۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۷
کد خبر: ۵٬۹۷۹

جوانی، حلقه گمشده کابینه پیشنهادی

هادی رضائی ـ دبیر گروه سیاسی

نامه اعلام اسامی وزرای پیشنهادی دولت آقای مسعود پزشکیان روز یکشنبه از سوی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول و ازسوی رییس مجلس قرائت شد.

آگاه: اگرچه اعلام رسمی اسامی وزرای پیشنهادی برای کسب رأی اعتماد از مجلس به بازار شایعه‌ها، گمانه‌زنی‌ها و لیست‌های گاه و بیگاه پایان داد اما موجی از واکنش‌ها را درباره افراد انتخاب‌شده در این پست‌ها ایجاد کرد.
چیزی که در نگاه اول نگاه‌ها را به خود جلب کرد، اسامی افرادی بود که چندان به‌عنوان گزینه مطرح نبودند، از سوی دیگر پنج عضو دولت روحانی و سه عضو دولت آیت‌الله شهید رئیسی در این فهرست به چشم می‌خورد اما مطلب دیگری که در اسامی وزرای پیشنهادی آقای پزشکیان قابل توجه است، میانگین سنی این افراد بود. طبق اطلاعات منتشرشده ستار هاشمی و فرزانه صادق با ۴۸سال جوان‌ترین و عبدالناصر همتی با ۶۷سال مسن‌ترین وزیر پیشنهادی هستند.
هر چند در زمان بررسی اسامی وزرای پیشنهادی در شورای راهبری، آقای ظریف، گفته بود که سن ۶۰درصد از افراد حاضر در کابینه، از ۵۰ الی ۵۵پایین‌تر است؛ اما فقط سن وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی از ۵۵سال کمتر است و حدود ۱۱وزیر پیشنهادی هم بالای ۶۰سال دارند.
میانگین سنی وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان ۵۹سال و هفت ماه است که درصورتی‌که تمام اعضای آن بتوانند رأی اعتماد مجلس را به نام خود کنند، ۶سال و هفت ماه از دولت سیزدهم پیرتر است. حال اینکه شعارهای مسئولان جوانگرایی در دولت است و شرایط کشور به شور جوانی و توانایی تلاش فراوان نیاز دارد. این ویژگی دوره جوانی می‌تواند کیفیت و کمیت انجام فعالیت‌های مختلف در عرصه‌های متفاوت را افزایش دهد. مقام معظم رهبری در مورد حضور جوانان در صحنه‌های مختلف این انقلاب معتقد هستند حضور موثر جوان‌ها لازم و ضروری است و جوانان نقطه امید و آینده این مرز و بوم هستند.
در هر جامعه سیاسی، نیروی جوانان از مهم‌ترین عوامل پیشرفت کشور محسوب می‌شوند که خصوصیات بی‌بدیل آن‌ها در سطح مدیریت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بررسی حضور آن‌ها در مناصب مهم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همواره مورد تاکید بوده است. مقام معظم رهبری خطاب به جوانان دانشجو از تعبیر مؤذنان جامعه یاد می‌کنند که در صورت عدم هوشیاری آنها، فریضه جامعه قضا می‌شود؛ لذا جوانگرایی در حکمرانی کشور و گردش نخبگان، موضوع بسیار مهمی است که همواره در سخنان رهبر معظم انقلاب نیز مورد توجه قرار گرفته است. این موضوع را می‌توان در بیانیه گام دوم انقلاب نیز دارای نقشی محوری دانست. همچنین با بررسی اجمالی بیانات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر استفاده از جوانان، اهمیت موضوع دوچندان می‌شود اما کماکان عدم استقبال و رغبت به سیاست جوانگرایی در کشور دیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.