در دوره «پسا انتخابات» و از زمانی که رییس‌جمهوری منتخب در ساختمان سفید در پاستور مستقر شده است، گمانه‌زنی‌ها در میان محافل سیاسی برای تعیین وزرای کابینه پزشکیان افزایش پیدا کرده و برخی از آنها به تحلیل ترکیب کابینه دولت چهاردهم پرداخته‌اند.

گمانه‌زنی‌های کابینه احتمالی پزشکیان

آگاه: او در آخرین مناظره‌های انتخاباتی خود در مرحله دوم، چندین بار تکرار کرد، افرادی از دولت سید ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف هم در ستاد انتخاباتی‌اش با او همکاری می‌کنند، باتوجه‌به اظهارات او در بزنگاه تبلیغات این احتمال می‌رود که رییس‌جمهوری جدید در ترکیب کابینه از نیروهای نزدیک به رقبای خود اصولگرایان هم استفاده کند. حتی پیش از این علی عبدالعلی‌زاده، رییس ستاد انتخاباتی او ۶تیرماه در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی دولت، مُهر تایید به این موضوع زد و گفته بود: باتوجه‌به از شناختی که از او داریم، بعید نمی‌دانم که در دولتش دو یا سه وزیر از دیگر جناح‌ها داشته باشد. دو روز پیش نیز یک رسانه نزدیک به جریان اصلاح‌طلب از احتمال حضور سید عزت‌الله ضرغامی و کیومرث هاشمی در دولت چهاردهم خبر داد و اعلام کرد بود: پزشکیان در جریان تبلیغات انتخاباتی از نبود سیاست‌مداران و مدیران اهل سنت و کرد هم در مناصب بالای دولتی انتقاد کرد. او در میزگرد فرهنگی خود در تلویزیون جمهوری اسلامی تاکید داشت که یک فرد اهل سنت نمی‌تواند در جمهوری اسلامی به مقام‌هایی چون وزارت برسد و بخشی از نارضایتی آنها از نظام از همین احساس تبعیض حاصل می‌شود.
مشخص نیست که وی قصد دارد به این وعده خود عمل کند یا خیر اما اگر چنین باشد می‌توان انتظار داشت که دست‌کم یک کرد یا بلوچ یا ترکمن اهل سنت در کابینه او حضور داشته باشد. یکی دیگر از مسائلی که پزشکیان در کمپین انتخاباتی خود بر آن تاکید داشت لزوم حمایت بیشتر از زنان و دفاع از آنها در مقابل اقداماتی است که امنیت و آرامش روانی آنها را خطر انداخته است. در چنین صورتی ممکن است او پس از محمود احمدی‌نژاد، دومین رییس‌جمهوری ایران باشد که در کابینه خود وزیر زن معرفی می‌کند.
علاوه‌بر اسامی زیادی که از آنان به‌عنوان گزینه‌های احتمالی کابینه چهاردهم در فضای مجازی نام برده می‌شود، نام سه نفر در صدر جدول کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان قرار دارد! «محمدجواد ظریف»، «محمدجواد آذری‌جهرمی» و «علی طیب‌نیا» یاران و مشاوران نزدیک او در انتخابات چهاردهم بودند، هرچند اولین وزیر اقتصاد دولت روحانی در مرحله دوم به جمع یاران پزشکیان پیوست اما همانند ظریف و جهرمی برای وی سنگ تمام گذاشت و تمام‌قد از او حمایت کرد. یاران رییس‌جمهوری جدید احتمال زیاد از نفوذ بالایی در دولت آینده برخوردار خواهند شد، چنانچه از هم‌اکنون آذری‌جهرمی در دیدارهای پزشکیان حضور دارد.
طیب‌نیا هم روز گذشته با پزشکیان دیدار و با تبریک کسب رأی اعتماد مردم، برای او در مسیر خدمت به مردم و رفع مشکلات به‌خصوص بهبود وضعیت معیشتی مردم آرزوی موفقیت کرد. او درحالی پس از انتخابات دست یاری را به‌سوی آقای رییس‌جمهور دراز کرد که در ایام تبلیغات گفته شده بود طیب‌نیا، فرمانده اقتصادی پزشکیان می‌شود، اکنون باید دید چه کرسی برای این استاد اقتصاد دانشگاه در دولت آینده در نظر گرفته شده است. آیا او باز به ساختمان باب همایون برمی‌گردد یا در مناصب دیگر جلوس می‌کند؟
اما محمدجواد ظریف به‌صراحت آب پاکی را روی دست رسانه‌ها و کنشگران سیاسی ریخت و گفت به‌دنبال پست و سمت در دولت جدید نیست. وزیر اسبق امور خارجه که ۱۷تیرماه در جمع اعضای ستاد تبلیغات و رسانه ستاد انتخاباتی پزشکیان سخن می‌گفت با بیان اینکه خیلی‌ها بیشتر از اینکه می‌خواستند رأی بدهند، می‌خواستند امید ما را بگیرند اما رسانه‌ها اجازه ندادند که این امید از ما گرفته شود، گفت: خواهشم از اهالی رسانه این است که این راه را ادامه دهند و دست‌اندرکاران دولت را نقد منصفانه و مشفقانه کنند؛ من که در دولت نخواهم رفت اما از شما نمی‌خواهم از آنچه دوستان من در دولت انجام خواهند داد انتقاد نکنید، انتقاد کنید اما نقدی مشفقانه و پیش‌برنده انجام دهید تا بتوانیم راه را پیش برویم.
