۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۵٬۴۸۷

مسعود پزشکیان در شعارهای انتخاباتی خود و در مناظرات و حتی پس از انتخاب‌شدن بر تشکیل دولت فراجناحی تاکید داشته و دارد و اینکه قرار است در کابینه او افرادی متخصص و متعهد به کار گرفته شوند؛ افرادی که در دولت‌های قبلی سمتی نداشته‌اند و چهره تکراری محسوب نمی‌شوند و صرفا از آنها به‌عنوان مشاور بهره گرفته خواهد شد. از این سخنان اینگونه می‌توان برداشت که دولت چهاردهم ترکیبی از وزرای جوان، باانگیزه و چهره‌های جدید خواهد بود.

«سهم‌خواهان » در کمین دولت چهاردهم

آگاه: حتی محمدجواد ظریف که به‌تازگی به‌عنوان رییس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم منصوب شده به‌طور غیرمستقیم بر این موضوع تاکید داشت و هرگونه فشار برای انتخابات وزرا و معاون اولی رییس‌جمهوری را تکذیب و اعلام کرده انتخاب وزرا و چینش کابینه در یک فضای شفاف و شایسته‌سالارانه انجام می‌پذیرد و نهایتا تا پایان تیرماه کار به نتیجه خواهد رسید.
از سوی دیگر، رییس‌جمهوری منتخب هم از رجال سیاسی و احزاب و تشکل‌ها درخواست کرده تا بانک اطلاعاتی خود را درباره کابینه با معرفی نیروهای کارآمد به او ارائه دهند اما تاکنون رضایتی ازسوی وی حاصل نشده است. پزشکیان روز گذشته در دیدار با اعضای ستادهای مردمی خود که در تالار وزارت کشور برگزار شد، لب به انتقاد گشود و با بیان اینکه انتخاب مسئولان برای من معضل شده است، گفت: «به هر کس می‌گویم آدم معرفی کنید، همه افراد خودشان را معرفی می‌کنند؛ قدم اول انتخاب کابینه وفاق ملی است و آن شعاری است که سر می‌دادیم که مملکت با یک دسته و جناح اداره نمی‌شود، خودمان هم باید به آن پایبند باشیم؛ درنتیجه باید کابینه‌ای را شکل دهیم تا افراد صادق، باتجربه و با دانش انتخاب شوند و به‌سمت سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری حرکت کنیم.»
درست است که رییس‌جمهوری منتخب برای همه سیاسیون کارت‌دعوت ارسال کرد تا نظراتشان درباره کابینه را روی میزش بگذارند اما در بین رقبای او نگرانی‌های نیز دارند. «غلامعلی حدادعادل» ضمن بیان این مطلب در نشست وبیناری هفتگی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، گفت: «درحال‌حاضر ما در حالت انتظار هستیم و نمی‌دانیم چه خواهد شد اما این مهم است که آقای پزشکیان از جریان اصول‌گرا هم درخواست کرده که برای وزارتخانه‌های مختلف پیشنهاد بدهند که به‌عنوان نمونه ما هم در دیداری که با ایشان داشتیم و حداقل بعد از رأی‌گیری دو جلسه بنده با آقای پزشکیان دیدار و مذاکره داشتم که یک جلسه خودم تنها بودم و یک جلسه دیگر که با تعدادی از دوستان بودیم، در هر دو جلسه ما این نگرانی را به ایشان منتقل کردیم که شما چه می‌خواهید بکنید و آیا می‌خواهید که صددرصد این دولت شما به معرفی شورای راهبری و از جریان اصلاحات باشد یا اینکه می‌خواهید این دیوارها را فروبریزید و آزادانه‌تر تصمیم بگیرید که البته این‌طور گفتند که می‌خواهند حتی‌الامکان یک دولت اجماع ملی و وفاق ملی تشکیل بدهند که ما هم استقبال می‌کنیم.»
حال که رییس‌جمهوری تازه‌نفس چهاردهم عزم خود را جزم کرده تا دولت وفاق ملی تشکیل دهد، باید در این گذار پرسید: وی به چه اندازه می‌تواند در این مسیر موفق ظاهر شود و موانع کار کجاست؟!
محمد ناظمی‌اردکانی، دبیرکل جامعه اسلامی مدیران در پاسخ به این سوال می‌گوید: دولت چهاردهم باید همه طیف‌های جامعه را مدنظر داشته و روی آنها تمرکز و برایشان برنامه‌ریزی داشته باشد. ضرورت دارد آقای پزشکیان، رییس‌جمهوری همه باشد و برای اجابت مطالبات مردم که در فضای انتخاباتی مطرح طرح و ایده و راهکار عملیاتی ارائه دهد. وی با بیان اینکه آنهایی که به آقای پزشکیان رأی دادند مطالباتی دارند و لازم است مطالباتشان در نظر گرفته شود یا آنهایی هم که به ایشان رأی نداده‌اند به‌خاطر اختلاف سلیقه سیاسی بود، اظهار کرد: اختلاف‌سلیقه نباید منجر به حاشیه رانده‌شدنشان شود. رییس دولت چهاردهم مسیری سخت و دشوار را در پیش دارد و باید اعتماد فی‌مابین دولتش با جامعه را تامین کند.
