صهیونیست‌ها به ورطه جنون افتاده‌اند و برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌های‌شان از حماس و حزب‌الله در غزه و لبنان، ماشین ترور خود را روشن ساخته‌اند. رژیم صهیونیستی از غروب سه‌شنبه تا بامداد چهارشنبه طی ۱۴ساعت سه عملیات تروریستی را در بیروت، بغداد و تهران علیه سه مقام حزب‌الله، حشدالشعبی و حماس انجام داد. در عملیات تروریستی نخست، هدف ترور، «فواد شکر» مقام نظامی حزب‌الله بود؛ در ترور دوم، «اسماعیل هنیه» رییس‌دفتر سیاسی حماس هدف قرار گرفت و ترور سوم، یکی از فرماندهان حشدالشعبی را هدف گرفت.

وعده صادق دیگری در راه است

آگاه: حوالی ساعت ۶:۳۰صبح چهارشنبه روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آقای دکتر اسماعیل هنیه، رییس‌دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند. در متن این اطلاعیه آمده بود: با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد امروز( چهارشنبه) محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رییس‌دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس، در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه، ایشان و یک نفر از محافظان وی به شهادت رسیدند. علت و ابعاد این حادثه در حال بررسی و نتایج آن متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد. پس از چند ساعت برخی رسانه‌ها نوشتند که ترور اسماعیل هنیه حدود ساعت ۲ نیمه‌شب اتفاق افتاد. شهید هنیه که برای مراسم تحلیف رییس‌جمهوری به ایران آمده بود در یکی از اقامتگاه‌های ویژه جانبازان در شمال تهران مستقر بود که با اصابت پرتابه‌ای از هوا به شهادت رسید. اما حوالی ظهر دیروز، اطلاعیه شماره۲ روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پی ترور شهید اسماعیل هنیه منتشر شد. در این اطلاعیه آمده بود: همان‌گونه که به استحضار ملت شریف و عظیم‌الشأن ایران اسلامی و آحاد امت اسلامی و رزمندگان جبهه پرافتخار مقاومت رسانده شد، در نخستین ساعات بامداد امروز چهارشنبه ۱۰مردادماه ۱۴۰۳ مجاهد بزرگ «آقای دکتر اسماعیل هنیه» رییس معزز دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان شجاع ایشان در اقدام تروریستی رژیم بزدل و جنایتکار صهیونیستی، در محل اقامت خود در تهران به شهادت رسیدند. شهید هنیه ازجمله شخصیت‌های برجسته حدود ۱۱۰هیات خارجی دعوت‌شده توسط «مجلس محترم شورای اسلامی» برای شرکت در «آیین تحلیف چهاردهمین ریاست‌جمهوری اسلامی ایران» بودند که طی سالیان اخیر به‌ویژه پس از عملیات تاریخی «طوفان الاقصی» سفرهای متعددی به کشورمان داشتند. این جنایت نشان داد باند تبهکار، قاتل و تروریست صهیونیستی بدون توجه به قواعد و مقررات بین‌المللی برای سرپوش گذاردن بر شکست‌های خِفَت‌بار ۹ماه جنگ در غزه که منجر به قتل و عام ده‌ها هزار زن، مرد و کودک فلسطینی شده است از ارتکاب هیچ اقدام جنایتکارانه‌ای دریغ نمی‌ورزد. بی‌تردید این جنایت رژیم صهیونیستی با پاسخ سخت و دردناک جبهه مقتدر و عظیم مقاومت به‌ویژه ایران اسلامی مواجه و برکات مجاهدت‌های «شهید القدس» دکتر اسماعیل هنیه در دفاع از آرمان و حقوق ملت فلسطین یاری‌بخش آنان خواهد بود.

