حسین سلمانی ـ سهم‌خواهی، آفت جدی جریانات و تشکیلات سیاسی است؛ وقتی پیروزی و ظفرمندی سیاسی برای یک فرد یا جناح حاصل می‌شود، عده‌ای پرده‌نشین و حاشیه‌نشین به یکباره در اطراف آن فرد یا جناح ظاهر می‌شوند و سهم طلب می‌کنند.

ابن‌الوقت‌های سیاسی در کمین هستند!

آگاه: یکی از خطراتی که دولت چهاردهم را قبل از تشکیل شدن، تهدید می‌کند همین سهم‌خواهی‌های سیاسی است؛ شاید پاشنه آشیل دولتِ در حال تشکیل هم همین باشد؛ به‌ویژه آنکه رییس‌جمهوری منتخب چندین بار به انحای مختلف تاکید کرده که به کارشناسان تکیه و اتکای بسیاری دارد؛ بر همین اساس، این خطر وجود دارد که عده‌ای در لباس کارشناسی، سهم سیاسی طلب کنند و به اسمِ ارائه نقطه‌نظرات کارشناسی، برای پست و مناصب دندان تیز کرده باشند.
در همین چند روز اخیر، چند بار مطالبی درخصوص تشکیل کارگروه‌های مربوط به نحوه چیدن کابینه چهاردهم در رسانه‌ها مطرح شد که هر بار با تکذیب یک عضو ستاد رییس‌جمهوری منتخب همراه بود. در آخرین مورد، روزنامه‌ اصلاح‌طلب هم‌میهن، مدعی شد مسعود پزشکیان در زمینه معرفی وزرای پیشنهادی خود به مجلس تصمیم به تشکیل شورای موقت راهبردی دارد که مقرر است اعضای پنج کمیته را به او معرفی کنند. کمیته‌های سیاست داخلی و خارجی به ریاست محمدجواد ظریف، اقتصادی به ریاست علی طیب‌نیا، اجتماعی به ریاست علی ربیعی، زیربنایی به ریاست علی عبدالعلی‌زاده و فرهنگی به ریاست سیدرضا صالحی‌امیری از اعضای این شورای راهبردی هستند.
پس از انتشار این مطلب در روزنامه اصلاح‌طلبِ هم‌میهن، آذری‌جهرمی از اعضای ارشد ستاد پزشکیان طی نگارش مطلبی در فضای مجازی، دلخوری و گلایه خود را از انتشار اخبار مربوط به نحوه چینش کابینه چهاردهم، علنی کرد و ریشه چنین اخبار جعلی‌ای را «کاسبی پست» دانست. آذری‌جهرمی در مطلب خود با عنوان «کاسبان پست» نوشت: از دیروز اخباری ازسوی برخی چهره‌های شناخته‌شده رسانه‌ای درباره ترکیب شوراهایی مثل شورای سیاستگذاری دولت چهاردهم یا شورای انتصابات، دست به دست می‌چرخد. همه فیک است و روال شفاف و مدل علمی و به‌روز انتخاب وزرا ازسوی رییس‌جمهوری منتخب به‌زودی اعلام خواهد شد.
آذری‌جهرمی در ادامه مطلب خود تصریح کرد: اما چرا این اخبار دست به دست می‌شود؟ عده‌ای از شوق خدمت! حاضرند هر وعده‌ای به هر کسی بدهند تا مثلا وزیر شوند. عده‌ای هم طالب این وعده‌هایند و امروز روز کاسبی آنهاست. لذا با خبرسازی این بازار مکاره فاسد شکل می‌گیرد.
از سویی دیگر، روز گذشته برخی رسانه‌ها مدعی شدند که سردار مصطفی مولوی از دوستان قدیمی و نزدیک پزشکیان و جانشین شهید باکری در لشکر عاشورا در اعتراض به حضور رضا صالحی‌امیری و نقش پررنگ وی، تهران را به مقصد تبریز ترک کرده است!
فارغ از صحت و سقم ادعاهایی که پیرامون اختلافات در میان نزدیکان رییس‌جمهوری منتخب، دهان به دهان می‌چرخد، نکته مهم و کانونی که می‌تواند از بروز اختلافات عمده در امر خطیر تشکیل کابینه چهاردهم جلوگیری به عمل آورد و سهم‌خواهی عناصر ابن‌الوقت و فرصت‌طلب سیاسی را در نطفه خفه کند، هوشیاری و کیاست رییس‌جمهوری منتخب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.