اسامی اعضای کابینه چهاردهم روز یکشنبه ۲۱مردادماه در مجلس شورای اسلامی قرائت شد تا مجلس جلسات هفتگی را متوقف کرده و بررسی سوابق و صلاحیت آنها را در قالب فعالیت کمیسیون‌ها پیگیری کند.

رفت و آمدهای وزرای پیشنهادی به کمیسیون‌های مجلس

آگاه: به گزارش خبرنگار گروه سیاست؛ پس از ارائه اسامی وزرای پیشنهادی و طبق ماده۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، کمیسیون یا کمیسیون‌های مرتبط موظف‌اند پس از بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی و تطبیق آنها با اسناد بالادستی ظرف مدت یک هفته گزارش خود را به هیات‌رییسه ارائه کنند تا برای اطلاع نمایندگان چاپ و توزیع شود. این گزارش قبل از صحبت مخالفان و موافقان توسط سخنگو قرائت می‌شود.

کابینه از نگاه پزشکیان
بااین‌حال مسعود پزشکیان عصر یکشنبه ۲۱مردادماه و در دیدارهای جداگانه با مجمع نمایندگان استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان و کرمان، برگزاری نشست‌های کاری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی قبل از تشکیل رسمی کابینه را گواه اراده دولت چهاردهم در همکاری و هم‌افزایی قوای مجریه و مقننه برای رفع مشکلات و آبادانی کشور دانست. وی با اشاره به فرآیند چینش وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در قالب شورای راهبری، تلاش برای تشکیل کابینه فراجناحی و تمرکز بر ملاک‌های اصلی توانمندی،‌ تخصص و سوابق مرتبط افراد را از ویژگی‌ها فهرست کابینه پیشنهادی به مجلس دانست و از همه نمایندگان مجلس و نخبگان کشور خواست دولت را در ادامه مسیر انتصاب مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی بر اساس ویژگی‌های بیان شده و همچنین تعهد آنها به اجرای اسناد و سیاست‌های کلان کشور یاری کنند.

وزرا پشت میز کمیسیون‌ها
بااین‌حال ۱۹گزینه پیشنهادی کابینه چهاردهم از ۸صبح روز گذشته در کمیسیون‌های مجلس حاضر شده و به ارائه نقطه نظرات و برنامه کاری خود پرداختند و به سوالات و دغدغه‌های نمایندگان پاسخ دادند؛ از این رو در این گزارش تلاش داریم بخشی از وعده‌ها و رویکردهای مدیریتی گزینه‌های پیشنهادی در کمیسیون‌های مجلس را مورد بررسی قرار دهیم. روز گذشته وزرای علوم و ارتباطات میهمان کمیسیون فرهنگی بودند تا درباره نظام مسائل این بخش بحث و تبادل‌نظر داشته و تا با آرا و دیدگاه‌های وزرای علوم و ارتباطات آشنا شوند.

