۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰

زهرا بذرافکن – گروه فرهنگ: شهادت رییس‌دفتر سیاسی جنبش مقاومت فلسطین، اسماعیل هنیه مجددا ذات و ماهیت پلید و تروریستی رژیم صهیونیستی را بر همه آشکار ساخت. او مجاهدی بود که پیش از این فرزندانش را در راه مقاومت و مبارزه با اسراییل از دست داده بود و حالا افتخار شهادت در این راه نصیب خودش شد تا نامش الهام‌بخش ملت فلسطین و آزادی‌خواهان سراسر جهان باشد. گرچه این اقدام در این سطح تنها نشانه زوال و ضعف روزافزون این رژیم اشغالگر است اما در میدان نبرد و از سوی جبهه مقاومت بی پاسخ نخواهد ماند و عقوبت آن برای این رژیم منحوس در پیش است. به بهانه این اقدام تروریستی و وقوع آن در کشورمان ایران، در این گزارش به برخی از اقدامات فرهنگی میان ایران و فلسطین و به‌ویژه جبهه مقاومت با نظر کارشناسان این حوزه پرداخته‌ایم.

آگاه: در تمام این سال‌ها به غیر از جنگ نظامی رژیم اشغالگر قدس علیه ملت فلسطین، جنگ خاموشی نیز همزمان و حتی قبل از این جنگ نظامی بر پاره تن جهان اسلام تحمیل می‌شده است که طی آن نه‌تنها حقوق فرهنگی این مردم مورد توجه قرار نگرفته است، بلکه شاهد یک نسل‌کشی فرهنگی تمام‌عیار علیه کشور مظلوم فلسطین ازسوی رژیم صهیونیستی و حامیان ددمنش آن بوده‌ایم؛ از این روست که ارتباط و تعامل و نیز حمایت فرهنگی نسبت‌به این ملت و جغرافیای مظلوم، اهمیت پیدا می‌کند. 

حمایت فرهنگی مقاومت


 سجاد اسلامیان، کارشناس مسائل جهان اسلام درباره فعالیت‌های مشترک و موردحمایت فرهنگی برای مخاطبان فلسطینی به «آگاه» گفت: فعالیت‌های مشترک بین طرف‌های ایرانی و فلسطینی به‌خصوص درباره غزه نتوانست آنقدر که می‌خواستیم در کثرت و کمیت پیشرفت کند. دلایل آن هم برمی‌گردد به اینکه ما در غزه در محاصره بودیم؛ هم محاصره سرزمینی و هم محاصره‌ای از نوع فرهنگی. بااین حال گروه‌های ایرانی متعددی تلاش کردند در سال‌هایی که غزه در محاصره و میانه جنگ بود، از لحاظ فرهنگی آنها را حمایت کنند و صدای حمایتشان به مخاطبان اصلی این حمایت برسد. مبنای اصلی در این نوع از حمایت، نشان دادن همراهی و همدلی مردم ایران به مردم غزه و منحصر نبودن آن به پشتیبانی‌های تسلیحاتی، سیاسی و تبلیغاتی بوده است. تلاش شده تا حمایت و همراهی فرهنگی و هنری در جایگاه‌های بالای اهمیت میان این‌گونه فعالیت‌ها قرار گیرد. در این زمینه کارهای متعددی ازجمله تولید موسیقی و به‌ویژه سرود انجام شده و به ثمر رسیده است. به‌علاوه در زمینه‌ هنرهای تجسمی نیز کارهای اشتراکی بسیاری انجام شده است؛ از میان آن می‌توان به نمایش محصولات هنری تولید ایران در غزه اشاره کرد که یکی از نمونه‌هایش برپایی نمایشگاه کاریکاتور با موضوعات ضد صهیونیسم و در دفاع از مردم فلسطین اشغالی است. 
اسلامیان درباره دوره‌های اکران آثار سینمایی با موضوع مقاومت در فلسطین گفت: در زمان فعالیت من در جشنواره مردمی فیلم عمار نیز برای پنج دوره اکران فیلم‌های ایرانی با موضوع مقاومت یا موضوعات دیگر مرتبط و نزدیک با آن در غزه داشته‌ایم. اولین دوره در سال۲۰۱۲ انجام شد و آخرین آن در سال۲۰۱۹ و همزمان با شهادت سردار قاسم سلیمانی انجام شد. در سومین دوره این اکران‌ها مجموعه‌ای از کاریکاتورهای هنرمندان ایرانی ازجمله آثار مسعود شجاعی طباطبایی در مسابقه بزرگ کاریکاتور هولوکاست در حاشیه اکران آثار سینمایی در قالب نمایشگاه برگزار شد. در روزهای ابتدایی شهادت سردار سلیمانی نیز کارهای مشترکی در زمینه موسیقی و تولید سرود به‌صورت مشترک انجام شد. بعد از آن، این روند به‌خاطر مشکلات مالی موجود، محدودیت‌های کرونا و سخت‌تر شدن شرایط درگیری‌ها ناگزیر متوقف شد. به‌دنبال این فعالیت‌ها معرفی موارد حمایت‌های فرهنگی تولیدشده برای مردم غزه و هنرمندان ایرانی به مخاطبان اصلی‌شان یعنی فلسطینیان و نیز به سراغ شناسایی و معرفی هنرمندان فلسطینی و تقدیر از آنها رفتیم و امیدوار بودیم که به کارها، تولیدات و فعالیت‌های مشترک مانند جلسات نقد و بررسی آثار نیز برسد که به دلایلی که گفته شد، میسر نشد. 
اسلامیان درباره تولید سریال و حمایت برای تولید آثار نمایشی با موضوع مقاومت ادامه داد: در این بین تلاش‌هایی برای ساخت سریال نیز انجام شده است که در پی آن در سال‌های گذشته تولید چند مجموعه نمایشی کلید خورد. در این زمینه هم جهاد اسلامی فلسطین و هم جنبش حماس فعالیت کرده و روند ساخت سریال‌ را آغاز کردند. حماس قصد داشت که تاریخچه‌اش را در قالب سریالی به نمایش درآورد که طبق آنچه به خاطر دارم، آخرین سریال درباره فرار زندانیان فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی بود. جنبش جهاد اسلامی نیز، سریالی درباره تاریخچه شکل‌گیری‌اش به مرحله تولید رساند. بعضی از این آثار به علت بالاگرفتن جنگ متوقف شدند. در ماه رمضان سال گذشته سریال‌های خوبی از این دو گروه داشتیم اما ماه رمضان امسال محصولی از این نوع نداشتیم. به‌علاوه سریال‌هایی که از آن صحبت شد کار مشترک هنرمندان ایرانی و فلسطینی نبودند و به‌طور مستقل تولید شدند اما مورد حمایت مالی برخی از گروه‌های مقاومت بودند. در ایران نیز کمک‌هایی به طرق دیگر به ساخت این آثار می‌شد؛ ازجمله آن کمک‌های لجستیکی است که از چند و چون آن جزئیات دقیق‌تری ندارم.‌
سجاد اسلامیان در باب فعالیت‌های رسانه‌ای مشترک به ما گفت: کارهای رسانه‌ای به‌دلیل اهمیت ویژه‌ای که داشت به شکلی جدی‌تر پیگیری شد و درنتیجه به تولید و انجام کارهای مشترک زیادی منتهی شد. اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی نیز در ایران کمک‌های متعددی به رسانه‌های مقاومت می‌کند؛ رسانه‌هایی مانند شبکه فلسطین الیوم، شبکه القدس، شبکه الاقصی و... که همگی یا تحت حمایت و وابستگی جنبش حماس یا جنبش جهاد اسلامی بودند. درحال‌حاضر نیز بسیاری از فعالیت‌های این شبکه‌ها با کمک و حمایت ایران و جبهه مقاومت در تهران یا بیروت به روی آنتن می‌رود. 