در سوگ فرزند فلسطین
اما در نخستین دقایق پس از شهادت هنیه، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس با انتشار بیانیه‌ای به شهادت اسماعیل هنیه، رییس‌دفتر سیاسی مقاومت اسلامی واکنش نشان داد. در متن پیام حماس آمده بود: جنبش مقاومت اسلامی حماس در سوگ فرزندان ملت بزرگ ما فلسطین، ملت عربی و اسلامی و همه آزادگان جهان است؛ برادر رهبر شهید مجاهد اسماعیل هنیه؛ رهبر نهضت که پس از شرکت در مراسم تحلیف رییس‌جمهوری جدید ایران بر اثر یورش خائنانه صهیونیست‌ها به محل سکونتش در تهران جان باخت. همچنین یک نماینده حماس به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که این جنبش رژیم صهیونیستی و آمریکا را مسئول ترور هنیه می‌داند و واشنگتن با این ترور موافقت کرده بود. «محمود طه» نماینده حماس در لبنان در این باره گفت: ترور اسماعیل هنیه، رییس‌دفتر سیاسی حماس در تهران اقدامی بزدلانه است که پس از چراغ سبز نشان دادن آمریکا انجام شد. طه همچنین گفت: اسرائیل این ترور را انجام داد تا حماس را به تضعیف شروط خود در مذاکرات آتش‌بس وادار کند. ما این کار را نخواهیم کرد. ما همچنین وعده می‌دهیم که ارتش اسرائیل بهای گزافی برای این جنایت پرداخت خواهد کرد. همچنین در پی شهادت اسماعیل هنیه، رهبر دفتر سیاسی جنبش حماس، گروه‌های مقاومت از مردم فلسطین خواستند تا تظاهرات خشمگینانه و اعتراض‌آمیز خود و افزایش تنش با اشغالگران صهیونیست در تمامی مناطق فلسطین را بعد از شهادت اسماعیل هنیه در دستورکار خود قرار دهند. جنبش مقاومت اسلامی حزب‌الله لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای شهادت رییس‌دفتر سیاسی جنبش حماس را تسلیت گفت. در بیانیه حزب‌الله لبنان در این باره آمده است: ما شهادت این رهبر و فرمانده بزرگ و صادق را عمیقا تسلیت می‌گوییم. حزب‌الله در ادامه تاکید کرد: فرمانده شهید اسماعیل هنیه یکی از بزرگ‌ترین رهبران عصر حاضر بود که با شجاعت تمام در برابر پروژه سلطه‌جویانه آمریکا و اشغالگری رژیم صهیونیستی ایستادگی کرد.

دهان‌درازی صهیونیست‌ها
«عمیحای الیاهو» وزیر افراطی کابینه رژیم صهیونیستی نخستین صهیونیستی بود که به ترور هنیه اذعان کرد؛ این اشغالگر در مطلبی در واکنش به ترور بزدلانه اسماعیل هنیه، رییس‌دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران گفت که این روشی درست برای پاکسازی دنیاست! این فرد تروریست مدعی شد: مرگ هنیه دنیا را اندکی بهبود می‌بخشد و دیگر توافق‌های سازش موهوم و ترحم به این افراد که باید بمیرند، در کار نخواهد بود. دهان‌درازی این عضو کابینه صهیونیستی در شرایطی بود که رسانه‌های عبری در همان صبح چهارشنبه نوشتند: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر، به وزرا دستور داد که درباره ترور اسماعیل هنیه، رییس‌دفتر سیاسی حماس صحبت نکنند و به آن نپردازند. اما باوجود اشاره‌های تلویحی رسانه‌ها و تحلیلگران رژیم صهیونیستی به دست‌داشتن این رژیم در ترور شهید هنیه، تل‌آویو این موضوع را رد کرد. یک مقام ارتش رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه «ریانووستی» مدعی شد که تل‌آویو مسئولیت ترور رییس‌دفتر سیاسی حماس در تهران را برعهده نمی‌گیرد. ریانووستی در این‌باره گزارش داد که «آنا اوکولوفا» عضو اداره اطلاع‌رسانی ارتش رژیم صهیونیستی و سخنگوی پیشین آن در پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه مبنی بر دست داشتن تل‌آویو در ترور هنیه گفت: «خیر»