میز فرهنگی؛ از اینترنت پاک برای کودکان تا رفع موانع تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به حضور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در این کمیسیون گفت: در این جلسه نمایندگان دغدغه‌های خود درباره ضرورت توسعه صنعت فضایی کشور براساس احکام قانون برنامه هفتم توسعه را مطرح کردند. همچنین مواردی درخصوص ضرورت حرکت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به سمت ایجاد یک سیستم عامل در موتور جست‌وجوگر ملی برای پیشبرد برنامه‌های شبکه ملی اطلاعات و ضرورت حرکت به‌سمت ایجاد اینترنت پاک کودکان برای حفظ نسل نو و مدیریت فرهنگی نسل نوجوان کشور مطرح شد و وزیر پیشنهادی برنامه‌های خود در این خصوص را ارائه داد.
احمد راستینه با اشاره به ارائه دغدغه‌های نمایندگان کمیسیون فرهنگی درخصوص مدیریت هوشمند محتوا و راهکار فنی برای حفظ حقوق کاربران فضای مجازی در این نشست، افزود: توسعه اقتصاد دیجیتال و برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات در این حوزه از دیگر مواردی بود که در این جلسه بحث و گفت‌وگو شد. همچنین درخصوص چگونگی برخورد با تخلفات سکوهای داخلی و خارجی و چگونگی حفظ استقلال هویتی و تمدنی در تقابل گفتمانی و هویتی غرب، دغدغه‌های بسیار جدی مطرح شد.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، ضرورت تعیین تکلیف خرید و فروش فیلترشکن‌ها و رسیدن به یک برنامه نظارتی جامع برای مدیریت هوشمند در فضای مجازی و تولید محتواها را از دیگر مباحث جدی مطرح شده در جلسه بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات در کمیسیون فرهنگی اعلام کرد و گفت: در این جلسه همچنین درخصوص ضرورت تمرکز بر تکمیل شبکه ملی اطلاعات براساس برنامه زمانبندی قانون برنامه هفتم توسعه مباحثی به صورت دقیق ارائه شد.
راستینه در تشریح جلسه بررسی برنامه‌های حسین سیمایی‌صراف، وزیر پیشنهادی علوم درکمیسیون فرهنگی گفت: توجه به علوم انسانی و نقش این علوم در حل مسائل مهم دانشگاه‌ و جامعه و توسعه پارک‌های علم و فناوری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و رفع موانع تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان از دیگر مسائل و دغدغه‌های مهم نمایندگان کمیسیون فرهنگی بود که در این جلسه طرح و نکاتی در خصوص آن بیان شد. راستینه ضرورت اجرایی‌سازی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را از دیگر مطالبات حوزه فرهنگ از وزارت علوم آینده خواند که در جلسه بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم در کمیسیون فرهنگی مجلس طرح شد و سیمایی‌صراف توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد.

میز صنعتی؛ اعتقاد به قیمت‌گذاری دستوری خودرو
همچنین روز گذشته محمد اتابک، گزینه پیشنهادی وزارت صمت به کمیسیون صنایع و معادن مجلس پا گذاشت تا مطالبات مهم این کمیسیون چهره به چهره با وزیر پیشنهادی مطرح شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در همین زمینه گفت: یکی از موضوعات بررسی‌شده در این جلسه موضوع خودرو بود؛ وزیر پیشنهادی صمت در این حوزه معتقد بود که ناترازی عرضه و تقاضا خودرو باید برطرف شود و قیمت تعیین شود. نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین درباره واردات خودرو بیان کرد که برای تنظیم‌گری بازار باید از ظرفیت واردات استفاده کرد تا از یکسو نظر مصرف‌کنندگان تامین شود و از سوی دیگر، تولیدکنندگان زیان نبینند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: همچنین وزیر پیشنهادی صمت معتقد بود که باید به سمت تامین زنجیره تولید در حوزه معدن رفت، ازسوی دیگر، ازآنجاکه عمق اکتشاف اکنون حدود ۵۰۰متر است، باید اقدامات لازم در این زمینه انجام شود تا بتوان از ذخایر موجود به درستی بهره‌برداری کرد. وی اضافه کرد: همچنین آقای اتابک به قیمت‌گذاری دستوری در حوزه خودرو در شرایط فعلی معتقد است و در نشست امروز بیان کرد که آزاد کردن قیمت خودرو در این شرایط التهاب‌زاست و این کار باید به‌تدریج صورت گیرد.

