به گزارش خبرنگار گروه سیاست آگاه؛ دومین جلسه بررسی برنامه و سوابق وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم روز گذشته و به ریاست محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس برگزار شد.

تعهد شفاهی همتی و دفاع متکی از عراقچی

آگاه: به موجب ماده۲۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان از روز شنبه ۲۷مردادماه ابتدا به برنامه و خط‌مشی و اصول کلی دولت پرداخته و پس ازآن وارد بررسی برنامه‌‏ها و صلاحیت هر یک از وزیران به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه شدند؛ ازاین‌رو نمایندگان مجلس روز گذشته بررسی سوابق و برنامه وزرای اطلاعات، اقتصاد و امور دارایی و همچنین وزارتخانه امورخارجه را مورد بررسی قرار دادند.
در جریان بررسی و سوابق حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات، گزارش دو کمیسیون تخصصی امنیت ملی و سیاست خارجی و شورا و امور داخلی مجلس در صحن مجلس قرائت شد تا نظر نهایی این دو کمیسیون تخصصی در تصمیم مجلس تاثیرگذار باشد.
مقابله هوشمندانه، قاطع و جدی با بنیان‌ها، روندها، بازیگران، گلوگاه‌ها و خاستگاه‌های شریان اصلی فساد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... با هماهنگی و همکاری سازمان‌های اطلاعات سپاه و اطلاعات فراجا، استفاده حداکثری از نیروهای انقلابی و کارآمد در ساختار اداری و اجرایی وزارتخانه، تقویت و فعال‌سازی دیپلماسی پنهان برای تبادلات اطلاعاتی موثر و افزایش نفوذ و عمق استراتژیک نظام با کشورهای هم‌پیمان منطقه و فرامنطقه و حمایت از نهضت‌های اسلامی، حزب‌الله و همکاری و همراهی با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در رابطه با تقویت جبهه مقاومت ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های خطیب در قالب گزارش مذکور بود که توانست نظر مثبت این کمیسیون را به خود جلب کند.
اما کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در راستای نظر مثبت خود نسبت به برنامه‌های خطیب یادآور شد که برنامه‌های ارائه‌شده وی عموما با نیازهای اطلاعاتی فعلی کشور مطابقت دارد و چارچوب‌های مطرح‌شده کلان از طرف رهبر انقلاب، شرایط خاص جهانی و داخلی، تمهیدات، فرصت‌ها، منافع ملی، ارزش‌های انقلابی و دینی مورد توجه وی است.
با این‌حال برنامه وزیر اطلاعات نیز مخالفی در مجلس داشت؛ مخالفی که به گفته خود، یک مخالف نمادین است. مجتبی زارعی با بیان اینکه «من به وزیر پیشنهادی اطلاعات رأی منفی می‌دهم اما رأی من نمادین است»، عنوان کرد: من اینجا نمی‌خواهم درباره عظمت دستگاه اطلاعاتی صحبت کنم اما امروز یک جهاد تبیین دارم؛ ضمنا هیچ‌یک از نمایندگان را دعوت به رأی ندادن به آقای خطیب نمی‌کنم.
با این‌حال علاءالدین بروجردی هم به‌عنوان یک نماینده کهنه‌کار در عرصه دیپلماسی و مسائل امنیتی، در موافقت با برنامه‌های خطیب صحبت کرد و یادآور شد که در جنگ اقتصادی و اطلاعاتی هستیم و از سازمان‌های اطلاعاتی بزرگ دنیا تا سازمان‌های منطقه‌ای و همپیمانان آمریکا، همه مقابل ما صف‌آرایی کرده‌اند؛ لذا در این وضعیت سازمان‌های اطلاعاتی کشور به‌خصوص وزارت اطلاعات قوی عمل کردند و توانستند در مقابل چنین جنگ چندوجهی بسیار پیچیده عمل کنند که اینها همه به توانمندی ویژه نیاز دارند.
با این حال خطیب هم در این جلسه گفت که تلاش در راستای خنثی‌سازی اثر تحریم‌ها و جنگ اقتصادی دشمن، مبارزه بی‌امان با مفاسد اقتصادی و پشتیبانی از حکمرانی اقتصادی کشور ازجمله اقدامات تشکیلات اطلاعاتی در جهت ارتقای امنیت اقتصادی و کارآمدی حکمرانی ملی خواهد بود.

