلف در راستای خدمت به منافع مشترک تاکید کرد. از سوی دیگر، عبداللطیف رشید، رییس‌جمهوری عراق، پیروزی مسعود پزشکیان، در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را تبریک گفت.

پاکستان
«شهباز شریف»، نخست‌وزیر پاکستان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، ریاست‌جمهوری «مسعود پزشکیان» را تبریک گفت. در بیانیه نخست‌وزیر پاکستان آمده است: صمیمانه‌ترین تبریکات به برادرم دکتر مسعود پزشکیان برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران. مشتاقانه منتظر همکاری نزدیک با رییس‌جمهوری منتخب دکتر پزشکیان برای تقویت بیشتر روابط دوجانبه پاکستان و ایران و ارتقای صلح و ثبات منطقه هستم.

عربستان، قطر، امارات، بحرین
خبرگزاری عربستان سعودی گزارش داد که مقامات این کشور پیروزی مسعود پزشکیان را در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران تبریک گفتند. همچنین شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر نیز با صدور پیامی پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را به وی تبریک و تهنیت گفت. «محمد بن زاید» رییس‌ امارات با انتشار توییتی پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را به وی تبریک و تهنیت گفت. رییس‌ امارات اعلام کرد: به مسعود پزشکیان، رییس‌جمهوری منتخب جمهوری اسلامی ایران به‌خاطر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری تبریک می‌گویم و برای او توفیق خدمت به کشورش و تحقق خواسته‌های ملتش را آرزو می‌کنم و خواستار همکاری با او در راستای خیر دو کشور و دو ملت هستم.

آذربایجان
الهام علی‌اف، رییس‌جمهوری آذربایجان نیز در پیامی پیروزی مسعود پزشکیان را در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران تبریک گفت. در پیام علی‌اف آمده است: انتخاب شما به‌عنوان رییس‌جمهوری ایران را صمیمانه تبریک می‌گویم. روابط بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران که بر پایه‌های محکمی از جمله دین مشترک و ریشه‌های فرهنگی، دوستی و برادری استوار است، برای ما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. در ادامه این پیام می‌خوانیم: امروز توافقات حاصل‌شده با هدف توسعه روابط آذربایجان-ایران بر پایه احترام متقابل و حسن همجواری و اجرای پروژه‌های مشترک، در راستای رفاه دو کشور، توسعه پایدار و امنیت کل منطقه به کار گرفته می‌شود. علی‌اف افزود: باور دارم که از طریق تلاش‌های مشترک، می‌توانیم از تقویت روابط دوستانه کهن و گسترش همکاری دوجانبه بین آذربایجان و ایران در راستای منافع مردم و کشورمان اطمینان حاصل کنیم. از شما برای سفر به آذربایجان به‌منظور تبادل‌نظر درباره دورنمای توسعه همکاری‌های دوجانبه دعوت به عمل می‌آورم.

کویت
مشعل الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت در پیامی پیروزی رییس‌جمهوری منتخب ایران مسعود پزشکیان را به وی تبریک گفت. هیثم بن طارق سلطان عمان نیز با صدور پیامی پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را به وی تبریک و تهنیت گفت.

ژاپن و ارمنستان
کیتامورا توشیهیرو، سخنگوی وزارت خارجه ژاپن با انتشار پیامی در تارنمای رسمی این وزارتخانه، انتخاب مسعود پزشکیان را به‌عنوان رییس‌جمهوری ایران تبریک گفت.
در این پیام که در سه بخش تنظیم شده، آمده است: دیروز دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برگزار و مسعود پزشکیان به عنوان رییس‌جمهوری بعدی جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد. ژاپن امیدوار است که ایران تحت ریاست‌جمهوری پزشکیان، در تعدیل تنش‌ها و ثبات‌بخشی به شرایط منطقه خاورمیانه نقشی سازنده ایفا کند. ژاپن بر پایه روابط دوستانه سنتی با ایران، همواره به تلاش‌های دیپلماتیک خود در راستای تعدیل تنش‌ها و ثبات‌بخشی به شرایط در منطقه خاورمیانه ادامه خواهد داد و درعین‌حال گفتمان با دولت جدید ایران را تحت ریاست دکتر پزشکیان بهبود خواهد بخشید.
«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیری ارمنستان با انتشار پیامی پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابت ریاست‌جمهوری ایران را تبریک گفت.
پاشینیان خطاب به پزشکیان اعلام کرد: انتخاب جنابعالی را به‌عنوان رییس‌جمهوری اسلامی ایران صمیمانه تبریک گفته و برای شما موفقیت‌های روزافزون آرزو می‌کنم. در بخش دیگری از این پیام آمده است که «روابط با کشور برادر جمهوری اسلامی ایران برای دولت و مردم جمهوری ارمنستان که از زمان اعلام استقلال ارمنستان پیوسته درحال توسعه بوده است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تعمیق مستمر روابط گرم بین ارمنستان و ایران در زمینه همکاری‌های دوجانبه و ثبات و رفاه منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.