حماس: ترور هنیه را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم
اما موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس بامداد چهارشنبه در واکنش به ترور شهید اسماعیل هنیه گفت که این اقدام بی‌پاسخ نخواهد ماند. «سامی ابوزهری» از دیگر رهبران حماس نیز بامداد چهارشنبه در واکنش به ترور اسماعیل هنیه رییس‌دفتر سیاسی این جنبش، گفت: در راه آزادی قدس حاضریم هر بهایی را بپردازیم. «عبدالسلام» پسر اسماعیل هنیه نیز در پیامی نوشت: پدرم به آنچه آرزویش را داشت رسید. ما در یک انقلاب و نبرد مداوم علیه دشمن صهیونیستی هستیم. مقاومت با ترور رهبران آن متوقف نخواهد شد. عروس اسماعیل هنیه هم در نخستین ساعات پس از شهادت این مجاهد راستین، با انتشار یک ویدئو گفت: ما با قلب‌هایی راضی از قضا و قدر الهی شهادت مردی را تسلیت می‌گوییم که نیازی به تعریف و تمجید ندارد. ایشان مانند یک پدر و نور چشم برای ما بودند.
سایر گروه‌های فلسطینی نیز به شهادت هنیه واکنش نشان دادند؛ «ماهر الطاهر» مسئول روابط بین‌المللی در جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه، رییس‌دفتر جنبش سیاسی حماس اعلام کرد: شهید هنیه باارزش‌ترین دارایی خود را در راه فلسطین تقدیم کرد. مردم فلسطین کاملا آماده هستند تا هرگونه فداکاری برای آرمان خود انجام دهند و هر بهایی را در این راه بدهند. دشمن صهیونیستی از همه خطوط قرمز عبور کرده و همه چیز را به سمت یک جنگ همه‌جانبه با کل محور مقاومت سوق می‌دهد. محور مقاومت کاملا آماده رویارویی با دشمن اشغالگر بوده و امور به‌سمت تشدید درگیری‌ها پیش می‌رود. دشمن صهیونیستی از خطای بزرگی که با ترور اسماعیل هنیه و تجاوز به حاکمیت ایران مرتکب شد، پشیمان خواهد شد. قطعا این جنایت ترور بدون حمایت آمریکایی‌ها انجام نمی‌شد. معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز بامداد چهارشنبه در اظهاراتی گفت که ترور اسماعیل هنیه، رییس‌دفتر سیاسی حماس ضایعه بزرگی برای ملت فلسطین است. محمد الهندی افزود: حماس جنبش بزرگی است و هر جای خالی را مستقیما پر خواهد کرد و هنیه از دوران کودکی به دنبال شهادت بود. معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: دشمن اگر گمان کند با ترور رهبران مقاومت می‌تواند آن را شکست دهد، کاملا به اشتباه رفته است. کمیته‌های مقاومت فلسطین نیز در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه، رییس‌دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کردند: این عملیات ترور در حق یک فرمانده بزرگ و نماد ملت فلسطین و مقاومت آن هرگز باعث تضعیف مقاومت نخواهد شد. جنبش فتح فلسطین نیز مانند دیگر گروه‌های فلسطینی به ترور بزدلانه اسماعیل هنیه واکنش نشان داد. جنبش فتح اعلام کرد، ترور اسماعیل هنیه یک جنایت وحشیانه و اقدام بزدلانه به شمار می‌رود. محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین هم ترور اسماعیل هنیه «فرمانده بزرگ» و رییس جنبش حماس را به‌شدت محکوم کرد.

پیوند دو ملت ایران و فلسطین مستحکم‌تر از قبل 
مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز به شهادت هنیه واکنش نشان دادند؛ محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی با انتشار پیامی در صفحه توییتری خود نوشت: رحمت خدا بر رهبر شجاع مقاومت فلسطینی، مجاهد نستوه و مربی حکیم، حافظ کرامت ملت مبارز فلسطین و پاسبان ارزش‌های اسلامی، شهید القدس حاج اسماعیل هنیه. دو ملت ایران و فلسطین در آغوش یکدیگر داغدار این مصیبت بزرگ هستند. ایران اسلامی و جبهه مقاومت از خون برادر شهید خود نخواهد گذشت.
محمدرضا عارف، معاون اول رییس‌جمهوری نیز در جریان جلسه هیات دولت اظهار داشت: اقدام جنایتکارانه ترور اسماعیل هنیه را محکوم کرده و ضمن پیگیری گزارش نهادهای ذی‌ربط، این مسئله را با جدیت و قدرت دنبال خواهیم کرد تا احساس نکنند که در آغاز به کار دولت وفاق ملی می‌توانند به جمهوری اسلامی ایران ضربه‌ای بزنند.