پذیرایی از عبدالناصر با چای دبش !
اما پارلمان‌نشین‌ها در ادامه به بررسی سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی نشستند، جلسه‌ای که حواشی‌اش در محدوده آمار، ارقام و اعداد بود و عملکرد همتی در بانک مرکزی را زیر و رو می‌کرد؛ ازاین‌رو در قالب ارزیابی برنامه وی چهره‌های شاخص اقتصادی مجلس پا به میدان سخنوری گذاشته و تیغ تیز مخالفت خود با برنامه‌های همتی را بیرون کشیدند.
بررسی سوابق و برنامه‌های همتی البته کار را به جایی رساند که نماینده‌ای آشنا به علم اقتصاد، پای وی را به پرونده چای دبش باز کرد. این در حالی است که کمیسیون اقتصادی در جریان ارائه گزارش خود به صحن، با برنامه‌های این وزیر پیشنهادی موافقت کرده بود.
فاطمه مقصودی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در همین زمینه و در صحن مجلس یادآور شد: اعضای کمیسیون اقتصادی، وضعیت نگران‌کننده شاخص‌های اقتصادی کشور، تحول اساسی و تغییر کلی نگرش در این حوزه را طلب می‌کند؛ از این رو انتظار می‌رود وزیر امور اقتصادی و دارایی علاوه بر تعهد به اجرای برنامه‌های مکتوب و تعهدات شفاهی ارائه‌شده در کمیسیون، با نقش‌آفرینی به‌عنوان هماهنگ‌کننده ارشد تیم اقتصادی دولت، تدوین برنامه جامع و کامل را که مورد توافق متخصصان کشور باشد با اولویت اجرای قوانین معطل مانده اقتصادی، ساماندهی وضعیت ناترازی و کسری بودجه و ساماندهی وضعیت معیشت اقشار کم‌درآمد را در دستورکار قرار داده و به سمت اصلاح و اجرای موارد زیر گام بردارد.

تعهد شفاهی همتی !
با وجود تعهد شفاهی همتی در کمیسیون اقتصادی درباب نقش‌آفرینی موثر در تیم اقتصادی دولت و اعلام نظر مثبت این کمیسیون درباره برنامه وی، حسین صمصامی، یکی دیگر از اعضای این کمیسیون در مخالفت با این گزینه پیشنهادی روایت دیگری را در صحن مجلس مطرح کرد و با انتقاد از برنامه وی گفت که «آزموده را آزمودن خطاست»! صمصامی که نامه وی پیش از شهادت ابراهیم رئیسی درباره حذف ارز ۴۲۰۰تومانی در اختصاص به کالاهای اساسی جلب توجه کرد درباره عملکرد همتی در بانک مرکزی معتقد بود که او نمره قابل قبولی نگرفته و ناکارآمدی‌اش باعث بحران‌های متعدد و جدی در جامعه شده است.

تات و آینده و مال‌سازی !
صمصامی البته عملکرد همتی در بانک مرکزی در مدیریت بانک تات و آینده را زیر سوال برد و تاکید کرد که عمده چالش‌ها در این بانک‌ها به‌خاطر سهامداران کلان و بنگاهداری و مال‌سازی بود که قرار بود رییس بخش بانک مرکزی با آنها برخورد کند اما کار به سمت دیگری رفت و بانک تات در بانک آینده ادغام شد و عملا شرایط مخربی را به وجود آورد که شاهد استقراض گسترده از بانک آینده بودیم.
این عضو کمیسیون اقتصادی و همچنین نماینده تهران در ادامه موضوع پرونده چای دبش را به میان کشید و از تاثیر همتی بر این تخلف صورت‌گرفته، گفت و تاکید داشت که آقای همتی در پرونده چای دبش ترک فعل کرده و متهم است.

