دولت وفاق، نامی است که پزشکیان برای دولت چهاردهم انتخاب کرده است، برهمین اساس برخی این انتظار را دارند که دولت جدید ائتلافی از نیروهای طیف‌های مختلف سیاسی و حتی دولت سیزدهم باشد، پنج‌شنبه هفته گذشته «شهرام دبیری»، معاون پارلمانی رئیس جمهوری در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرد: روز یکشنبه لیست وزرای پیشنهادی را تقدیم مجلس خواهیم کرد.

دولت وفاق در یک قدمی تشکیل

آگاه: با معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس دیگر تحلیل‌ها پیرامون آرایش کابینه پایان می‌باید و وکلای مردم فرآیند بررسی سوابق و برنامه‌های آنها برای تصدی ۱۹ وزارتخانه را آغاز می‌کنند. به همین منظور «علیرضا سلیمی» سخنگوی هیئت رئیسه مجلس به خبرگزاری دولت گفته بود: هر یک از گزینه‌ها در تمام کمیسیون‌ها حضور پیدا می‌کند و به ارائه برنامه‌های خود می‌پردازد، بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده وزرا در کمیسیون‌های مرتبط با حوزه کاری حدود دو ساعت و در دیگر کمیسیون‌ها یک ساعت فرصت ارائه برنامه‌هایشان را خواهند داشت.
طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون‌های تخصصی یک‌هفته فرصت دارند تا گزارش جمع‌بندی خود را درباره وزرای پیشنهادی به هیئت رئیسه ارائه کنند. فعالیت بررسی صلاحیت وزرای کابینه در صحن مجلس ۳۶ ساعت زمان نیاز دارد؛ بررسی صلاحیت‌ها نیز بیش از چهار روز در صحن علنی به طول خواهد انجامید.
پیش از این پیرامون نحوه ارتباط و تعامل سیاسیون با رئیس‌جمهوری درباره ترسیم کابینه تحلیل‌هایی ارائه کردیم، آخرین مطلب ما با عنوان «آیا اصلاح‌طلبان تا آخر پای دولت خواهند بود» در شماره ۴۷ روزنامه به تاریخ ۱۷ مردادماه منتشر شد، از این رو در این مجمل می‌خواهیم به دورنمایی که رئیس قوه مجریه برای تشکیل دولت خود در نظر گرفته، نگاهی بیندازیم و نتیجه گیری کنیم مسعود پزشکیان به چه اندازه می‌تواند از دیدگاه‌های مختلف در دولتش استفاده کند!
پس از توئیت معاون پارلمانی رئیس دولت مبنی بر اینکه فهرست وزاری پیشنهاد یکشنبه به مجلس معرفی می‌شود، خبرگزاری تسنیم به نقل از یک منبع آگاه خبر داد که آقای پزشکیان رئیس جمهور برای کابینه پیشنهادی تصمیم گرفته است که آقای «عباس عراقچی» را به عنوان وزیر امورخارجه، آقای امیرخلبان «عزیز نصیرزاده» را به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و آقای «اسماعیل خطیب» را به عنوان وزیر اطلاعات به مجلس پیشنهاد بدهد.
خبرنگار آگاه مطلع شد خبر از سوی یکی از نیروهای نزدیک به پزشکیان که در دولت هم حضور دارد رسانه‌ای شد، به همین جهت می‌توان به خبر مذکور ضریب داد.
عراقچی سابقه طولانی در دستگاه دیپلماسی دارد و در مناصب مهمی همچون سخنگویی وزارت امور خارجه، معاون وزیر و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای فعالیت می‌کرد. بعد از به روی کارآمدن دولت سیزدهم از وزارت خارجه فاصله گرفت و با حکم سیدکمال خرازی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی شد. او از «یاران نزدیک ظریف» است و بنا به نظر برخی از کارشناسان و روزنامه‌نگاران، این ارتباط نقش مهمی را در معرفی او به عنوان وزیر پیشنهادی داشته است، هرچند نباید غیرمغرضانه نگاه کرد. حقیقتاً عراقچی از بدنه وزرات خارجه است و با الفبای مذاکرات و فعالیت‌های ساختمان ۳۰ تیر آشنایی کامل دارد.
«امیر نصیرزاده»: او جانشین ستادکل نیروهای مسلح است و قبل از اینکه در این مسئولیت حضور پیدا کند، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی بود. رئیس‌جمهوری تصمیم گرفته از بدنه ارتش، وزیر دفاع را انتخاب کند. قبل از این اخباری در کانال‌های خبری مخابره شد که گزینه اصلی برای این وزارتخانه دریادار سیاری بود، اما او باید همچنان در مقام و جایگاه معاون هماهنگ‌کننده ارتش ایفای نقش کند، بنابراین قرعه به نام امیر نصیرزاده افتاده و قرار است به مدت چهار سال یک امیر ارتش فرماندهی وزارت دفاع و پیشتیبانی نیروهای مسلح را برعهده گیرد.