دبیرکل جامعه اسلامی مدیران تصریح کرد: برای آنکه دولت فراجناحی عمل کند، ابتدا باید میان خواص و جریان‌های سیاسی کشور اختلافات و موضوعات حل‌وفصل و کنار گذاشته شوند و گام دوم این است که از سلایق سیاسی موجود فصل مشترکی استخراج شود و با تکیه بر آن مسیر طی شود و قاعدتا آقای پزشکیان توان انجام این کار را دارد. اگر این موارد مدنظر رییس‌جمهوری باشد، می‌توان امید داشت دولت چهاردهم به یک دولت فراجناحی در سطح ملی تبدیل شود و آن را دولت اجماع ملی خواند.
اردکانی گفت: اگر آقای پزشکیان فراجناحی عمل کند، قطعا ظرفیت مضاعفی در دولت او به وجود خواهد آمد و این ظرفیت مضاعف به حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منجر می‌شود. او درحالی تحلیل خود پیرامون شکل‌گیری دولت وفاق ملی را ارائه کرد که پزشکیان و تیم او با یک معضل اساسی روبه‌رو شده و آن انتظار «پیرمردهای پرحاشیه» از سکان‌دار جدید ساختمان سفید پاستور است.
ماجرا ابتدا از تذکر پیرمرد خموده جریان اصلاحات آغاز شد. «بهزاد نبوی» که به چریک پیر شناخته می‌شود و قبل از این ریاست جبهه اصلاحات را برعهده داشت و امروز از دورادور به همفکرانش مشورت می‌دهد، ۲۷تیرماه در پیامی نسبت به سهم‌خواهی‌ها از دولت آینده واکنش نشان داد و گفت: به نظر می‌رسد شعار «برای ایران» قبل از انتخابات به شعار «برای وزارت» تبدیل شده است، پیشنهاد می‌کنم رییس و همه اعضای کمیته‌ها، از داشتن پست و مقام منع شوند، تا بتوانند کمی هم به فکر ایران و آینده آن باشند.
پس از او نیز محمدجواد آذری‌جهرمی، عضو شورای راهبری انتخاب کابینه دولت چهاردهم در کانال خود در فضای مجازی نوشت: به‌زودی خیل مشتاقان حضرت اباعبدالله علیه‌السلام راهی زیارت اربعین شده و این رویداد بزرگ همزمان با استقرار دولت جدید خواهد بود. در میانه نبرد پیرمردهای پرحاشیه سیاست برای اخذ سهم از دولت، امیدوارم رییس‌جمهوری منتخب توجه ویژه‌ای به برنامه‌ریزی برای خدمت‌رسانی به این زوار عزیز داشته باشند.
این پایان ماجرا نبود و دوباره «آذریِ جوان» اول مرداد در توییتی با اشاره به کناره‌گیری «جو بایدن» از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، نوشت: «درحالی‌که (پیرمرد پرحاشیه سیاست) آمریکا کناره‌گیری کرد، (پیرمردان پرحاشیه سیاست) ایران همچنان مشغول مجاهده‌اند.»
او با هدف به پیرمردان حاشیه‌ساز کنایه می‌زند. آذری جهرمی از نیروهای شاخص و تاثیرگذار در دولت پزشکیان و شورای راهبری انتخاب کابینه است و از نزدیک شاهد و ناظر است که چه افعالی در تهیه فهرست وزرای پیشنهادی صرف می‌شود، ازاین‌رو می‌توان اذعان داشت: پیرمردهای جنجالی به هر شکل که شده می‌خواهد در دولت صاحب کرسی شوند درصورتی‌که لابی‌ها و تلاش‌های آنها نتیجه عکس می‌دهد و نمی‌گذارد دولت شعار اصلی خود را که همان دولت وفاق ملی است، محقق کنند. ضمن آنکه این افراد در طول این سال‌ها امتحان خود را به‌خصوص در سه دولت سازندگی، اصلاحات و تدبیر و امید پس داده‌اند؛ به همین جهت به‌جای آنکه به تیم پزشکیان و رییس‌جمهوری فشار وارد کنند، بگذارند هوای تازه در دولت چهاردهم دمیده شود و پیرمردها در خارج از گود به حلقه اصلی کابینه کمک کنند. از مردان مورداعتماد پزشکیان هم می‌خواهیم در مرحله بعد با شفاف‌سازی بیشتر به‌جای کنایه‌زدن به‌صراحت اسامی این افراد را اعلام کنند تا مردم متوجه شوند حاشیه‌سازان چه می‌خواهند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.