مراسم تنفیذ و اعطای حکم چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران و آغازبه‌کار رسمی رییس‌جمهوری منتخب، یکشنبه ۷مرداد ۱۴۰۳ با حضور رهبر انقلاب اسلامی و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار و دو روز بعد از آن یعنی در ۹مرداد مراسم تحلیف با حضور مسئولان کشوری و لشکری و سفرای مقیم در ایران در صحن مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود و رییس‌جمهوری در برابر قرآن کریم سوگند یاد می‌کند که پاسدار قانون اساسی باشد.

کابینه‌ای که می‌خواهد با مُهره‌های سفید «حرف نو» بزند

آگاه: مهم‌ترین دستوری که پس از مراسم تحلیف در دستورچکار رییس قوه مجریه قرار می‌گیرد، معرفی اعضای کابینه پیشنهادی به مجلس است. او فرصت دارد دو هفته بعد از برگزاری مراسم تحلیف، فهرست کابینه پیشنهادی را به مجلس معرفی کند. شنیده می‌شود احتمالا «مسعود پزشکیان» ۹مرداد از اعضای کابینه پیشنهادی خود رونمایی می‌کند تا به تشکیل دولت چهاردهم سرعت دهد.
۲۱تیرماه نامه‌ای به امضای «محسن حاجی میرزایی» و سربرگ دفتر رییس‌جمهوری منتخب درمورد تعیین ویژگی‌های اعضای کابینه دولت چهاردهم منتشر شده بود. در نامه مذکور به ۱۸ویژگی افرادی که می‌توانند عضو کابینه باشند، اشاره شد.
اعتقاد به قانون اساسی و اسناد بالادستی، اشتهار به پاک‌دستی، صداقت و شجاعت، داشتن نگرش ملی، دوری از گرایش‌های جناحی، قومی، مذهبی و منطقه‌ای، باور به ضرورت همگرایی، وفاق و انسجام ملی، معتقد و عامل به تخصص‌گرایی و شایسته‌گزینی، باورمند به ضرورت همراهی و توأمانی مقاومت و انعطاف در سیاست خارجی، شناخت ماموریت دستگاه و برخوردار از توانایی حل مسئله، تجربه مدیریت عالی اجرایی در بخش دولتی، خصوصی یا دانشگاهی، دارای روحیه شجاعت، پذیرش و پیشبرد نوآوری و اعتقاد به کار کارشناسی از مهم‌ترین ویژگی اعضای کابینه چهاردهم بود. تحرکات «یارانِ پزشکیان» در پاستور فقط محدود به تشریح ویژگی‌ها و معیارهای کابینه آینده نشد. کارگروه‌های جداگانه‌ای نیز برای معرفی اعضای کابینه به ریاست چهره‌های شناخته‌شده تشکیل شد.
به فاصله سه روز پس از پیروزیِ «مسعود پزشکیان» پنج کارگروه برای انتخاباتِ وزرا و تعیینِ راهبردهایِ دولت تشکیل شده است؛ «کارگروه سیاسی»، «کارگروه اجتماعی»، «کارگروه اقتصادی»، «کارگروه فرهنگی» و «کارگروه زیربنایی» پنج کارگروهِ موردنظر هستند. کارگروه سیاسی با محوریت محمدجواد ظریف، کارگروه اجتماعی با محوریت علی ربیعی، کارگروه اقتصادی با محوریت علی طیب‌نیا، کارگروه فرهنگی با هدایت رضا صالحی‌امیری و کارگروه زیربنایی به ریاست علی عبدالعلی‌زاده، رایزنی‌ها و مذاکرات خود را برای معرفی وزرای پیشنهادی آغاز کرده‌اند.
همچنین شنیده می‌شود یک شورای سیاستگذاری بالای سر کارگروه‌ها قرار دارد که سرپرست کارگروه‌ها یعنی، ظریف، ربیعی، طیب‌نیا، صالحی‌امیری و عبدالعلی‌زاده به‌علاوه «محمدرضا عارف» به‌عنوان رییس شورای سیاستگذاری را شامل می‌شود. از «عارفِ اصلاحات» نیز به‌عنوان گزینه احتمالی برای تصدی معاون اول رییس‌جمهوری نام برده می‌شود. در همین راستا، علی قلهکی، فعال رسانه‌ای خبر می‌دهد: «محمد خاتمی» رییس دولت اصلاحات، به‌شدت پیگیر معاون‌اولی محمدرضا عارف در دولت مسعود پزشکیان است.
