زهرا بذرافکن- خبرنگار گروه فرهنگ: انتخاب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کابینه دولت منتخب مردم به دست کارگروه انتخاب متشکل از ۲۰نفر فعال بخش‌های مختلف اکوسیستم ارتباطات و فناوری اطلاعات سپرده شد تا درنهایت با معرفی پنج کاندیدا برای تصدی وزارت ارتباطات کار خود را پایان دهد. در این گزارش به شرح کارنامه اعضای این کارگروه می‌پردازیم.

چه کسی کلیددار عمارت کلاه‌فرنگی می‌شود؟

آگاه: دولت چهاردهم برای انتخاب کابینه خود راه‌حل و ابتکار تازه‌ای را به کار گرفت و آن‌هم تشکیل شورای راهبردی بود. این شورا متشکل از پنج کارگروه سیاسی، اقتصادی، زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی است که برای بررسی گزینه‌های پیشنهادی برای رکن‌های مختلف کابینه دولت از اقلیت‌های دینی و مذهبی، نخبگان دانشگاهی و تخصصی غیردانشگاهی، نمایندگان تشکل‌های تخصصی نظام‌های صنفی و سازمان‌های مردم‌نهاد، نمایندگان بخش خصوصی، وزرای ادوار، نمایندگان جبهه اصلاحات و اعضای ستاد مرکزی و استان‌ها در نظر گرفته شد. 

نصرالله جهانگرد

انتخابی برای ارتباطات
ریاست کارگروه برعهده جهانگرد است. این چهره بیشتر به معاونت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ریاست سازمان فناوری اطلاعات و دبیری شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در دولت یازدهم شناخته می‌شود. او پیش از آن در دولت سیدمحمد خاتمی و در سمت مشاور و نماینده ویژه او در فناوری اطلاعات و ارتباطات فعال بوده است. علاوه بر این، او مسئولیت هدایت و تدوین برنامه توسعه کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران (تکفا: طرح توسعه و کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات ایران) را برعهده داشت که از سال۱۳۸۰ تدوین و اجرای آن آغاز شد و در سال۱۳۸۶ متوقف شد. همچنین از دیگر فعالیت‌ها و سمت‌های او می‌توان مدیریت هماهنگی ملی ایران در برنامه اجلاس جهانی سران جامعه اطلاعاتی، عضویت در کمیته ملی فناوری اطلاعات یونسکو، سرپرست و معاون برنامه‌ریزی و توسعه در وزارت پست، تلگراف و تلفن سابق، عضویت در شورای برنامه‌ریزی برنامه چهارم توسعه کشور و نیز عضویت در کمیته فرابخشی علوم و فناوری اطلاعات در تدوین برنامه سوم توسعه را نام برد. از فعالیت‌های سیاسی و حزبی او نیز عضویت در شورای عالی بنیاد باران، عضویت علی‌البدل شورای مرکزی و از اعضای موسس جبهه مشارکت ایران اسلامی، عضو اسبق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، عضو اسبق دفتر مطالعات دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز عضویت در دفتر سیاسی نخست‌وزیری در دوره شهید محمدعلی رجایی نام برد.  علاوه بر آنچه گفته شد، او در پایان دهه۷۰ بعد از استعفای محمدرضا عارف از سمت وزارت پست، تلگراف و تلفن به سرپرستی این وزارتخانه منصوب و بعد از سه ماه برای تصدی پست وزارت معرفی شد که درنهایت موفق به کسب رأی اعتماد مجلس وقت نشد. 

