پس از پیروزی «مسعود پزشکیان» در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و استقرار او در ساختمان ریاست‌جمهوری پاستور، گمانه‌زنی‌هایی برای چینش کابینه در رسانه‌ها مطرح شده است. یک رسانه نزدیک به محسن رضایی خبر داده بود: از هفته گذشته تاکنون نام‌های مختلفی برای تصدی کرسی معاون‌اولی دولت پزشکیان مطرح شده است که ازجمله آنها می‌توان به «محمدرضا عارف»، «محمد شریعتمداری»، «حسین دهقان» و «علی طیب‌نیا» اشاره کرد که اکنون گفته می‌شود نام دو نفر از اسامی یادشده از فهرست گزینه‌های معاون‌اولی حذف شده و رییس‌جمهوری منتخب باید از بین دو نفر باقی‌مانده یک نفر را به‌عنوان معاون اولش برگزیند.

مدیران جدید وزارت امورخارجه را بشناسید

آگاه: اکنون «مسعود پزشکیان» با خیال راحت‌تری قرار به انتخاب معاون اولش از بین دو گزینه باقی‌مانده دارد. «محمد شریعتمداری» و «محمدرضا عارف» تنها گزینه‌های پیش روی رییس‌جمهوری منتخب برای تصدی پست معاون‌اولی ریاست‌جمهوری هستند و به نظر می‌رسد که پزشکیان بلافاصله پس از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف یکی از این دو نفر را برای تصدی این جایگاه مهم و حساس در دولتش معرفی خواهد کرد.
پیش از این برخی از رسانه‌ها از تلاش و رایزنی سیدمحمد خاتمی برای معاون‌اولی «محمدرضا عارف» در دولت چهاردهم خبر داده بودند، اما دیری نپایید که این خبر ازسوی دفتر او تکذیب شد. در جوابیه دفتر رییس دولت اصلاحات نسبت به خبر منتشرشده آمده بود: اصولا جناب آقای خاتمی استقلال تصمیم و انتخاب جناب دکتر پزشکیان را محترم می‌دانند و به همه این را تجویز می‌کنند. ضمنا او نسبت به مصادیق اظهارنظر نکرده و نمی‌کنند و اگر هم مشورتی بدهند از شائبه سهم‌خواهی به‌شدت پرهیز دارند.
بالاخره تا استقرار کامل و تشکیل دولت چهاردهم گمانه‌زنی‌هایی مبنی حضور برخی از رجال سیاسی در کابینه چهاردهم در رسانه‌ها منتشر می‌شود، در این بین تعدادی درصدد هستند رزومه خود را برای رییس‌جمهوری منتخب یا نزدیکان او ارسال کنند تا بختشان را برای حضور در دولت بیازمایند. این درخواست‌ها به قدری افزایش پیدا کرد که با تذکر «محمدجواد ظریف» روبه‌رو شد. او در ایام تبلیغات ریاست‌جمهوری از نیروهای فعال و پرکار ستاد مسعود پزشکیان بود و بعد از پایان انتخابات هم حکم رییس شورای راهبردی دوره انتقال دولت چهاردهم را از رییس‌جمهوری منتخب دریافت کرد. به عبارتی، اولین حکم برای او صادر شد!
ظریف به‌تازگی در صفحه شخصی خودش ضمن پوزش از مردم و تشکل‌ها درخواست کرد که پیشنهادهایشان برای کابینه را به سایت معرفی‌شده ستاد پزشکیان ارسال کنند. وزیر امورخارجه در دولت تدبیر و امید این روزها در ترافیک سنگین پاستور قرار دارد. وی هم در بزنگاه تبلیغات و هم در دوره «پساانتخابات» گفته بود تمایلی برای عضویت در کابینه ندارد اما حکمی که اخیرا برای او صادر شد نشان داد آقای رییس‌جمهوری منتخب حاضر نیست به این سادگی از کنار مشاور امینش عبور کند، به همین جهت جایگاه جدیدی برای سکاندار سابق دستگاه دیپلماسی در دولت آینده ترسیم می‌شود. منابع نزدیک به مسعود پزشکیان می‌گویند او به احتمال زیاد به‌عنوان معاون سیاسی و بین‌الملل رییس‌جمهوری منصوب می‌شود؛ از سوی دیگر در معرفی و انتصاب مدیران جدید وزارت امورخارجه هم نقش بسزایی ایفا می‌کند.
خبرنگار آگاه خبر می‌دهد: با رایزنی‌های انجام‌شده، حضور دیپلمات‌های شاخص (حلقه اصلی مدیران) در خیابان ۳۰ تیر دستگاه دیپلماسی در دولت چهاردهم نهایی شده و قرار است پس از معرفی وزیر امورخارجه احکام آنان صادر شود.