نیروهایی که این روزها در کنار رییس‌جمهوری قرار دارند از مدیران دولت‌های اصلاحات و تدبیر و امید هستند، هرچند خود او به‌صراحت اعلام کرد که دولتِ سوم روحانی نیست اما دولت سوم خاتمی را رد نکرد و در ایام تبلیغات هم به مردم می‌گفت: «آیا زندگی شما در دوره اصلاحات خوب بود یا در مقطع فعلی؟ اگر وضعیت شما مناسب است به همین افراد (رقبای ما) رأی دهید.» این گفته حاکی از دفاع پزشکیان از دولتی بود که او در آن مسئولیت وزارت بهداشت را برعهده داشت و امروز که بر کرسی ریاست قوه مجریه تکیه زده می‌خواهد با نیروهای امینش مسیری در پیش بگیرد تا بتواند رضایت مردم را به همراه داشته باشد؛ ازاین‌رو فارغ از گرایش‌های سیاسی و جناحی کابینه‌ای باید به سکانداری او تشکیل شود که دولت مسعود پزشکیان و نه دولت «این» و «آن» باشد و همین نگاه منجر شد تا از نیروهای جدید و تازه‌نفس برای حضور در قطار دولت دعوت به عمل آورد!
این خبر را «محمدجواد ظریف» از اعضای ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در نشست با کارآفرینان رسانه‌ای کرد و با بیان اینکه دولت منتخب به‌زودی نامه‌ای را در قالب فراخوان برای دریافت پیشنهادهای معرفی تیم اقتصادی دولت به شما کارآفرینان ارسال خواهد کرد تا در کمیته انتخاب وزرا مشارکت داشته باشید، می‌گوید: بر اساس تصمیماتی که گرفته شده با هدف جوان‌سازی دولت قرار است ۶۰درصد از وزرا برای نخستین‌بار وزیر شوند و شرایط سنی آنان نیز زیر ۵۰سال باشند.
او بار دیگر تاکید کرد: بنا داریم دولت جوانی تشکیل شود و واقعا قرار نیست افرادی مانند من که بارها مسئولیت داشته‌ایم دوباره در این دولت مسئولیت بگیریم، در دوره تبلیغات ریاست‌جمهوری گفتم منِ ظریف در دولت مسئولیتی نمی‌خواهم و برای پست و مقام نیامده‌ام، حتی پست معاون‌اولی را به‌خاطر پست و مقامش حاضر نیستم بپذیرم. فقط محمدجواد ظریف نبود که عدم تمایل خود را برای حضور در دولت اعلام کرد، بلکه محمدجواد آذری‌جهرمی نیز در توییتی از عدم تمایلش برای پیوستن در دولت خبر داد. درست است که دو «محمدجواد» می‌گویند نمی‌خواهند در دولت چهاردهم حضور داشته باشند اما بعید است رییس‌جمهوری بپذیرد این دو در خارج از قوه مجریه نظاره‌گر تحرکات دولتمردان باشد.
آنچه مشخص است مسعود پزشکیان عزم خود را جزم کرده تا دولتی که با شناسنامه او شناخته می‌شود، تشکیل دهد و احتمالا در این راه از یک زن به‌عنوان وزیر استفاده خواهد کرد. پیش از این در دولت دهم «مرضیه وحید دستجردی» ردای اولین وزیر را در کابینه بر تن کرد و گفته می‌شود برای دومین‌بار رییس‌جمهوری جدید از یک زن دعوت می‌کند تا مسئولیت یک وزارتخانه را برعهده گیرد. حمیده زرآبادی، سخنگوی ستاد انتخاباتی پزشکیان در گفت‌وگویی با یک روزنامه اصلاح‌طلب ضمن بیان این مطلب گفته بود: «به نظر من، احتمال انتصاب وزیر زن در دولت جدید، ۶۰درصد است؛ البته فارغ از اینکه او رأی بیاورد یا خیر.»
به‌هرحال باید کنشگران سیاسی و چهره‌های صاحب‌نفوذ به‌دوراز فشارها و رایزنی‌های سیاسی، فضای آرام برای رییس‌جمهوری منتخب فراهم کنند تا او با مشورت و مذاکراتی که انجام می‌دهد، کابینه‌ای تشکیل دهد که از ویژگی‌های ۱۸گانه اعلام‌شده برخوردار و به عبارتی دیگر، دولت خود «مسعود پزشکیان» باشد. تا به اینجای کار، اخبار مسرت‌بخش از ساختمان سرخ نهاد ریاست‌جمهوری مخابره شده است. امید می‌رود رییس‌جمهوری جدید مسیر خدمت برای مردم را با الگوبرداری از رییس‌جمهوری شهید و عبرت‌گیری از گذشتگان در گام دوم انقلاب دنبال کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.