مومنی و خطیب در کمیسیون شوراها 

رفت و آمدهای وزرای پیشنهادی به کمیسیون‌های مجلس
با این حال سردار مومنی و خطیب، گزینه‌های پیشنهادی برای وزارت کشور و اطلاعات هم روز گذشته به به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس رفتند. یک عضو این کمیسیون در همین زمینه گفت: سیداسماعیل خطیب به‌عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات نخستین مهمان کمیسیون بود که به ارائه برنامه‌های خود پرداخت. وی که سابقه فعالیت در کسوت وزیر اطلاعات در دولت سیزدهم را داراست، برنامه‌های خوبی برای این وزارت در نظر دارد. وی این را هم گفت که در مجموع نظر نمایندگان نسبت به برنامه‌ها، سوابق و عملکرد گذشته او مثبت بود و رضایتمندی وجود داشت. بیاتی در ادامه با اشاره به حضور اسکندر مومنی، وزیر پیشنهادی کشور دولت چهاردهم در این کمیسیون اظهار کرد: نمایندگان بعد از استماع برنامه‌های وزیر پیشنهادی که اغلب در حوزه امنیتی و انتظامی مطرح شد، نظرات خود را بیان کردند. درنهایت نظر اعضای کمیسیون با توجه به سوابق و برنامه‌های وی، مثبت بود و رضایتمندی داشتند.

وزیر راه و دفاع در کمیسیون عمران 

رفت و آمدهای وزرای پیشنهادی به کمیسیون‌های مجلس
اما این پایان جلسات پی‌درپی گزینه‌های پیشنهادی در کمیسیون‌های مجلس نبود و در ادامه وزیر راه و وزیر دفاع نیز به کمیسیون عمران پا گذاشتند.
یک عضو این کمیسیون درباره این جلسه گفت: صبح امروز در جلسه‌ای با خانم «فرزانه صادق مالواجرد» وزیر پیشنهادی تصدی وزارت راه و شهرسازی برنامه‌های وی را در حوزه‌های مختلف ازجمله اجرای قوانین مجلس در حوزه مدیریت و ساماندهی بازار مسکن و افزایش ساخت‌وساز مورد بررسی قرار دادیم. باتوجه‌به اینکه وزارت راه و شهرسازی، یک وزارتخانه تخصصی برای کمیسیون عمران مجلس است برای بررسی دقیق‌تر برنامه‌های وزیر پیشنهادی موضوعات را به دو بخش تقسیم و حوزه حمل‌ونقل و راه را در جلسه دیگری بررسی خواهیم کرد. ایری اضافه کرد: جلسه بعدی اعضای کمیسیون عمران مجلس با «عزیز نصیرزاده» وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود. وی با حضور در کمیسیون تمامی برنامه‌های خود را در حوزه مختلف این وزارتخانه ارائه کرده و سپس نمایندگان نیز نکته نظرات خود را پیرامون برخی مسائل ارائه کردند. همچنین در ادامه گزینه پیشنهادی وزرات بهداشت در این جلسه حاضر شد. وی نیز همانند سایر وزرای دعوت شده به کمیسیون برنامه‌ها و سیاست‌های خود را تشریح کرده و نمایندگان نیز هر کدام به بیان نظرات خود پیرامون برنامه‌های وی ارائه کردند.

رفت و آمدهای وزرای پیشنهادی به کمیسیون‌های مجلس

آدرس همتی به تیم اقتصادی

رفت و آمدهای وزرای پیشنهادی به کمیسیون‌های مجلس
در ادامه وزرای اقتصاد و ارتباطات نیز پا به کمیسیون برنامه و بودجه گذاشته و سوابق این وزرا مورد بررسی قرار گرفت. محمدمهدی مفتح در همین زمینه گفت: درمجموع یک روشنگری نسبت به اظهارات گزینه‌های پیشنهادی حاضر در کمیسیون صورت گرفت و نمایندگان اطلاعات خوبی نسبت‌به گزینه‌های مطرح‌شده برای سه وزارتخانه مذکور پیدا کردند.
مفتح در ادامه با اشاره به مهم‌ترین اظهارات اقتصادی گزینه‌های پیشنهادی برای کابینه چهاردهم ادامه داد: درحال‌حاضر مشکلات اقتصادی ازجمله مهم‌ترین مشکلات کشور محسوب می‌شوند. وی با اشاره به معضلات اقتصادی در اموری همچون تورم، نقدینگی و ناترازی بانکی، بیان کرد: به‌عنوان مثال گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد برنامه‌های خود را درباره این موارد مطرح کرد. مفتح با اشاره به مدیریت بانک مرکزی و تاثیر آن در جمع‌بندی امور اقتصادی، بیان کرد: بااین‌حال هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت چهاردهم ازجمله نکاتی بود که گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد بر روی آن تاکید داشت.