سید احمد معتمدی 

انتخابی برای ارتباطات
او که نماینده بخش دولتی در کارگروه است، وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات در ماه‌های پایانی دولت اول سیدمحمد خاتمی و تمام مدت دولت دوم خاتمی، یعنی اولین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و آخرین وزیر پست و تلگراف و تلفن بود. او مشاور وزیر ارتباطات در امور علمی و پژوهشی و عضو شورای راهبری این وزارت در دولت یازدهم بود. معتمدی که از رؤسای سابق دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده است از سال‌های بعد از انقلاب فعالیت در سمت‌های اجرایی آغاز می‌کند که از آنها می‌توان به معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم و تحقیقات، ریاست سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، دبیر شورای پژوهش‌های علمی کشور و مدیریت کمیته خودکفایی مخابرات اشاره کرد. 
او علاوه بر اینکه سابقه ۱۵ساله فعالیت در وزارت علوم و همراهی با دولت‌ها و وزرای مختلف را دارد، دستاوردهایی نیز در دوران وزارتش برجای گذاشته که از آنها می‌توان به تغییر در ساختارهای این حوزه در زمان اجرای برنامه سوم توسعه و تاکید بر آزادسازی در حوزه ارتباطات اشاره کرد. این امر موجب صدور پروانه شرکت‌های ندا (ارائه‌کنندگان اینترنت پرسرعت) شد. گرچه در دولت بعد مشکلاتی پیش آمد و اهداف تعیین‌شده محقق نشد اما این تغییر درنهایت موجب حضور قوی خصوصی‌ها در بازار اینترنت کشور شد. علاوه‌بر آن، صدور مجوز برای اپراتور دوم کشور نیز در دوران وزارت او انجام شد. 
در کنار موارد ذکرشده می‌توان به تاسیس ساختار رگولاتوری (تنظیم‌گری) براساس قانون جدید وزارتخانه اشاره کرد که از مهم‌ترین اقدامات اجراشده در زمان وزارت سید احمد معتمدی است. در قانون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به‌عنوان رگولاتور و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تحت نظارت آن گنجانده شد. او که از آغازبه‌کار دولت نهم دوباره به دانشگاه برگشته بود، در پیشنهادات کابینه دولت حسن روحانی به‌عنوان یکی از گزینه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد اما درنهایت به عضویت کمیسیون تنظیم مقررات درآمد و به ریاست دانشگاه امیرکبیر منصوب شد. از اتفاقات موردتوجه در سال‌های خدمت او می‌توان به مورد سوءقصد قرارگرفتن از سوی شخصی ۵۰ساله که مدعی شده بود در دوران وزارت او حقش ضایع شده است، اشاره کرد که درنهایت منجر شد او بخشی از معده‌اش را در اثر این جراحت از دست بدهد. 

امیرحسین سعیدی نائینی

انتخابی برای ارتباطات
 او را به اولین رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور (نصر) می‌شناسیم. این سازمان به‌عنوان بزرگ‌ترین تشکل مردم‌نهاد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، با تلاش دست‌اندرکاران صنعت ICT کشور، با هدف تنظیم مناسبات بخش خصوصی و دولت و همچنین مشارکت موثر در ساماندهی امور تجاری رایانه‌ای که پیش از این در قالب انجمن شرکت‌های انفورماتیک از سال۷۳ فعال بوده است، درنهایت سال۸۴ براساس مصوبه مجلس و آیین‌نامه هیات‌وزیران، تحت عنوان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای فعالیت خود را در مقیاس وسیع‌تری ادامه داد.
سعیدی نایینی پیش از انقلاب اسلامی مسئول اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان اروپا در لندن بوده است. او در سال‌های اولیه انقلاب در سمت‌هایی چون قائم‌مقام سفارت جمهوری اسلامی در لندن، مسئولیت روابط بین‌الملل سپاه پاسداران و قائم‌مقام بنیاد اندیشه اسلامی بوده است. او علاوه‌براین، عضویت و ریاست هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های انفورماتیک تهران، نمایندگی شرکت‌های کامپیوتری و نیز عضویت در شورای عالی انفورماتیک، عضو و دبیر کمیته بخش خصوصی شورای عالی اطلاع‌رسانی و همچنین مدیریت مسئول مجله تکفا و مسئول کارگروه آموزشی و فرهنگی طرح حمایت از بخش خصوصی را در کارنامه دارد.

