مسعود پزشکیان، روز گذشته پس از استقرار در نهاد ریاست‌جمهوری «محمدرضا عارف» و «محسن حاجی‌میرزایی» را به‌ترتیب به‌عنوان معاون اول رییس‌جمهوری و رییس‌دفتر رییس‌جمهوری منصوب کرد. 

شروع انتصابات در دولت جدید

آگاهرابطان موقت دولت چهاردهم در خبرگزاری ایرنا و روزنامه ایران 
همچنین روز گذشته محمدعلی نادعلی زاده مدیر عامل سابق ایسنا و مدیر فعلی پایگاه خبری جماران و اکبر منتجبی سردبیر روزنامه سازندگی به عنوان ناظر و رابط موقت دولت چهاردهم در خبرگزاری ایرنا و رورنامه ایران معرفی شدند.
پیرو انتصاب های صورت گرفته، معاون اولی عارف در دولت چهاردهم به سرعت به سرخط اخبار تبدیل شد. «عارفِ اصلاحات» ۷۳ساله در دولت اول اصلاحات وزیر پست، تلگراف و تلفن بود و در دوره دوم با حکم سیدمحمد خاتمی، معاول اول رییس‌جمهوری شد. او که ارتباط خوبی با بدنه حاکمیت دارد، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم هست و در زمان تبلیغات انتخابات چهاردهم پذیرای مسعود پزشکیان شد و اولین اصلاح‌طلبی بود که حمایت خود را از کاندیداتوری او اعلام کرد.
او در جریان رقابت‌های انتخاباتی دوره دهم مجلس شورای اسلامی به عنوان سرلیست فهرست سی‌نفره ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان (لیست امید) از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس توانست با کسب ۱٬۶۰۸٬۹۲۶رأی بالاتر از سایر داوطلبان این حوزه انتخابیه به‌عنوان نفر اول وارد مجلس شود.
وی در مجلس دهم ریاست فراکسیون امید را برعهده گرفت. معاون اول رییس‌جمهوری سابقه حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری را نیز در کارنامه خود ثبت و ضبط کرده است. 
در دوره یازدهم (سال۱۳۹۲) به‌عنوان نامزد وارد کارزار رقابت‌ها شد اما درنهایت به درخواست رییس دولت اصلاحات در حمایت از حسن روحانی دیگر نامزد این انتخابات کناره‌گیری کرد. او سپس ازسوی روحانی برای تصدی سکان مدیریت دو وزارتخانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ارتباطات و فناوری اطلاعات دعوت شد اما از پذیرش این پیشنهادات سر باز زد.
عضویت در شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، عضویت در فرهنگستان علوم، ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (از خرداد ۱۳۷۹ تا شهریور ۱۳۸۰) وزیر پست، تلگراف و تلفن (از مرداد ۱۳۷۶ تا خرداد ۱۳۷۹) و همچنین ریاست دانشگاه تهران (از آذر ۱۳۷۳ تا شهریور ۱۳۷۶) از دیگر عناوینی است که در کارنامه سوابق محمدرضا عارف به چشم می‌آید.
عارف که روز گذشته و همزمان با حضور پزشکیان به ریاست‌جمهوری رفت و تصاویر آنها در فضای مجازی مخابره شد. پس از انتشار حکمش در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: برای خدمت به مردم، به همراهی و کمک همه دوستداران ایران عزیز نیازمندیم.
او درحالی بر کرسی معاونت اول تکیه زد که پیش از این برخی از سیاسیون و رسانه‌ای‌ها نزدیک به رییس‌جمهوری از احتمال انتصاب علی طیب‌نیا به‌عنوان مردم شماره۲ دولت وفاق ملی نام می‌بردند اما او خود حاضر به پذیریش این مسئولیت خطیر نشد. 
طیب‌نیا همان ابتدای کار برای آنکه اختلاف بین نیروهای امین پزشکیان ایجاد نشود دست‌به‌کار شد و در ویدیویی ضمن تبریک به عارف برای پذیرش جایگاه معاون‌اولی، با بیان اینکه من به دلایل شخصی درحال‌حاضر آمادگی پذیرش این مسئولیت را نداشتم ولی از روز اول در کنار آقای پزشکیان بودم و تا روز آخر خواهم بود، تاکید کرد: با تمام توانم در جهت موفقیت و پیروزی دولت ایشان تلاش خواهم کرد و معتقدم که عبور از این شرایط سخت تنها با همدلی و همراهی همه گروه‌ها امکان‌پذیر خواهد شد. انتصاب محمدرضا عارف به‌عنوان معاون اول رییس‌جمهوری حامل دو پیام است:
۱- علی طیب‌نیا در زمان تبلیغات مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری تمام‌وقت در اختیار ستاد و شخص پزشکیان بود، در همان دوره او را فرمانده اقتصادی دولت پزشکیان می‌نامیدند و گمان می‌رفت اگر پزشکیان پیروز شود، وی معاون اول خواهد شد اما حکم صادره معادله را تغییر داد. نمی‌توان قدرت و نفوذ استاد اقتصاد را در دولت جدید نادیده انگاشت، او معاون اول نشد اما بااین‌حال در تیم اقتصادی دولت صاحب‌نظر خواهد بود و احتمال بسیار در مقام معاون اقتصادی، این تیم را کارگردانی می‌کند. قبل از این و در دولت شهید جمهور، محمد مخبر این مسئولیت را ایفا می‌کرد.
۲- با قدرتی که طیب‌نیا در تیم اقتصادی دولت ایفا خواهد کرد، این احتمال می‌رود که دیگر معاون اول نقشی در هدایت برنامه‌های اقتصادی ندارد  و در حکم پزشکیان هم اشاره‌ای به این موضوع نشده بود.
در حکم آقای رییس‌جمهوری خطاب به معاون خود آمده بود: «اداره جلسات هیات وزیران، ایجاد هماهنگی بین وزرا و مقامات اجرایی، ابلاغ مصوبات هیات دولت و پیگیری تحقق نتایج در امور محوله بر پایه میثاق مشترک و منشور اخلاقی کارگزاران دولت چهاردهم مورد انتظار است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.