عراقچی و سیاست خارجی فراگیر

رفت و آمدهای وزرای پیشنهادی به کمیسیون‌های مجلس
بااین‌حال کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم روز گذشته، روز شلوغی را سپری کرد و عباس عراقچی نیز پا به این کمیسیون گذاشت.
ابراهیم رضایی با اشاره به جلسه دوشنبه ۲۲مردادماه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به منظور بررسی برنامه‌ها و سوابق وزرای پیشنهادی، گفت: در بخش ابتدایی این جلسه وزیر پیشنهادی امور خارجه ضمن اشاره به سابقه خود در سپاه پاسداران و دستگاه دیپلماسی بر همکاری با ارکان وزارت خارجه از سال‌های پس از انقلاب تاکنون اشاره کرد و نقش مشاوره خود در دولت شهید رئیسی را یادآور شد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: آقای عراقچی برنامه خود را «سیاست خارجی فراگیر فعال و اثرگذار» نامگذاری و تاکید کرد که مبانی سیاست خارجی براساس عزت، حکمت و مصلحت، اهداف بالادستی، بیانیه گام دوم رهبر انقلاب و مصوبات مجلس تدوین خواهد شد و سه ماموریت خود را در حوزه سیاست خارجی تامین منافع ملی و افزایش ثروت ملی، تحکیم امنیت ملی و ارتقای قدرت کشور و حفظ عزت و تقویت منزلت کشور عنوان کرد.
رضایی ادامه داد: وزیر پیشنهادی امورخارجه تولید و افزایش منزلت جمهوری اسلامی را نیز از ماموریت‌های اصلی وزارت خارجه عنوان کرد و اشاره داشت که قرار دادن سیاست خارجی بر مدار توسعه و دیپلماسی اقتصادی از دیگر محورهای فعالیت وی در صورت رأی اعتماد مجلس خواهد بود. همچنین تداوم دیپلماسی متکی بر دانش و فن‌آوری و سیاست حسن همسایگی و توسعه روابط با همسایگان در دستگاه دیپلماسی را مورد تاکید قرار داد.
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های آفریقا، شرق آسیا، چین و روسیه و تعامل عزتمندانه و کارکردگرایی با اروپا از موضع برابر و مدیریت تخاصم با آمریکا نیز موردتوجه وی بود. همچنین بر استفاده از ظرفیت سیاست خارجی برای رفع تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آنها نیز تاکید کرد.
وی با بیان اینکه آقای عراقچی تاکید کرد هیچ تفاوتی بین میدان و دیپلماسی قائل نیست، گفت: وزیر پیشنهادی تصریح کرد این دو از نظر وی یگانه هستند و هر دو باهم باید پیش برود و مذاکره نیز باید مبتنی بر قدرت باشد. همینطور در بخش سوم بر پیشبرد دیپلماسی پارلمانی تاکید کرد. تزریق روحیه جهادی به بدنه وزارت خارجه نیز مورد اشاره ایشان بود. ضمن اینکه سیاست خارجی با وفاق ملی را نیز از الزامات توسعه سیاست خارجی برشمرد.
رضایی ادامه داد: آقای عراقچی در کمیسیون اعلام کرد که معتقدم بدون مولفه‌های قدرت نمی‌شود با کسی صحبت کرد، همینطور ایشان تاکید کرد جزء باند نیویورکی‌ها نیست و به اجرای قانون اقدام راهبردی معتقد است.
وی یادآور شد: وزیر پیشنهادی امور خارجه عنوان کرد که این قانون دست مذاکره‌کننده‌ها را پر کرده و می‌توان مذاکرات را با این قانون پیش برد و در ادامه نیز برنامه‌های اصلاح در ساختار وزارت خارجه و احیای دانشگاه وزارت خارجه را مطرح کرد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: تاکید بر دیپلماسی پارلمانی، توجه به فن مذاکره، شایسته‌سالاری در انتخاب سفرا، تقویت نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، توجه ویژه به فن مذاکره، خطر بازگشت باند نیویورکی‌ها و کوشش شرافتمندانه برای رفع تحریم نیز از موارد مورد اشاره نمایندگان بود؛ البته جلسه دیگری نیز جهت برسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه در کمیسیون برگزار خواهد شد.

