۲۹ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۵٬۳۳۳

این روزها رییس‌جمهوری منتخب و تیم او در حال رایزنی برای تهیه فهرست وزرای پیشنهادی و معرفی آنها به مجلس شورای اسلامی هستند. ماموریت آن طی حکمی ازسوی «مسعود پزشکیان» به محمدجواد ظریف به‌عنوان رییس شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه سپرده شده است. شورای مذکور وظیفه معرفی دولتمردان به رییس دولت چهاردهم براساس شاخص‌های ۱۸گانه را برعهده دارد و تاکنون ۱۰جلسه برگزار کرده و در آخرین نشست، دو تصمیم جدید اتخاذ کرد:

الزامات تشکیل کابینه «وحدت ملی»

آگاه: ۱- هر عضو کمیته‌ای که با یک یا چند نامزد در بیرون کمیته جلسه یا مذاکره‌ای داشت، به‌صورت اتوماتیک از عضویت در آن کمیته معاف می‌شود و در هیچ کمیته و روند دیگری در فرآیند تصمیم‌گیری برای دولت آتی حضور نخواهد داشت و یک نمره منفی جدی برای او محسوب خواهد شد و حتما از گردونه تصمیم‌گیری درباره نامزدها حذف خواهد شد.
۲- نامزدها نباید در رأی‌گیری شرکت کنند، به همین جهت برای شفافیت بیشتر و جلوگیری از تعارض منافع تصمیم گرفته شد که هر گزینه‌ای در کمیته‌ای نامزد شد، با فرد مشابه جایگزین شود.
آنچه مشخص است، «یارانِ پزشکیان» با تشکیل شورای راهبری می‌خواهند نظرات مختلف احزاب و چهره‌های صاحب‌نام سپهر سیاست را دریافت و در اتاق فکر خود بررسی و سرانجام به جمع‌بندی نهایی برسند و به رییس‌جمهوری اعلام کنند تا او تصمیم آخر را بگیرد؛ بنابراین چتر وحدت را گشوده‌اند، از موتلفه سنتی تا ایثارگران تحول‌خواه در جریان اصولگرا و حزب ندای ایرانیان و اتحاد ملت از احزاب فعال جریان اصلاح‌طلب گرفته تا «محمدباقر قالیباف» نواصولگرا و سعید جلیلی درخواست کرده‌اند نظرات خود را درباره ترکیب کابینه اعلام کنند؛ البته این رویکرد در همین ابتدای کار به مذاق برخی از اصلاحاتی‌ها خوش نیامده است.

سهم‌خواهی در کابینه ممنوع!
«فرید موسوی» از نیروهای نزدیک به حزب اتحاد ملت و نماینده مجلس دوازدهم می‌گوید: استفاده از افراد کابینه فعلی یا افرادی که در دولت‌هایی حضور داشتند که از لحاظ مدل ذهنی و فکری، ارتباط با بین‌الملل و حوزه‌های خارجی در اولویت‌های کاریشان نبود، اشتباه و نقض غرض است. مردم باید این پیام را دریافت کنند افرادی که در دولت فعلی هستند حضورشان در دولت پزشکیان تکرار نشود، چراکه اصول گفتمانی دو دولت متفاوت است.
این پایان کار نبود و هرکس به ارائه دیدگاه و نظر خود پیرامون ترکیب کابینه چهاردهم می‌پرداخت و بر طبل سهم‌خواهی می‌کوبد؛ تندروی‌ها با تذکر پیرمرد خموده جریان اصلاحات روبه‌رو شد. بهزاد نبوی روز چهارشنبه هفته گذشته پیام کوتاه اما مهمی صادر کرد و خطاب به اعضای کمیته‌ها در شورای راهبری و همفکرانش در جریان اصلاح‌طلب نوشت: «از همه اعضای کمیته‌ها عاجزانه استدعا دارم، به‌خاطر ایران و به‌خاطر دکتر پزشکیان بینوا، دست از سهم‌خواهی از این گوشت قربانی بردارند. پیشنهاد می‌کنم رییس و همه اعضای کمیته‌ها، از داشتن پست و مقام منع شوند، تا بتوانند کمی هم به فکر ایران و آینده آن باشند.»
دولت چهاردهم با شعار «وحدت ملی» کار خود را در میدان پاستور شروع می‌کند و فضا را برای همه افرادی که می‌خواهند برای ایران فعالیت کنند باز می‌گذارد اما «به شرط‌ها و شروط‌ها»!
رییس‌جمهوری منتخب در دیدار با جمعی از اعضای کانون‌های کارگری با تاکید بر اینکه باید از دعواهای جناحی و نزاع بر سر قدرت عبور کنیم، گفته بود: «بنده این آمادگی را دارم که به هر کس که توان و ظرفیت حل مشکلات را دارد، میدان، امکان و اختیار دهم، اما با او شرط خواهم کرد که اگر نتواند باید پاسخگو باشد.»