گزینه اصلی برای تصدی وزارت امورخارجه، «سید عباس عراقچی» است. او که ارتباط نزدیکی با محمدجواد ظریف دارد، معاون او و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود. عراقچی پس از به روی‌کارآمدن دولت سیزدهم از وزارت امورخارجه به شورای راهبردی روابط خارجی ایران رفت و حکم دبیری شورا را از سید کمال خرازی دریافت کرد. منابع نزدیک به دولت می‌گویند حضور او در فهرست کابینه پیشنهادی قطعی شده و حامی سرسختی هم به نام محمدجواد ظریف دارد.
«کاظم غریب‌آبادی» یکی دیگر از دیپلمات‌های شناخته‌شده است که احتمالا در وزارت امورخارجه در کرسی معاونت سیاسی جلوس خواهد کرد. او قبل از این نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود و پس از پایان ماموریتش در وین با حکم رییس دستگاه قضا، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه شد. غریب‌آبادی در آوردگاه ۸تیر (مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری) به‌عنوان مشاور محمدباقر قالیباف را در برنامه میزگرد سیاسی همراهی می‌کرد. در همان مقطع گفته شد که در صورت پیروزی قالیباف، او شانس زیادی برای نشستن بر کرسی شهید امیرعبداللهیان در وزارت خارجه را خواهد داشت.
«مهدی سنایی» نماینده ادوار مجلس و سفیر سابق ایران در روسیه است. وی مشاور مسعود پزشکیان در ایام تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری بود و همراه با ظریف در برنامه تلویزیونی میزگرد سیاسی به تشریح برنامه‌های پزشکیان در حوزه سیاست خارجی پرداخت. او در دولت چهاردهم ردای سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای و عمومی وزارت امورخارجه را بر تن می‌کند.
«کاظم جلالی» سفیر فعلی جمهوری اسلامی ایران در روسیه که سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارد از نیروهای نزدیک به علی اردشیر لاریجانی شناخته می‌شود. او در اواخر دولت دوازدهم از بهارستان راهی مسکو شد و تا به امروز هدایت سفارت کشورمان در روسیه را برعهده دارد. وی هم یکی از دیپلمات‌هایی است که قرار است به تهران بازگردد و در جایگاه معاون امور مجلس، کنسولی و ایرانیان فعالیت کند.
«محمدحسن شیخ‌الاسلامی» در دولت چهاردهم به‌عنوان رییس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی ابقا می‌شود. او هم‌اکنون رییس این مرکز است.
«علی نجفی‌خوشرودی» هم یکی دیگر از مدیران وزارت امورخارجه است که در دوره جدید معاون دیپلماسی اقتصادی خواهد شد. در دولت سیزدهم «مهدی صفری» این مسئولیت را برعهده داشت.
نماینده ایران نزد سازمان ملل متحد از دیگر جایگاه‌های مهم و حساس در دستگاه دیپلماسی کشور است. این کرسی به اندازه‌ای اهمیت دارد که به اعتقاد برخی از کارشناسان حوزه سیاست خارجی با جایگاه وزیر برابری می‌کند، براین اساس از همان ابتدا اخباری مبنی بر حضور محمدجواد ظریف در نیویورک منتشر شد اما این خبر صحت نداشت و خبرنگار آگاه خبر می‌دهد که «رضا نجفی» به آمریکا خواهد رفت و نماینده ایران در سازمان ملل متحد می‌شود.
در کارنامه او، معاونت امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امورخارجه ایران و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی ثبت شده است.
«حمیدرضا ناطق‌نوری» هم پس از حضور وزیر جدید امورخارجه، معاون اداری و مالی خواهد شد. او استاد دانشگاه آزاد اسلامی است.
حضور دیپلمات‌ها به‌عنوان مدیران ارشد در وزارت امورخارجه بنا به اطلاعات به‌دست‌آمده به خبرنگار آگاه رسانه‌ای شد. آنچه مشخص است تا روز آخر رایزنی‌ها ادامه خواهد داشت و این احتمال هم می‌رود که تغییری در فهرست منتشرشده صورت بگیرد، اما نمی‌توان تغییرات اصلی در ساختمان قدیمی ۳۰تیر را نادیده گرفت. هرچند مدیران جدید فعالیت خود را به‌زودی آغاز خواهند کرد، اما حضور آنها به‌منزله تغییر در ریل سیاست خارجی ایران نیست!
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.