چراغ راه وزارت کشاورزی
اما این پایان روز شلوغ کمیسیون‌ها نبود و در ادامه بررسی سوابق گزینه‌های پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی، اقتصاد و اطلاعات نیز به کمیسیون اقتصادی مجلس رفت.
غلامحسین زارعی، عضو هیات‌رییسه کمیسیون اقتصادی در همین زمینه گفت: وزیر اقتصاد در جلسه فوق نکات مهمی را مطرح کرد. زارعی با اشاره به برنامه‌های وزیر جهادکشاورزی در کمیسیون مذکور ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی در این جلسه نکات مهمی را مطرح کرد. همچنین دغدغه نمایندگان در این بخش و در حضور گزینه پیشنهادی جهاد کشاورزی مطرح شد که البته باید یادآور شوم این نکات می‌تواند چراغ راه آینده وزارت جهاد کشاورزی باشد. با این حال ما بیشترین مشکلات را در بخش کشاورزی داریم و باید این مشکلات برطرف شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین در این جلسه گزینه پیشنهادی برای وزارت جهاد کشاورزی به نکته مهمی اشاره کرد و گفت که تلاش می‌کند تا کشاورز محوری را به جای کشاورزی محوری در دستورکار خود قرار دهد. وی همچنین تاکید داشت که می‌کوشد تا با رانت ایجادشده در این بخش برخورد کند.
زارعی با اشاره به گزارش گزینه پیشنهادی برای وزارت اطلاعات در جلسه کمیسیون ادامه داد: گزینه پیشنهادی برای وزارت اطلاعات هم گزارش خوبی به نمایندگان کمیسیون ارائه کرد و بنده مطمئنم ایشان رأی قاطعی را از مجلس کسب خواهند کرد. 

هشدار قالیباف

رفت و آمدهای وزرای پیشنهادی به کمیسیون‌های مجلس
رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی ۲۱مردادماه مجلس شورای اسلامی و اعلام بررسی سوابق گزینه های پیشنهادی در کمیسیون های مجلس گفت: در این جلسات جز نمایندگان عزیز و جز کارشناسان همراه گزینه‌های پیشنهادی که سه نفر بوده و یک نفر از آن سه نفر، معاون پارلمانی بوده و دو نفر دیگر کارشناس خواهد بود هیچ کس دیگری در جلسات حاضر نشده و به مجلس وارد نمی‌شود.
قالیباف تاکید کرد: بعد از جلسات کمیسیون‌ها ضرورتی وجود ندارد تا گزینه‌های پیشنهادی با تعدادی از نمایندگان و خارج از کمیسیون – نه در زمان برقراری کمیسیون – و قبل از جلسات رسمی مجلس، جلسه‌ای داشته باشند چرا که بعد از اذان صبح تا ۱۲شب، مجلس برای وزرای پیشنهادی اتاقی در نظر گرفته است. 
با همه این تفاسیر، حضور گزینه‌های پیشنهادی برای تصدی بر وزارتخانه‌ها و بررسی سوابق آنها در مجلس امروز هم نیز ادامه داشته و این گزینه‌ها در کمیسیون های دیگری حاضر خواهند شد تا اینکه تا پایان هفته جاری پرونده بررسی سوابق کاری گزینه‌های پیشنهادی در قالب بررسی کمیسیونی در مجلس بسته شده و پرونده بررسی صلاحیت وزرا در صحن علنی و رأی اعتماد به آنها گشوده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.