۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۵
کد خبر: ۵٬۰۲۸

اکنون با مشخص شدن رییس‌جمهوری منتخب، فصل انتخابات و رقابت سیاسی و قطبیدگی polarization پایان یافته است و دوره وحدت و انسجام و همدلی فرارسیده است. بدون تردید، مشکلات و مسائل ریز و درشتی پیش‌روی کشور ماست، مشکلاتی که جزء با اتحاد و یَد واحده بودن، نمی‌توان به مصاف آنها رفت.

یَد واحده

آگاه: رهبر انقلاب در پیامی که روز شنبه (۱۶تیر) به مناسبت انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم صادر کردند تاکید فرمودند که شایسته است رفتارهای رقابتی انتخابات به هنجارهای رفاقتی تبدیل شود و همه برای آبادانی مادی و معنوی کشور تلاش کنند.

دیدارهای رییس‌جمهوری منتخب
این دعوت و فرمان رهبری، بلافاصله ازسوی رییس‌جمهوری منتخب و سایر شخصیت‌ها و مقامات سیاسی کشور لبیک گفته شد؛ صبح روز گذشته «محمد مخبر» سرپرست ریاست جمهوری سیزدهم با حضور در دفتر «مسعود پزشکیان» رییس‌جمهوری منتخب، ضمن دیدار با وی گزارشی از آخرین وضعیت مسائل اجرایی و امور جاری کشور به او ارائه کرد. مخبر در این دیدار صمیمی، رییس‌جمهوری منتخب را در جریان آخرین وضعیت امور جاری کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی قرار داد.
مسعود پزشکیان، رییس‌جمهوری منتخب نیز در این دیدار با گرامیداشت یاد شهید رئیسی، از زحمات و تلاش‌های اعضای دولت در مدت سپری‌شده از شهادت رییس‌جمهوری و به‌خصوص اقدامات سرپرست ریاست‌جمهوری برای اداره امور و برگزاری بدون حاشیه انتخابات ریاست‌جمهوری در مدتی کوتاه قدردانی کرد.
پیش از آن، در شامگاه شنبه نیز سعید جلیلی، رقیب پزشکیان در جریان رقابت‌های انتخاباتی اخیر با حضور در دفتر او با رییس‌جمهوری منتخب دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار صمیمی، جلیلی با تبریک مجدد انتخاب پزشکیان، دیدگاه‌های خود پیرامون مهم‌ترین مسائل کشور و راهکارهای رفع آنها را تبیین کرد. رییس‌جمهوری منتخب نیز در این دیدار اظهار داشت: داشتن برنامه تنها شرط موفقیت در امور نیست، بلکه به‌کارگرفتن افراد متخصص، اهل دانش و معتقد به کار و فعالیت، ضامن اجرای برنامه‌هاست. همچنین پزشکیان در جریان این دیدار، برای دریافت دیدگاه‌ها و پیشنهادات جلیلی اعلام آمادگی کرد.

همدلی مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم
محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی نیز که در مرحله نخست انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، ازجمله رقبای پزشکیان بوده است، در پیامی ضمن تبریک پیروزی او تاکید کرد: مجلس دوازدهم خود را کنار دولت چهاردهم می‌داند و از هرگونه کمک و حمایتی فروگذار نخواهد کرد.
در بخشی از پیام قالیباف آمده است: به رییس‌جمهوری محترم و منتخب، برادر عزیز و گرانقدرم جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان که موفق به رأی اعتماد مردم شریف ایران شدند، صمیمانه تبریک عرض می‌کنم و از ایشان تشکر می‌کنم که در تبلیغات‌های انتخاباتی، ضمن تاکید بر وحدت و اجماع داخلی، بر عمل ذیل سیاست‌های رهبری معظم انقلاب و همچنین بر اجرایی کردن قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور به‌عنوان برنامه اصلی خود تصریح کردند که این دو راهبرد بهترین مبنای همدلی و همکاری و تعامل بین قوا خواهد بود.
در ادامه پیام رییس مجلس تصریح شده که همه دغدغه مجلس دوازدهم، پاسخ به مطالبات مردم، به‌خصوص حل مشکلات اقتصادی است و در همین راستا در چارچوب قوانین، مجلس دوازدهم خود را کنار دولت چهاردهم می‌داند و از هرگونه کمک و حمایتی فروگذار نخواهد کرد و وظیفه خود می داند با نظارت همدلانه و موثر به دولت کمک کند تا آسایش مردم و پیشرفت کشور محقق شود.
رییس مجلس همچنین  با حضور در دفتر مسعود پزشکیان، پیروزی رییس‌جمهور منتخب را در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مجددا تبریک گفت. قالیباف در این دیدار ضمن تاکید بر حمایت مجلس دوازدهم از دولت چهاردهم، نظارت همدلانه و موثر بر دولت جدید در راستای پیشرفت کشور و آسایش مردم را ازجمله وظایف ذاتی مجلس عنوان کرد.
مسعود پزشکیان، رییس‌جمهوری منتخب نیز ضمن قدردانی از مشارکت پرشور مردم در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری و گرامیداشت یاد رییس‌جمهوری شهید، بر همدلی و هم‌افزایی واقعی همه دستگاه‌ها در مسیر حل مشکلات مردم و پیشرفت کشور تاکید کرد.