محمود واعظی

انتخابی برای ارتباطات
این چهره در دولت یازدهم بر صندلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نشسته و در دولت دوازدهم به‌عنوان رییس‌دفتر ریاست‌جمهوری و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری منصوب شد. او بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به کشور بازگشت و ابتدا در سمت وزارت پست، تلگراف و تلفن و سپس به مدیریت عامل شرکت مخابرات ایران منصوب شد. در دهه۶۰، او به وزارت امورخارجه رفت و برای چند سال در جایگاه مشاور اقتصادی وزیر امور خارجه (علی‌اکبر ولایتی) فعالیت کرد. او در دوران ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی، عهده‌دار معاونت سیاسی اروپا و آمریکا در وزارت خارجه شد. در دولت سیدمحمد خاتمی نیز برای دو سال معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه را برعهده گرفت. همچنین، او بیش از یک دهه در مقام معاون پژوهش‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک در مجمع تشخیص مصلحت نظام کار کرده است. 
او در دوران ریاست‌جمهوری یازدهم به‌عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به مجلس رفت و با گرفتن رأی اعتماد بر این جایگاه نشست. او در دولت بعدی حسن روحانی به‌عنوان رییس نهاد ریاست‌جمهوری منصوب شد. همچنین لازم به ذکر است که واعظی از اعضای موسس حزب اعتدال و توسعه ایران بوده است. 

سادینا آبایی

انتخابی برای ارتباطات
در سوابق او مطابق اطلاعات در وبگاه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، سمت‌های مدیریتی ازجمله مشاور عالی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات، موسس و مدیرعامل شرکت‌های سیمرغ سامانه، مرکز تحقیق و توسعه شبکه آسیا، شرکت‌های اقماری گروه در کشورهای آمریکا، انگلیس و ترکیه و موسسه سامانه‌های سیمرغ دیده‌بان آمده است. همچنین او عضویت در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، ریاست شورای مشترک بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران و اوکراین و نمایندگی اتاق بازرگانی ایران و نیز نماینده شرکت مخابرات ایران در اولین اجلاس وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای عضو اکو بوده است. او عضویت در کمیسیون شبکه نظام صنفی رایانه‌ای تهران و نماینده سازمان نظام صنفی رایانه را نیز در کارنامه دارد.

علی حکیم‌جوادی

انتخابی برای ارتباطات
مهم‌ترین سمت‌هایی را که حکیم‌جوادی در آنها به فعالیت پرداخته است می‌توان ریاست نخستین دوره سازمان فناوری اطلاعات ایران، معاونت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دهم و نیز مدیرعاملی شرکت ایزایران دانست. او از ابتدا جذب صنایع مخابراتی شیراز شده و پس از آن نیز به وزارت دفاع وارد می‌شود. سازمان فناوری اطلاعات که تا پیش از آن هنوز شرکت فناوری اطلاعات نام داشت با مراودات قانونی و با همکاری و پیگیری او و فعالان دیگر این حوزه در ادامه تشکیل می‌شود. او به‌تازگی با حکم سرپرست ریاست‌جمهوری به‌عنوان رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور منصوب شده است. 

سایر اعضا
دیگر اعضای این کارگروه به شرح زیر است: 
 سید امیرحسین هاشمی، مدیرعامل سابق شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی
 داوود ادیب، رییس اتحادیه صادرکنندگان خدمات مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران
  زهرا بهروزآذر، مدیرکل سابق امور بانوان شهرداری تهران
  شهاب جوانمردی، نایب‌رییس اتاق بازرگانی تهران صائبه سلوکی، عضو علی‌البدل سازمان نصر تهران
 علی‌اصغر قائمی، رییس اسبق سازمان فاوای شهرداری تهران
  علی پیرحسینلو، از مدیران سابق معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران
 مازیار نوربخش، عضو هیات‌مدیره اتاق بازرگانی تهران
  مجید صالحی، کارآفرین استارتاپی
  نیما قاضی، رییس انجمن تجارت الکترونیک تهران 
 مرتضی براری، رییس سابق سازمان فضایی ایران
  مهدی شامی زنجانی، عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران
  و نیک‌محمد بلوچ‌زهی، استادیار دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه سیستان و بلوچستان 
 

لیست وزرای پیشنهادی کارگروه و امتیازات
ستار هاشمی
 رضا فرجی دانا
 اکرم فداکار 
رضا باقری‌اصل 
مرتضی براری 
محمد فرجود
 حمیده زرآبادی 
 علی حکیم‌جوادی
 حمید فتاحی 
 محمدعلی یوسفی‌زاده 
ابوالحسن فیروزآبادی 
 یاسر رضاخواه
 بهنام ولی‌زاده 
 وحید یزدانیان 
علی‌اصغر قائمی 

*از این افراد تاکنون مهرداد ترابیان از ادامه مسیر انصراف داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.