عضو ارشد ستاد انتخاباتی پزشکیان درحالی می‌گوید تمایلی برای حضور در مناصب دولتی ندارد که خبرنگار آگاه مطلع شد او به احتمال زیاد یا به‌عنوان دستیار ویژه و رییس مرکز استراتژیک ریاست‌جمهوری یا به‌عنوان معاون سیاسی رییس‌جمهور منصوب می‌شود؛ البته از همان ابتدا عدم تمایل خود را برای حضور در دولت در قالب وزیر رد کرده بود و تمایل دارد در جایگاه و مقام مشاور به دولت و رییس‌جمهوری کمک کند. از سوی دیگر، نمی‌توان نقش محمدجواد آذری‌جهرمی را در دولت پزشکیان نادیده گرفت. او برای بازگشت به ساختمان وزارت ارتباطات مسیر سخت و دشواری را دارد، چراکه با مجلس دوازدهم روبه‌رو شده و احتمال اینکه بتواند نمایندگان را قانع کند بسیار ضعیف است براین اساس پیش بینی می‌شود جهرمیِ جوان یا در مقام معاون رییس‌جمهوریا سخنگو در قوه مجریه ظاهر شود. وی دیروز خبر داده بود: رییس‌جمهورمنتخب به‌زودی به میان کارآفرینان و تولیدکنندگان خواهند آمد و سخنان آنان را بی‌واسطه خواهند شنید.
به‌هرحال هنوز اعتبارنامه رییس‌جمهوری منتخب به امضای ۱۲عضو شورای نگهبان نرسیده تا مراسم تنفیذ و تحلیف برگزار شود، اما همچنان بازار گمانه‌زنی‌ها برای چینش اعضای دولت داغ است و در فضای مجازی فهرست‌های متعددی به عنوان کابینه پیشنهادی منتشر می‌شود. به قدری نمک این فهرست‌های «فیک» زیاد شده بود که سخنگوی ستاد انتخاباتی پزشکیان واکنش نشان داد!
سید حمید زرآبادی ضمن بیان این مطلب گفته بود: «گمانه‌زنی‌ها و انتشار فهرست‌های متناقض و متنوع از اسامی اعضای کابینه پیشنهادی امری معمول و رایج در فضای رسانه‌ای پس از پیروزی در انتخابات است. این امر نباید منجر به ایجاد بیم و امید کاذب در میان مردم شود. همان‌طور که رویکرد انتخاباتی دکتر پزشکیان بر کارشناس‌محوری، تخصص‌گرایی، شایسته‌سالاری و مشارکت جمعی استوار بود، در فرآیند انتخاب اعضای کابینه نیز این چهار اصل دنبال خواهد شد.»
کار به اینجا هم ختم نشده بود و «سعید لیلاز» اقتصاددان تکنوکرات در گفت‌وگویی با بیان اینکه «مجاهدان شنبه»، سهم و رانت می‌خواهند، گفت: کسانی که کوچک‌ترین دخالت و هزینه‌ای نکردند در پیروزی کاندیدای موردنظرشان یا در دوران قبل از این پیروزی از هیچ محدودیتی تحت فشار نبودند و هیچ هزینه‌ای برایش نپرداختند، روز شنبه، فردای روز انتخابات می‌آیند جلو و خودشان را صاحب حق می‌دانند و می‌گویند ما بایستی در محصول عمده این پیروزی شریک باشیم!
قرار است دولت چهاردهم به سکانداری مسعود پزشکیان به‌زودی فعالیت خود را در پاستور آغاز کند، امیدواریم کابینه جدید فارغ از نگاه‌ها و برداشت‌های سیاسی و جناحی تشکیل شود تا دولتمردان جدید بتوانند با گام‌های محکم، برنامه‌ها و شعارهای رییس‌جمهوری منتخب را اجرایی کنند. از ۱۶تیرماه مسعود پزشکیان منتخب مردم شد و باید همه به او برای هدایت هرچه بهتر دستگاه اجرا کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.