مسعود پزشکیان با کسب ۱۶۳۸۴۴۰۳ رأی از مجموع ۳۰۵۳۰۱۵۷ رأی به‌عنوان رییس‌جمهوری اسلامی ایران ازسوی مردم انتخاب شد.

این شما و این ایران؛ آقای رئیس‌جمهور!

آگاه: پزشکیان که نهمین رییس‌جمهوری کشورمان محسوب می‌شود، از چند روز دیگر سکان ریاست دولت چهاردهم را عهده‌دار خواهد شد. مسعود پزشکیان، در هفتم مهرماه ۱۳۳۳ در شهر مهاباد متولد شد؛ او دوران مدرسه را در مهاباد سپری کرد و برای ادامه تحصیل به هنرستان کشاورزی در ارومیه رفت و در رشته صنایع غذایی، دیپلم گرفت. وی در سال۱۳۵۲ به شهر مرزی زابل از توابع استان سیستان‌وبلوچستان اعزام و مشغول خدمت سربازی شد. در شهر زابل با برقراری ارتباط با جوانان و نوجوانان شهر و با کمک آنان، مسجدی ساخت و به کار فرهنگی پرداخت و در ارشاد جوانان همت گماشت. به‌خاطر فعالیت‌هایی که در محل ماموریت خود انجام می‌داد و نیز به‌جرم تمرد از دستورات، توسط رکن۲ ارتش رژیم شاه توبیخ شد.

پزشک شدنِ پزشکیان
وقایع و تجربیات دوران سربازی، تاثیر بسزایی در مسیر زندگی مسعود پزشکیان داشت. او پس از اتمام دوران سربازی، تصمیم گرفت پزشک شود و با تلاش و پشتکاری که داشت، در سال۱۳۵۴ دیپلم طبیعی گرفت و سپس در سال۱۳۵۵ در رشته پزشکی شهر تبریز قبول شد. در دوران جنگ تحمیلی، پزشکیان به‌عنوان مسئول اعزام اکیپ‌های پزشکی به مناطق عملیاتی فعالیت داشت و در بسیاری از عملیات‌ها، به‌عنوان رزمنده و پزشک حضور فعال داشت و در پشت جبهه نیز به مداوای مجروحان می‌پرداخت. پزشکیان پس از اتمام دوره پزشکی عمومی در سال۶۴، مدتی به‌عنوان مربی فیزیولوژی در دانشکده پزشکی تدریس کرد، اما این روال طولی نکشید و ادامه تحصیل را به تدریس ترجیح داد، به‌نحوی که اوقاتی را که از جبهه و جنگ فراغت می‌یافت به تحصیل و مطالعه اختصاص می‌داد، تا اینکه دفاع مقدس به پایان رسید. و سال بعد از اتمام جنگ، یعنی در سال۱۳۶۹، پزشکیان مدرک تخصص جراحی عمومی را از دانشگاه تبریز گرفت و بلافاصله دوره فوق‌تخصص را شروع کرد.
در سال۱۳۷۲ با مدرک فوق‌تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران، فارغ‌التحصیل شد و در بیمارستان شهید مدنی تبریز به خدمت حرفه‌ای و علمی مشغول شد. پزشکیان پس از مدتی فعالیت علمی در بیمارستان قلب شهید مدنی، ریاست بیمارستان را عهده‌دار شد، تا اینکه در سال۱۳۷۳، از طرف علیرضا مرندی، وزیر وقت بهداشت به ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز منصوب شد و تا سال۱۳۷۹ در آن مسئولیت قرار داشت.

ورود به ساختمان وزارت بهداشت
فرهادی، وزیر بهداشت و درمان در دوره اول دولت اصلاحات، در اواخر دوران وزارت خود از پزشکیان دعوت کرد که به‌عنوان معاون سلامت به تهران برود، به این ترتیب او عازم تهران شد و ۶‌ماه معاونت سلامت وزارت بهداشت را به‌عهده داشت. نهایتا در دولت دوم اصلاحات برای تصدی مقام وزارت بهداشت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و از مجلس رأی اعتماد گرفت و از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ سکاندار وزارت بهداشت بود.