صبوری برای عاقبتی خیر


مختار حداد، مدیرمسئول روزنامه الوفاق و فعال رسانه‌ای حوزه مقاومت هم درباره شهید اسماعیل هنیه به «آگاه» گفت: شهید اسماعیل هنیه را از سال۲۰۰۵ که در جایگاه نخست‌وزیری دولت فلسطین بودند و به تهران آمدند، می‌شناسم. اولین مصاحبه تفصیلی با این شهید در ایران را در همان وقت انجام دادیم. در این سال‌ها نیز من توفیق مصاحبه و گفت‌وگوی با او را بارها داشته‌ام. اسماعیل هنیه رابطه بسیار خوبی با رسانه‌ها داشت و نقش رسانه برای او اهمیت ویژه‌ای داشت. از این رو احترام خاصی برای رسانه‌ها قائل بود. او رسانه را بخش مهمی از نبرد و جبهه مقاومت می‌دانست؛ همانطور که در ایام گذشته رسانه در موضوع محور مقاومت نقش مهمی ایفا کرده است. یکی از عوامل مهم پیروزی مقاومت، ارزش و اهمیتی بود که برای رسانه قائل بود. جنبش حماس از ابتدای آغاز عملیات طوفان الاقصی پیوست رسانه‌ای برای آن در نظر گرفته بود و این از دقت نظر اشخاصی چون شهید اسماعیل هنیه و دیگر رهبران جنبش حماس بود. 
حداد ادامه می‌دهد: من فراموش نمی‌کنم که در همان اولین مصاحبه با او با وجود اینکه ساعت از نیمه‌شب گذشته بود، او با چشم‌هایی که از خستگی سرخ شده بودند، بیش از یک ساعت و نیم به سوالات ما با حوصله جواب داد و گفت‌وگوی ما را تا انتها با خوش‌رویی همراهی کرد. یکی از ویژگی‌های او طمانینه و متانتی بود که به شکل یک ویژگی شخصیتی در او همیشه مشهود بود. من او را دیروز ساعاتی پیش از شهادتشان دیدم و مدتی نیز صحبت کردیم. شاید بگویید چون به شهادت رسیده است او را اینطور توصیف می‌کنم اما از دیگر اصحاب رسانه می‌توانید این موضوع را جویا شوید و از نوع تعامل شهید هنیه با رسانه‌ها بپرسید. به‌علاوه، در بازدید دیروز او از نمایشگاهی در برج میلاد با تصاویری که از آن منتشر شده است می‌توان صمیمیت و گرمای او در تعامل با دیگران را دید. 
خاطرم هست یک روزی در دوحه، پایتخت قطر اسماعیل هنیه را دیدم، درحالی‌که به‌تازگی فرزندانش را از دست داده بود و به شهادت رسیده بودند. او روحیه آماده و بالایی که داشت و با همان وقار و طمانینه همیشگی پاسخگوی ما بود و صبر را می‌شد در چهره او دید. تا آنکه حالا و در این تاریخ خودش نیز به قافله شهدای مقاومت پیوست.