حق ذاتی ایران در پاسخ مناسب
وزارت امور خارجه کشورمان نیز درخصوص شهادت رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین بیانیه صادر و تصریح کرد: ترور شهید اسماعیل هنیه به‌عنوان یکی از رهبران منتخب مردم فلسطین و یکی از طلایه‌داران مبارزه مشروع ملت فلسطین برای احقاق حق تعیین سرنوشت، شاهد دیگری بر ماهیت تروریستی و نشانه‌ای از خوی تجاوزگری و قانون‌شکنی مافیای جنایتکار حاکم بر سرزمین اشغال شده فلسطین است. این اقدام تروریستی نه‌تنها نقض فاحش اصول و قواعد حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است، بلکه تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است. این اقدام رژیم جنایتکار اسرائیل، در تداوم ترور رهبران مقاومت فلسطین در کشورهای دیگر در چند دهه گذشته رخ داده است، اما اقدام متجاوزانه و تروریستی جدید این رژیم در ترور شهید هنیه بخشی از برنامه نسل‌کُشی فلسطینیان به‌ویژه در ۱۰ماه اخیر و در جهت افزایش ناامنی در منطقه غرب آسیاست. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مسئولیت دولت آمریکا به‌عنوان حامی و همدست رژیم صهیونیستی در استمرار اشغالگری و نسل‌کُشی فلسطینیان، در ارتکاب این اقدام شنیع تروریستی را مورد تاکید قرار می‌دهد. جمهوری اسلامی ایران اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی در ترور مجاهد خستگی‌ناپذیر شیخ اسماعیل هنیه را شدیدا محکوم می‌کند و با تاکید بر حق ذاتی خود در پاسخ مناسب نسبت‌به این اقدام متجاوزانه علیه حاکمیت و تمامیت سرزمینی خود، انتظار دارد که کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در راستای حمایت از حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین و مقاومت مشروع آنان در برابر اشغالگری، رژیم اسرائیل را به‌طورجدی و موثر مورد مواخذه قرار داده و تدابیر سیاسی، حقوقی و تنبیهی لازم را در قبال این رژیم یاغی اتخاد کنند.
سیدرضا صدرالحسینی، کارشناسی مسائل بین‌الملل درباره ترور اسماعیل هنیه و شهادت وی گفت: آقای هنیه باتوجه‌به نوع کار، موقعیت و جایگاه‌شان با پاسپورت دیپلماتیک سفر می‌کردند ازجمله سفری که برای مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری به ایران تشریف آورده بودند، ایشان یک مقام سیاسی بودند؛ لذا از جهت حقوق بین‌الملل ایشان مصونیت سیاسی داشتند. این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: آقای هنیه در کنار نزدیک به ۸۰هیات رسمی و سیاسی که برای مراسم تحلیف به ایران تشریف آوردند، مهمان ما بودند. حقوق بین‌الملل در این زمینه روشن و شفاف است. اما سوالی که وجود دارد این است که کدام نهاد بین‌المللی باید به این موضوع رسیدگی کند؟ قطعا جمهوری اسلامی ایران در یادداشتی موارد و موضوعات حقوقی را به سمع و نظر نهادهای بین‌المللی ازجمله سازمان ملل متحد خواهد رساند. وی خاطرنشان کرد: حق انتقام برای جمهوری اسلامی وجود دارد و همانطور که می‌دانیم قدرت‌های بزرگ ازجمله آمریکا معمولا سکوت اختیار می‌کنند اما آنچه مسلم است جمهوری اسلامی بدون یک حرکت تند احساسی براساس عقلانیت و درایت و براساس حقوق بین‌الملل پاسخ لازم را به رژیم‌صهیونیستی خواهد داد. صدرالحسینی خاطرنشان کرد: در حقوق بین‌الملل در ماده۵۱ تصریح شده است و موضوع انتقام و عمل مقابله‌به‌مثل برای حافظت از امنیت کشورها کاملا روشن است؛ تمام اعضای سازمان ملل نسبت‌به آن متعهد هستند. جمهوری اسلامی در حوزه پیگیری حقوقی و انتقام‌گیری لازم اقدامات لازم و متناسب با این جنایت را صورت خواهد داد.

چراغ سبز آمریکا به ترور هنیه
اما روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در بازتاب خبر شهادت هنیه به نقل از کارشناسان مسائل سیاسی و حوزه خاورمیانه نوشت: اسماعیل هنیه، یکی از عالی‌رتبه‌ترین مقامات حماس در ایران ترور شد و بیم فرورفتن منطقه در جنگی فراگیر می‌رود. در بخش دیگری از گزارش نیویورک‌تایمز آمده است: بدون وجود این مرد صلح‌طلب، احتمالا جنگ گسترده‌تر می‌شد. اگر اسماعیل هنیه زنده می‌ماند، صلح در زمان ما برقرار می‌شد. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز در اظهارات کوتاهی درباره ترور شهید هنیه در تهران گفت: ما گزارش‌های مربوط به ترور هنیه را دیده‌ایم؛ دولت بایدن درمورد حمله به هنیه هشدار قبلی دریافت نکرد و نقشی در آن نداشت. اما «لری جانسون» مامور اسبق سی‌آی‌ای و مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه ترور اسماعیل هنیه، رییس‌دفتر سیاسی حماس در تهران به‌وضوح با حمایت و اطلاع قبلی آمریکا و انگلیس انجام شده است، اعلام کرد که تهران در واکنش به این حمله، خویشتن‌داری نشان نخواهد داد. وی در گفت‌وگو با اسپوتنیک در توضیح اطلاع قبلی آمریکا از این ترور، گفت: این حرف را می‌زنم چون گزارش‌هایی مبنی بر حرکت ناوهای جنگی آمریکا و انگلیس به‌سمت مدیترانه در حال انتشار است؛ بنابراین شرایط در منطقه حالا بیش از پیش و حتی از اتفاقات بعد از حمله (اسرائیل) به کنسولگری ایران در دمشق، پرتنش‌تر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.