اسماعیل خطیب نیز در دولت سیزدهم، سکاندار وزرات اطلاعات بود و قبل از آن ریاست مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه بر عهده داشت و بنابر اطلاعات رسیده، رئیس دولت می‌خواهد او را بار دیگر در مقام خود ابقا کند تا نشان دهد برای او و دولتش گرایش‌های سیاسی در اولویت قرار ندارد، همه باید دست به دست هم دهند تا گره‌ای از مشکلات مردم برداشته شود، این لُب مطلب سخنان مسعود پزشکیان در نشست با خبرنگاران بود.
وی ضمن بیان این مطلب گفته بود: «هدف و تلاش ما تشکیل دولت وفاق ملی است، نباید بگوییم افرادی که انتخاب می‌شوند از این دولت یا آن دولت هستند، این سخنان از زبان تفرقه است در حالی که ما به دنبال وفاق در کشور هستیم».
تا دقیقه ۹۰ دولتی‌ها برای تهیه کابینه درحال رایزنی و گفت‌وگو هستند. محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رئیس جمهوری در جدیدترین پست خود در فضای مجازی از دیدارش با اعضای کمیته‌های شورای راهبری خبر داد و نوشت: پنجشنبه روز سنگین و پرچالشی بود. در دیدارهای جداگانه از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب، مدیران ستاد تهران و اعضای کمیته‌های بهداشت، نفت و سیاست خارجی، با صمیمیت و صراحت، دیدگاه‌ها و انتظارات خود را بیان کردند. در جلسه ۲۰۰ دقیقه‌ای شورای راهبری، گزارش این دیدارها و نیز گفت‌وگو با اعضای کمیته‌های محیط‌زیست، زنان، رفاه، جوانان، اطلاعات و دیگر نخبگان و فعالان جامعه مدنی را ارائه کردم.
ظریف براین باور است: «خوشبختانه رئیس‌جمهور محترم با شجاعت و باور به تغییر، نوآوری و جوانان گام نخست را در این مسیر دشوار و پرفراز و نشیب برداشته‌اند که شایسته قدردانی و سپاس است».
تا به اینجا گفته می‌شود رئیس جمهوری عزمش را جزم کرده تا سلایق مختلف را در کابینه قرار دهد، حتی منتقدانش و اعضای سابق کابینه مُهر تایید به تلاش‌های او می‌زنند. سیدمحمد حسینی که سه سال معاون پارلمانی رئیس جمهور شهید بود و بعد از خروجش از دولت، حکم مشاور فرهنگی رئیس دولت را دریافت کرد در گفت‌وگو با خبرآنلاین، گفت: بنده در حال حاضر مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس‌جمهور هستم، تا هر زمان خواستند در خدمتشان هستیم، نخواستند ان‌شاالله از اول مهر در دانشگاه کار را دنبال می‌کنم اما همان‌طور که رهبری فرمودند موفقیت این دولت، موفقیت همگان و نظام است، از این‌رو ما هم به هر صورت که بتوانیم اعم از مستقیم یا با واسطه پیشنهادات و انتقادات خود را منتقل می‌کنیم که دولت حتماً موفق شود.
او اشاره‌ای هم به حضور سلایق مختلف در دولت چهاردهم می‌زند و می‌گوید: پزشکیان بنا دارد برخی از اعضای دولت سیزدهم حدود دو سه نفری را در دولت چهاردهم استفاده کنند. برای مثال بحث علی‌آبادی برای برعهده گرفتن وزارت نیرو مطرح است. او قبلاً معاون وزارت نیرو بوده و اگر این کار انجام شود، کار خوبی است چرا که شعار پزشکیان هم دولت وفاق ملی است و یک جناح در دولت نباشد، همان‌طور که در اوایل انقلاب، در دولت زمان جنگ هر دو طیف سیاسی حضور دارند. سرانجام یکشنبه رئیس دولت وفاق ملی از کابینه پیشنهادی خود رونمایی می‌کند و مشخص خواهد شد به چه اندازه از سلایق سیاسی در دولت استفاده می‌شود، آنچه توسط منابع نزدیک به رئیس جمهور بیان می‌شود نشان‌دهنده آغوش باز او برای استفاده از نحله‌های مختلف در اداره کشور است و باید آن را به فال نیک گرفت. انتظار می‌رود به دور از برداشت‌های سیاسی و جناحی شاهد معرفی فهرستی از وزرا به مجلس باشیم که شاخص‌های اعلامی توسط رهبر انقلاب را دارا باشند و مجلس بر مبنای همان شاخص‌ها قضاوت کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.