پزشکیان کابینه «وحدت ملی» تشکیل می‌دهد
نکته دیگر آنکه، وحدت ملی هم به‌منزله کابینه ائتلافی نیست. این پیامی بود که محمدجواد ظریف ۲۷تیرماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر به مردم و خواص داد.
وی با بیان اینکه ما برای تشکیل کابینه دو مبنا داریم، گفته بود: نخست باور و پایبندی به ارزش‌های انقلاب اسلامی و اسناد بالادستی و ثانیا، باور به گفتمان رییس‌جمهوری است. یعنی ما نمی‌خواهیم آنجا افرادی را داشته باشیم که با گفتمان رییس‌جمهوری همراهی و همسویی نداشته باشند. بالاخره مردم ایران به این رییس‌جمهوری رأی داده‌اند. حتما همه دوستان ما که نامزد معرفی می‌کنند، باید آمادگی داشته باشند تا در چهارچوب این گفتمان کار کنند. مردم به یک نفر رأی دادند و این یک نفر (رییس‌جمهوری) همه افراد مختلف از دیدگاه‌های مختلف را که حاضر باشند با آن نگرش و گرایش همراهی بکنند جمع خواهد کرد؛ باز هم تاکید می‌کنم ما دنبال تشکیل کابینه ائتلافی نیستیم!

کرسی معاونت اول به چه کسی می‌رسد؟
اکنون که رییس‌جمهوری منتخب و شورای راهبری از احزاب دعوت کرده تا پیشنهادات خود را برای تشکیل کابینه به پاستور ارائه دهد، آیا پیشنهادی ازسوی آنها ارائه خواهد شد؟! به‌هرحال ساکنان جدید قوه مجریه به‌دنبال وحدت و همدلی برای حل مشکلات مردم هستند. حال باید نظاره‌گر بود خارج از کابینه، نیروها به چه اندازه حاضر به همکاری و همیاری با دولت جدید هستند؟ پس از استقرار پزشکیان در ساختمان ریاست‌جمهوری، اصلاح‌طلبان بیشتر به انتقاد از ادامه فعالیت دولتِ سایه با محوریت سعید جلیلی می‌پردازند. هریک از رجال سیاسی در بیان مواضع و دیدگاه‌های خود در فضای سیاسی کشور آزاد هستند اما باید در مقطع فعلی در بیان نظرات، اولویت‌سنجی کرد. درحال‌حاضر اولویت مشورت و کمک به دولت جدید است، به‌خصوص که این همکاری ازسوی آنها (یاران رییس‌جمهوری منتخب) مطرح شده و انتظار می‌رود همه احزاب پیشنهادهای خود را روی میز شورای راهبری بگذارند تا با خرد جمعی و با تصمیم مجلس، کابینه‌ای قوی تشکیل شود، ضمن آنکه حضور معاون اول هم قطعا می‌تواند در همکاری هرچه بهتر و بیشتر اعضای کابینه با یکدیگر موثر باشد. باید دید مسعود پزشکیان چه گزینه‌ای را راهی کرسی معاونت اول می‌کند و به چه اندازه هم می‌تواند در تشکیل کابینه «وحدت ملی» موفق باشد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.