زهرا نژادبهرام، فعال سیاسی در گفت‌وگو با آگاه، درباره معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس، گفت: با اعلام اسامی کابینه می‌توان گفت که دولت چهاردهم فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز کرد. سرانجام بعد از فعالیت کمیته‌ها، کارگروه‌ها و تلاش‌هایی که بیش از ۴۵۰نفر در این امر انجام دادند دولت چهاردهم توانست لیست خود را تهیه کند. وی افزود: اینکه بنده به چه اندازه با این لیست موافق یا همراه هستم یک بحث است و اینکه بالاخره لیست منتشرشده در اختیار مجلس قرار گرفت و مجلس هم مکلف است باتوجه‌به توصیه‌های رهبری حداکثر تعامل را با دولت داشته باشد، بحث دیگری است.

انتظار داشتیم با ترکیب جوان‌تری از کابینه روبه رو شویم

آگاه: عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه بخش زیادی از ترکیب کابینه برگرفته از همان کمیته‌ها بود، اما اسامی بخشی هم از آن کمیته‌ها نیست، تاکید کرد: تا جایی که مطلع هستم برخی از اسامی که اکنون به‌عنوان اعضای کابینه معرفی شده‌اند در درون کمیته‌ها نبوده‌اند و انتخاب این افراد صرفا با تصمیم رییس‌جمهوری انجام شده است. رییس‌جمهوری نظرات کمیته‌ها و کارگروه‌ها را به‌عنوان نظرات مشورتی در نظر گرفت اما درنهایت خود او وزرا را انتخاب کرد. نژادبهرام اظهار کرد: طبیعتا وقتی شما گروهی را به‌عنوان مشاور انتخاب می‌کنید و از آنها می‌خواهید که در انجام کاری به شما کمک کنند، ناخودآگاه یکسری انتظارات شکل می‌گیرد، از جمله اینکه اعضا انتظار دارند بخشی از پیشنهاداتی که ارائه کرده‌اند مورد توجه قرار گیرد. وی گفت: تا جایی که به خاطر دارم هر کمیته باتوجه‌به سوابق کاری و بررسی‌هایی که انجام داده بود، حداقل ۱۵ تا ۲۰نفر را به شورای راهبری معرفی کرد و شورای راهبردی هم ظاهرا بین سه تا پنج نفر را به رییس‌جمهوری معرفی کرده بود. اینکه بخشی از اسامی که امروز در کابینه مشاهده می‌کنیم در درون کمیته‌ها نبودند، حداقل ممکن است چالش‌هایی را در اذهان نسبت به اعضایی که در کمیته‌ها بودند و فعالیت می‌کردند ایجاد کند، اما بالاخره رییس‌جمهوری به این جمع‌بندی رسیده است که این افراد، می‌توانند اعضای کابینه وی را تشکیل دهند. این فعال سیاسی تصریح کرد: انتظار می‌رفت با ترکیب جوان‌تری از کابینه روبه‌رو شویم اما این چشم‌انداز در اعضای کابینه پپیشنهادی قابل مشاهده نیست. به‌جز چند نفر، سایر اعضای کابینه بالای ۶۰ - ۷۰ سال دارند و این موضوع کابینه‌ای را که رویکرد آن «تغییر و تحول» است با چالش روبه‌رو می‌کند و معتقدم که باید توضیحاتی در این خصوص ارائه شود؛ البته این را هم یادآور می‌شوم که این لیست فقط در حد معرفی اعضای کابینه است و هنوز کابینه شکل نگرفته، اما رییس‌جمهوری آن قسمت از وظایفی را که مربوط به او بود انجام داد.
نژادبهرام در پاسخ به این پرسش که آیا با این ترکیب کابینه وفاق ملی شکل خواهد گرفت؟ گفت: تفاوت کابینه وفاق ملی با کابینه ائتلافی در این است که در کابینه ائتلافی یک حزب یا یک گروه نمی‌تواند رأی کافی را کسب کند و طبیعتا با گروه‌های دیگر ائتلاف می‌کند تا بتواند رأی کافی را بیاورد و کابینه‌ای را برای قوه مجریه ایجاد کند، اما رویکرد کابینه وفاق ملی ایجاد تفاهم عمومی در درون جامعه است که بین آنهایی که رأی ندادند - نزدیک به ۵۰درصد جمعیت کشور رأی ندادند - و کسانی که به رقیب سیاسی رأی دادند تفاهم ایجاد کند؛ بنابراین برآیند کابینه وفاق ملی ائتلاف نیست، بلکه تفاهم و تعامل است. وی افزود: این بدان معناست که افرادی که در درون کابینه چهاردهم حضور دارند کسانی هستند که قادر به تعامل و گفت‌وگو هستند و می‌توانند نخست ظرفیتی در نظرات آنهایی که رأی ندادند و نسبت به انتخابات با دید مثبت ننگریستند و انتخابات را منشأ تغییر برای ایجاد بهبود در سیاستگذاری و اجرای کشور نمی‌دانستند ایجاد کند و دوم اینکه بتواند با گروه‌هایی که رقیب سیاسی بودند هم وارد گفت‌وگو شود؛ بنابراین وسعت تفاوت کابینه وفاق ملی و ائتلاف ملی بسیار است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: متاسفانه سوء‌تفاهمی در نظرات برخی از دوستان ما که رقیب سیاسی بودند ایجاد شده که کابینه وفاق ملی در واقع کابینه ائتلافی است؛ ازاین‌رو هرکدام از آنها انتظار دارند سهمی از این کابینه داشته باشند که به نظر می‌رسد انتظار دور از ذهنی است. 
نژادبهرام، حضور یک خانم در کابینه چهاردهم را باعث افتخار دانست و افزود: باتوجه‌به رویکرد آقای پزشکیان نسبت به زنان و اینکه حقوق زنان دچار چالش شده و بین حقوق زنان و مردان تبعیض ناروا وجود دارد، انتظار می‌رفت که حداقل بین دو تا پنج نفر از اعضای کابینه‌شان از میان خانم‌ها باشند. وی تاکید کرد: مطلع هستم باتوجه‌به شاخص‌هایی که ازسوی کمیته‌ها ارائه شده بود، بانوان زیادی معرفی شده بودند، حتی در شورای راهبری هم خانم‌ها از امتیاز ویژه و مثبتی برخوردار بوده و به آقای رییس‌جمهوری معرفی شده بودند، اما متاسفانه ما فقط شاهد حضور یک زن در فهرست ارائه‌شده هستیم! 
فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ضرورت همکاری مجلس در ارتباط با رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی گفت: طبیعتا انتظار ما از مجلس بسیار زیاد است، به دلیل اینکه انتظار داریم همین کابینه باتوجه‌به بسترها و زمینه‌های آن با چالش روبه‌رو نشود و همه هم و غم مجلس بر این باشد که بتواند به رییس‌جمهوری کمک کند. ما در شرایط بسیار ویژه و متفاوتی قرار داریم و این تفاوت در شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ناشی از همان جریان یک دست‌سازی است که متاسفانه نتوانست مسیر درستی را که در درون کشور برای توسعه، پیشرفت و رفع مشکلات ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.