۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۶

روز گذشته قوه قضاییه اعلام کرد که محسن برهانی که پیشتر در فرآیند رسیدگی به یک پرونده قضایی در محاکم قضایی محکوم و حکم وی قطعی شده بود برای اجرای حکم قانونی دادگاه، احضار و به زندان معرفی شده است.

آگاه: قوه قضاییه از جزئیات پرونده منجر به محکومیت قطعی برهانی، اطلاع‌رسانی خاصی نکرد اما برخی گمانه‌زنی‌ها درخصوص علت محکومیت نامبرده، ناظر بر محتوای توییت‌ها و پست‌های مجازی او طی سال‌های اخیر است. برهانی که مدعی حقوقدانی است در ایام وقایع پاییز۱۴۰۱ که جنگ ترکیبی چندلایه‌ای علیه مردم ایران طراحی شده بود و هدف طراحان و گردانندگان آن، چیزی جز مخدوش کردن تمامیت ارضی ایران عزیز و تهدید و تحدید امنیت ملی ما نبود، مدام و مستمر در حمایت از پیاده‌نظام دشمن توییت می‌زد و قاتلان و محاربان را غسل تعمید می‌داد؛ به‌نوعی که این رفتار او آشکارا و مصداقا وارد حریم ضدامنیتی شده بود.

حقوق‌دان یا حمایت از رفتارهای تروریستی؟!
در گرماگرم اغتشاشات پاییز۱۴۰۱ در شرایطی که عده‌ای از پیاده‌نظام دشمن، سلاح بر دست، به جان مردم و مدافعان امنیت شهروندان افتاده بودند، برهانی که مدعی حقوقدانی است در قامت سخنگوی یک تشکیلات تروریستی ظاهر شد و در یک توییت و موضع‌گیری تعجب‌برانگیز و قابل‌تامل نوشت که «در اعتراضات اخیر، کسانی که دست به سلاح بردند، هدفشان ترساندن ماموران امنیتی و انتظامی بود و اتفاقا به‌دنبال ایجاد قوت قلب و تشجیع مردم بودند. بنابراین شرایط جرم محاربه محقق نشده است و چنین احکامی محل اشکال است!!»
این توییت و موضع‌گیری برهانی به‌وضوح با بدیهیات علم حقوق و به‌ویژه «حقوق جزا» در تضاد و تعارض بود؛ به‌گونه‌ای که نه یک حقوقدان، بلکه یک حقوق‌خوانِ مبتدی نیز با مشاهده آن، پی به نادرستی و سبکی آن می‌برد. دانشجویان رشته حقوق در نخستین ترم‌های تحصیلی خود به‌ویژه در بحث قانون مجازات اسلامی، یاد می‌گیرند که «تحقق جرم محاربه، مقید به نتیجه است، نه انگیزه». بدین معنا که وقتی فردی سلاح بر دست می‌گیرد و در خیابان راه می‌رود و هَل مِن مُبارز می‌طلبد، فارغ از اینکه چه انگیزه و نیتی دارد، موجبات ترس و وحشت مردم را فراهم می‌آورد؛ لذا عنوان محارب بر او صدق می‌کند. عالمان علم حقوق نیز تاکید دارند «تحقق اِخافه و اِرعاب، در محاربه کفایت می‌کند» یعنی مستولی شدن ترس بر مردم و شهروندان به‌واسطه مشاهده فردی سلاح به دست، برای اینکه آن فرد را محارب بنامیم کافی است.
از سویی دیگر، طبق ماده۱۴۴ قانون مجازات اسلامی، در تحقق جرائم عمدی، علم به وقوع نتیجه، هم‌ارز قصد نتیجه دانسته و مشخص شده است؛ بنابراین کسی که قمه می‌کشد و در خیابان جولان می‌دهد می‌داند که مردم و شهروندان حاضر در صحنه هم می‌ترسند، پس نتیجه هم محقق است و اطلاق عنوان محارب به چنین فردی قطعی است.
فارغ از این استدلالات حقوقی، موضوع مهم دیگری که در آن توییت برهانی وجود داشت و به نظر می‌رسد محتوای اصلی پرونده قضایی او را تشکیل می‌دهد، مجاز دانستن حمله به ماموران حافظ امنیت مردم است؛ برهانی در توییت مزبور، تلویحا حمله و کشتن ماموران حافظ امنیت مردم را مجاز و مباح دانست و به اغتشاشگران چنین نسخه‌ای را تجویز کرد! در واقع در مقطعی که «سروش هیچکس» عنصر رپر منافقین و سایر تروریست‌های مستقر در غرب، به معدود هوادارانشان دستور حمله به حافظان امنیت مردم را می‌دادند، برهانی در داخل ایران نیز به اسم حقوقدانی!! چنین توحش و جنایاتی را تئوریزه می‌کرد!

شُکات خصوصی برهانی
اما آن‌طور که برهانی چندی پیش درخصوص پرونده قضایی‌اش اطلاع‌رسانی کرده بود، یکی از شکات او نیز «محمدحسن صادقی مقدم» است؛ عضو شورای نگهبان که برهانی در توییتی موهن را در مورد او منتشر کرده بود. همچنین «امیرحسین بهارلو» وکیل «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت سیزدهم از ثبت شکایت علیه محسن برهانی به دلیل نشر اکاذیب و افترا خبر داده است. پیش از این برهانی با انتشار توییتی در شبکه اجتماعی ایکس مدعی شده بود علی بهادری جهرمی و برادر او «بدون زحمت و بدون دادن آزمون دکتری، دکترا گرفته و عضو هیات‌علمی دانشگاه تربیت مدرس شده‌اند.» درعین‌حال بنا بر اعلام علی بهادری جهرمی، سخنگو و دبیر هیات دولت سیزدهم، وی در آزمون دکتری دانشگاه تهران بدون هیچ سهمیه‌ای و با رتبه تک‌رقمی پذیرفته شده و با طی فرآیند قانونی اکنون نیز عضو هیات‌علمی دانشگاه تربیت مدرس است. محمد بهادری جهرمی نیز در پیامی با تکذیب ادعای برهانی، خطاب به او نوشت:‏ «از طریق کنکور بدون سهمیه و با رتبه یک وارد دانشگاه تهران شدم. حاضرم در دانشگاه تهران در حضور دانشجویان در نقش هیات منصفه راجع به دروغ‌گویی‌تان مناظره کنم.»