دوران تصدی وکالت ملت در بهارستان
پس از آن، مسعود پزشکیان در سال۱۳۸۶ در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرد و به‌عنوان نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو انتخاب شد؛ دوران نمایندگی مجلس او از سال۱۳۸۷ تا۱۴۰۳ به طول انجامید و یک‌دوره نیز نایب‌رییس مجلس بود. وی در سال۱۳۸۶ و در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی برای نخستین‌بار به‌عنوان نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو راهی مجلس شد. پزشکیان در دوره نهم مجلس با کسب ۱۵۹۵۰۱رأی و در دوره دهم با کسب ۲۶۱۶۰۵رأی مجددا از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو وارد مجلس شد و در هر دو دوره عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بود. پزشکیان در مجلس دهم با کسب ۱۵۸رأی نمایندگان، نایب‌رییس اول مجلس شد. همچنین در دوره یازدهم، پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بود. پزشکیان در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفند۱۴۰۲ نیز شرکت کرد و با کسب ۹۵.۹۹۳رأی به مجلس راه یافت. مسعود پزشکیان در سه دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده است؛ وی در ۲۱اردیبهشت ۱۳۹۲ و در آخرین روز ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم با حضور در وزارت کشور در این انتخابات نام‌نویسی کرد، اما از نامزدی در آن دوره از انتخابات انصراف داد.در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در سال۱۴۰۰ هم پزشکیان ثبت‌نام کرد و در آخرین روز از فرصت ثبت‌نام، به وزارت کشور رفت، اما درنهایت صلاحیت وی ازسوی شورای نگهبان تایید نشد. مسعود پزشکیان در روز شنبه ۱۲خرداد ۱۴۰۳ با حضور در وزارت کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم ثبت‌نام کرد و در ۲۰خرداد صلاحیت وی ازسوی شورای نگهبان احراز شد. سرانجام وی در مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ ایران به‌عنوان رییس‌جمهوری منتخب ایران انتخاب شد.

تنفیذ و تحلیف
البته برای تحویل گرفتن دولت ازسوی رییس‌جمهوری منتخب باید یکسری اقدامات و ترتیبات قانونی انجام شود، به این معنا که پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری و تایید صحت آن ازسوی شورای نگهبان، فرد منتخب برای تصدی امور اجرایی کشور باید از دو مرحله دیگر نیز بگذرد، به این صورت که در مرحله نخست باید حکم ریاست‌جمهوری وی به امضای رهبر انقلاب برسد و در مرحله دوم با رعایت شرایط مندرج در اصل۱۲۱ قانون اساسی باید در مجلس شورای اسلامی مراسم سوگند رییس‌جمهوری انجام شود؛ بنابراین حکم ریاست‌جمهوری پس از انتخاب مردم توسط رهبر انقلاب امضا و به اصطلاح «تنفیذ» می‌شود و درنهایت رییس‌جمهوری طی مراسمی در مجلس شورای اسلامی با عنوان «تحلیف»، سوگند یاد می‌کند.طبق گفته «علی‌اکبر رنجبرزاده» عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی، مجلس این آمادگی را دارد که بعد از مراسم تنفیذ، در اولین فرصتی که تیم رییس‌جمهور منتخب آمادگی داشته باشد، مراسم تحلیف را برگزار کند. رنجبرزاده تصریح کرد: با وجود تعطیلی مجلس، در صورتی که تیم رییس‌جمهور منتخب آمادگی داشته باشد، مجلس می‌تواند همین هفته مراسم تحلیف را برگزار کند؛ دعوت از مهمانان خارجی برای مراسم تحلیف با هماهنگی مجلس و دولت مستقر انجام خواهد شد. البته باید توجه داشت از آنجایی که مسعود پزشکیان نماینده مجلس دوازدهم محسوب می‌شود، طبق آیین‌نامه داخلی مجلس باید از سمت نمایندگی استعفا دهد و استعفای او مورد پذیرش نمایندگان ملت قرار گیرد تا پس از آن به‌عنوان رییس دولت چهاردهم راهی پاستور شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.