عصر روز گذشته چند کانال خبری و یک خبرگزاری اسامی احتمالی ۱۹وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم را منتشر کردند. براساس خبر منتشرشده «محسن حاجی‌میرزایی» وزیر آموزش‌وپرورش در دولت دوازدهم که در این دوره با حکم «مسعود پزشکیان» رییس‌دفتر رییس‌جمهوری شده به‌عنوان وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش معرفی شده بود و حتی پایگاه اطلاع‌رسانی پزشکیان خبر داد که محمد شریعتمداری رییس‌دفتر رییس‌جمهوری شد اما خبر مذکور به‌سرعت از خروجی سایت شخصی رییس‌جمهوری حذف شد و شخص شریعتمداری نیز خبر را تکذیب کرد.

چرتکه انداختن مجلس در بررسی وزرای پیشنهادی

آگاه: تایید و تکذیب حضور برخی چهره‌ها در دفتر رییس‌جمهوری با واکنش برخی فعالان مجازی مواجه شد. یکی از فعالان رسانه‌ای در صفحه شخصی‌اش درباره حذف خبر شریعتمداری به‌عنوان رییس دفتر رییس‌جمهوری از پایگاه شخصی رییس دولت، تحلیلی ارائه داد و نوشت:
* حاجی میرزایی تمایلی به ترکِ پاستور و رفتن به وزارت آموزش و پرورش ندارد!
* حلقه‌های تصمیم‌ساز، تصمیم‌گیر و فشار به قدری متنوع هستند که در کسری از روز تصمیم رییس‌جمهوری را عوض می‌کنند.
* محمد شریعتمداری هم مخالفانِ جدی‌ای در حلقه‌ اطراف رییس‌جمهوری دارد!
از قضا این تحلیل درست بود؛ صبح یکشنبه قرار بود خود رییس‌جمهوری با حضور در بهارستان از وزرای پیشنهادی‌اش رونمایی کند. ساعت از ۹ گذشت اما هیچ خبری از حضور رییس قوه مجریه نشد، عقربه‌ها ساعت ده و نیم را نشان می‌داد و باز خبرنگاران پارلمانی خبری از اعلام اسامی یا حضور پزشکیان در صحن مجلس منتشر نکردند. کار به جایی رسید که محمدباقر قالیباف در جلسه علنی دیروز مجلس گفت: تلاش دولت این است که تا انتهای جلسه علنی امروز لیست اعضای کابینه را به مجلس بفرستد و اگر ارسال نکرد تا روز سه‌شنبه همین هفته از نظر قانونی وقت دارند که لیست اعضای کابینه را به مجلس بفرستند. سرانجام حول و حوش ساعت۱۱ قبل از ظهر، فهرست وزرای پیشنهادی از سوی شهرام دبیری، معاون پارلمانی رییس‌جمهوری به مجلس ارسال شد. رییس‌جمهوری نیز در زمان رأی اعتماد در مجلس حضور پیدا می‌کند و از وزرای پیشنهادی دفاع خواهد کرد.

پیام منتقدان به دولت: همه وزرا رأی اعتماد نمی‌گیرند!
همین‌که فهرست وزرای پیشنهادی به خانه ملت ارسال شد، نمایندگان مجلس ـ از هر دو جریان حامی و منتقد دولت ـ  دست‌به‌کار شدند و نظرات خود را درباره فهرست وزرا اعلام کردند. نخست، مالک شریعتی، نماینده مردم تهران که در ایام انتخابات در ستاد انتخاباتی علیرضا زاکانی فعالیت می‌کرد و امروز در سپهر سیاست، در جرگه منتقدان دولت شناخته می‌شود، در توییتی با اشاره به فهرست وزرای معرفی‌شده ازسوی مسعود پزشکیان به مجلس نوشت: یک نگاه کلی به فهرست وزیران پیشنهادی دکتر مسعود پزشکیان می‌توان گفت یک فهرست نامتوازن معرفی شده که حتما برخی از آنها بسیار خوب و قابل دفاع هستند و برخی هم هیچ نسبتی با ۱۲شاخص اعلام‌شده رهبر انقلاب ندارند. وی پیش‌بینی کرد: حداقل چهار وزیر پیشنهادی موفق به اخذ رأی اعتماد مجلس نمی‌شوند.
علاوه بر او، حسنعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون اصل۹۰ نیز رأی اعتماد کامل به وزرای پیشنهادی پزشکیان در مجلس دوازدهم را سخت می‌داند و می‌گوید: فکر می‌کنم حدود ۱۰نفر از وزرای پیشنهادی شاید هم یکی دو تا بیشتر رأی بیاورند و حداقل ۶نفر هم رأی نیاورند یا لب مرزی رأی مجلس را کسب کنند. ما به‌نوعی احساسات نمایندگان را نسبت‌به اسامی وزرای پیشنهادی که در صحن مجلس قرائت می‌شد، شاهد بودیم.
اشاره‌ او به واکنش مجلسی‌ها پس از قرائت اسامی وزرای پیشنهادی در صحن علنی بود، هنگامی که رییس نهاد قانون‌گذاری اسامی وزرا را می‌خواند، تعدادی از نمایندگان حامی و منتقد دولت با اعلام عدد «دو» یا «چهار» که برای وکلای مردم بسیار آشناست، مخالفت یا موافقت خود را با کابینه پیشنهادی اعلام کردند. این نشان‌دهنده آن است که پزشکیان هم مخالفان پروپا قرص و هم حامیان خوبی در مجلس دارد و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که به چه اندازه وزرای پیشنهادی‌اش یا حتی شخص خود او می‌توانند نظر منتقدان را تغییر دهند.

حامیان دولت چه می‌گویند؟
اما حامیان دولت چهاردهم در داخل و بیرون هرم سبز بهارستان نظر دیگری دارند و می‌گویند: رییس‌جمهوری از گرایش‌های مختلف سیاسی استفاده کرد و مجلس رأی قاطع به کابینه خواهد داد.
سیدمحمد بطحایی، وزیر اسبق آموزش‌وپرورش که خود از گزینه‌های وزارت آموزش‌وپرورش در دولت وفاق ملی بود اما در نهایت در لیست نهایی قرار نگرفت، درباره معرفی کابینه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی، گفت: کابینه معرفی‌شده به مجلس از جمیع جهات و برآیند، کابینه خوب و موفقی است و ان‌شاءالله با همگرایی که ایجاد خواهد شد، شاید نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی باشد که افراد با سلایق سیاسی مختلف اما با ه

جوان‌ترین و پیرترین اعضای کابینه را بشناسید
بررسی سِن وزاری پشنهادی مسعود پزشکیان برای تصدی ۱۹وزارتخانه دولت چهاردهم نشان می‌دهد میانگین سنی این افراد ۵۹.۸ سال است؛ همچنین ۱۲نفر از وزرای پیشنهادی بالای ۶۰سال دارند. در این لیست ستار هاشمی و فرزانه صادق با ۴۸سال جوان‌ترین وزرا و عبدالناصر همتی با ۶۷سال، مسن‌ترین وزیر پیشنهادی هستند.

 چرتکه انداختن مجلس در بررسی وزرای پیشنهادی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.