همتی و ذخایر ارزی
اما جدال در زمینه برنامه‌های همتی به همین‌جا ختم نشد و در ادامه سید شمس‌الدین حسینی در موافقت با برنامه همتی، پشت تریبون ناطقان مجلس حاضر شد.
شمس‌الدین حسینی که مدیریت وزارت اقتصاد در دولت محمود احمدی‌نژاد را در کارنامه کاری خود دارد، گفت که از برجام دفاع نکرده و اما خروج از برجام ربطی به بانک مرکزی، همتی و مدیریت آن ندارد. حسینی این را هم گفت که خروج از برجام برای ما تبعات داشت. متاسفانه در آن دوران ارتباط خود را با کشورهای همسایه به صفر رساندیم و در نتیجه درآمد ارزی به‌شدت کاهش پیدا کرد. باید با امید با مردم صحبت کنیم. ایشان ذخیره ارزی کشور را حفظ کردند.

عراقچی ادامه وزارت کسی نیست !
با این حال مجلس در بررسی‌های بعدی خود، کارنامه و سوابق و برنامه‌های عباس عراقچی، مسئول تیم مذاکره‌کننده ایران و ۵+۱ در زمان تصدی ظریف بر وزارت امورخارجه را در دستورکار خود قرار داد؛ جلسه‌ای که خواه ناخواه موضوع برجام را به میان کشید و نقدها را معطوف به عملکرد وی در زمان امضای برجام کرد.
عراقچی که برنامه‌هایش از سوی کمیسیون تخصصی امنیت ملی و سیاست خارجی مورد تایید قرار گرفته و در کمیسیون‌های مجلس تاکید داشته بود که «عراقچی ادامه وزارت کسی نیست !» در ادامه مورد نقد برخی از نمایندگان در قالب مخالفت با برنامه‌هایش قرار گرفت.

دفاع متکی
اما بررسی سوابق عراقچی در مجلس، چهره‌های همچون منوچهر متکی، کهنه‌کار عرصه دیپلماسی و وزیر امور خارجه دولت احمدی‌نژاد را هم به ایراد سخنانی موافق در راستای برنامه یار غار ظریف واداشت. وی تاکید کرد که عراقچی مهم‌ترین عنصر یک دیپلمات را که دینمداری است دارا بوده و مبانی اعتقادی سرمایه اوست.
با این حال در ادامه این جلسه، عباس عراقچی نکات مهمی را مطرح کرد و به سوالات متعددی پاسخ داد و تاکید داشت که به قانون اقدام راهبردی عمل کرده و آن را در دستورکار خود قرار داده است. عراقچی همچنین گفت که سرباز ولایت، وزیر دولت، پاسخگوی مجلس و حافظ منافع ملت خواهم بود و عهد می بندد که «برای ایران» هر کجا لازم باشد جان، و هر کجا لازم باشد آبروی خود را در طبق اخلاص قرار دهد.

زبان سرخ و سر سبز ظفرقندی !
اما در ادامه، بررسی سوابق و برنامه‌های ظفرقندی، وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مجلس آغاز شد، جلسه‌ای که منتقدان زیادی را پشت تریبون مجلس قرار داد. مواضع سیاسی وی از جمله موضوعاتی بود که محور نقد مخالفان قرار گرفت. مواضعی که به اذعان مخالفانش در مجلس در فتنه ۸۸ و اغتشاشات سال ۱۴۰۱ ظهور و بروز داشته است به‌طوری‌که مالک شریعتی، نماینده مردم تهران تاکید داشت که ظفرقندی از جمله سیاسیان تندرو بوده و حتی پیش از تشکیل مجلس دوازدهم این مجلس را مجلس مهندسی‌شده نام نهاده است.

ترکش‌های سیاسی !
با این حال ظفرقندی هم در جریان فرصت ۳۰دقیقه‌ای خود در مجلس گفت که سیاست‌بازی در حوزه سلامت، هیچ جایی ندارد و مردود است؛ البته اظهارات سیاسی وی درباره گفته‌ها و نگفته‌ها درباره انتخابات مجلس، در برخی از موارد باعث اعتراض نمایندگان و فریادهای آنها شد و برای لحظاتی فضای مجلس را متشنج کرد.
همچنین مجلس روز گذشته و در ساعات پایانی جلسه خود، برنامه و سوابق احمد میدری، گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نیز مورد بررسی قرار داد. این در حالی است کمیسیون اجتماعی، احمد میدری را واجد شرایط تصدی وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی دانسته بود.
لازم به ذکر است، رأی‌گیری برای وزرای پیشنهادی بعد از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس انجام می‌شود که احتمالا چهارشنبه ۳۱مرداد خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.