اعلام آمادگی دستگاه قضا برای کمک همه‌جانبه به دولت چهاردهم
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه نیز در پیامی ضمن تبریک پیروزی پزشکیان، آمادگی دستگاه قضایی را برای کمک به دولت در حوزه‌های مختلف مورد تاکید قرار داده است.
در بخشی از پیام رییس دستگاه قضا آمده است که «قوه قضاییه در راستای پیاده‌سازی اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی، برنامه هفتم توسعه، تحقق شعار سال ناظر بر «جهش تولید با مشارکت مردم»، همگرایی قوا برای گسترش عدالت اجتماعی و مبارزه علمی و اصولی با تمامی مظاهر فساد در ساحت‌های مختلف، آمادگی همه‌جانبه خود را برای همکاری و مساعدت با دولت منتخب مردم اعلام می‌دارد.»

ارائه برنامه به رییس‌جمهوری منتخب
علیرضا زاکانی، شهردار تهران و از دیگر رقبای پزشکیان در مرحله نخست انتخابات نیز که در مناظرات، بحث و مجادله‌اش با او حاشیه‌ساز شده بود، ضمن تبریک پیروزی به رییس‌جمهوری منتخب، اعلام آمادگی کرد که برنامه‌های خود را به پزشکیان ارائه دهد. در پیام زاکانی خطاب به پزشکیان آمده که «اینک تمام برنامه‌هایم را که با پشتوانه جمع بزرگی از نخبگان نگاشته شده است به رییس‌جمهور منتخب تقدیم می‌کنم و با علم به سنگینی بار دولت، انتظار می‌رود رییس‌جمهوری منتخب با انتخاب کابینه‌ای قوی و توانمند، معتقد و مومن به مبانی انقلاب، پرکار و پرتلاش و دارای برنامه و نقشه راهی عالمانه، راه خدمت به مردم را پیش گرفته تا گره از مشکلات مردم گشوده شده و راه رسیدن به قله‌های امید و افتخار و پیشرفت و آبادانی ایران سربلند هموار گردد.»
آیت‌الله آملی لاریجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در پیامی انتخاب مسعود پزشکیان را تبریک گفت و تصریح کرد: «امیدوارم جنابعالی با بهره‌مندی از سوابق ارزنده مدیریتی، اجرایی ،تقنینی و روحیه جهادی، با استفاده از همه استعدادها و ظرفیت‌های فراوان کشور خصوصا جوانان عالم، متدین و پرتلاش و نیز تعامل و همدلی با همه دلسوزان و کارشناسان متعهد، در مسیر اعتلا و پیشرفت کشور و رفاه اقتصادی و اجتماعی مردم عزیز گام بردارید. مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در چارچوب قانون برای تسهیل این مسیر آماده همکاری و مساعدت می‌باشد و از هیچ کمکی در راه رسیدن به اهداف مقدس جمهوری اسلامی دریغ نخواهد نمود.»

پیشبرد گفت‌وگو، وفاق ملی و همگرایی
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس‌جمهوری دولت یازدهم و دوازدهم نیز عصر دیروز با مسعود پزشکیان، رییس‌جمهوری منتخب دیدار کرد و پیروزی وی را در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تبریک گفت.
رییس‌جمهوری منتخب در این دیدار بر ضرورت توجه جدی به معیشت مردم و پیشبرد گفت‌وگو، وفاق ملی و همگرایی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تاکید کرد.

فراتر از هر نگاهی
در پیام «پورمحمدی» نامزد مرحله نخست انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم نیز خطاب به پزشکیان آمده است: اینک باری سنگین بر دوش شما و چشمانی امیدوار به راه شما دوخته شده است. امروز شما رییس‌جمهور همه رفیقان و رقیبان و همه همراهان و مقابلان و همه غایبان ناخرسند هستید. پس صادقانه امید دارم که فراتر از هر نگاهی، چنان که از شما سراغ داریم، با ایمان به اعتلای اسلام و انقلاب اسلامی و پیشرفت میهن عزیز، رضایت حق تعالی وسعادت ملت شریف ایران را اصل بی‌بدیل تمامی انتخاب‌ها، برنامه‌ها و تصمیم‌هایتان قرار دهید تا به لطف الهی، سختی‌ها را گره از گره بگشایید و برای مشکلات درهم تنیده کشور، راه نجاتی شایسته بیابید که ان الله یدافع عن الذین آمنوا... و ان الله مع المتقین.

دیدار تولیت حرم امام خمینی (ره) با رئیس جمهور منتخب
حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی عصر دیروز  با حضور در دفتر دکتر مسعود پزشکیان انتخاب وی را به عنوان نهمین رئیس جمهور ملت ایران تبریک و تهنیت گفت.
تولیت حرم حضرت امام خمینی (ره) ضمن آرزوی موفقیت برای رئیس جمهور منتخب در این مسئولیت خطیر، بر لزوم حمایت همه مردم و ارکان کشور از دولت برگزیده در راستای تقویت انسجام ملی در عرصه داخلی و  بین‌المللی، تاکید کرد.
دکتر پزشکیان نیز در این دیدار ضمن گرامیداشت یاد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، اندیشه‌های امام راحل (ره) را چراغ راه دولت جدید در خدمتگذاری به مردم عنوان کرد. رئیس جمهور منتخب همچنین بر تحقق عدالت و رفع تبعیض در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در دولت چهاردهم تأکید کرد.

دیدار دکتر جهانگیری با رئیس جمهور منتخب
اسحاق جهانگیری عصر دیروز با حضور در دفتر دکتر مسعود پزشکیان، با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.
معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم در این دیدار با تبریک پیروزی دکتر پزشکیان در انتخابات، برای وی در انجام وظایف سنگین و خطیر ریاست جمهوری آرزوی موفقیت کرد. دکتر پزشکیان نیز در این دیدار ضمن تشکر از حضور و تبریک دکتر جهانگیری بر عزم خود برای تلاش در راستای ایجاد همدلی و رفع مشکلات کشور به ویژه بهبود وضعیت معیشتی مردم تاکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.