۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰

شورای راهبری به ریاست محمدجواد ظریف که مسئولیت معرفی وزیران به رییس‌جمهوری را برعهده داشت، کار خود را در روز هشتم مرداد به پایان رسانده و پیشنهادات به پزشکیان ارائه شده است.

آگاه: ظریف در خصوص نتیجه عملکرد شورای راهبری گفت: «به لطف خدا خروجی نهایی فرآیند پیشنهاد کابینه به رییس‌جمهوری در مجموع قابل دفاع و افتخار و همسو با راهبرد توافق‌گرا و عدالت‌خواهانه آقای پزشکیان شد و شورای راهبری از سلامت و کارآمدی گزینه‌های پیشنهادی به رییس‌جمهوری رضایت داشت. من و سایر اعضا همچنین بسیار خوشحال شدیم از این‌که در این فرآیند مشارکتی برای اغلب مسئولیت‌های هیات دولت، نیروهای جوان توانا و زنان باصلاحیت متعددی شناسایی و معرفی شدند که بدون این سازوکار مشارکتی کشف نمی‌شدند.» وی افزود: «مفتخریم که در پیشنهادهای ارائه‌شده به رییس‌جمهوری شماری از این جوانان و زنان توانا و شایستگانِ اقوام و مذاهب حضور دارند. بخشی از سرمایه‌های انسانیِ شناسایی‌شده در این فرآیند می‌توانند در مدیریت‌های دیگر نقش‌آفرینی کنند. به‌زودی گزارش جامع‌تری از فرآیند تقدیم خواهم کرد.»

آشنایی نزدیک‌تر با تئوریسین‌های اقتصادی دولت

خبرنگار آگاه برای شناخت بیشتر به بررسی سوابق و فعالیت‌های اجرایی چهره‌های شناخته‌شده و صاحب‌نام در این کارگروه پرداخته است.

معاون اول رییس‌جمهوری هم در گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که آیا ترور و شهادت اسماعیل هنیه در روند انتخاب کابینه دولت چهاردهم اثر می‌گذارد؟ گفت: «خوشبختانه ظرفیت نظام ما خیلی بالاست. رییس‌جمهوری ما شهید شد و اتفاقی رخ نداد و کارها ادامه پیدا کرد. حتی اوایل انقلاب ۷۲نفر از مسئولان ارشد نظام را شهید کردند و اتفاقی رخ نداد. این حادثه هم خیلی دردناک بود ولی روی کار ما و مسائل کشور اثری نگذاشت. ما جلسه عادی دولت را داشتیم و تصمیمات لازم را گرفتیم و ادامه خواهیم داد.»
عارف درباره زمان معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی هم بیان کرد: «این کار در حال انجام است و ان‌شاءالله امیدوار هستیم قبل از اینکه به ضرب‌الاجل قانونی برسیم، آقای رییس‌جمهوری کابینه را که از افراد شایسته خواهند بود، معرفی کند و در این بین شایستگی افراد اولویت اصلی است.» 
به‌هرحال پس از معرفی فهرست وزرای پیشنهادی به مجلس، کاندیداها ابتدا در جلسات کمیسیون‌های تخصصی و فراکسیون‌ها حضور پیدا می‌کنند و به تشریح برنامه‌هایشان خواهند پرداخت و سپس در صحن علنی مجلس، فرآیند رأی اعتماد کلید می‌خورد.
علیرضا سلیمی، سخنگوی هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی درباره مهلت قانونی رییس‌جمهوری برای معرفی وزرای پیشنهادی گفت: «رییس‌جمهوری از روز تحلیف دو هفته فرصت دارد تا هیات‌وزیران خود را به مجلس معرفی کند و سپس مجلس نیز یک هفته فرصت دارد تا در کمیسیون‌های تخصصی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی را بررسی کرده و در نهایت جلسات رأی اعتماد به وزرا در صحن مجلس برگزار شود.»
روز گذشته روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد به مدیرمسئولی الیاس حضرتی، دبیرکل حزب اعتماد ملی که در ایام انتخابات با ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان همکاری می‌کرد، از معرفی وزرای پیشنهادی در روز سه‌شنبه هفته جاری خبر داد و نوشت: بنا بر اعلام «آذری جهرمی» رییس‌جمهوری احتمالا از دو هفته وقتی که برای معرفی وزرا دارد، از یک هفته استفاده خواهد کرد. اگر این فرضیه اعلام‌شده، درست باشد کابینه چهاردهم طی روزهای دوشنبه یا سه‌شنبه هفته جاری معرفی خواهد شد، اما اگر پزشکیان قصد استفاده از تمام زمان قانونی خود برای معرفی کابینه را داشته باشد از کابینه چهاردهم هفته آینده رونمایی خواهد شد.
وزارت اقتصاد و امور دارایی در تیم اقتصادی دولت تعریف می‌شود و از وزارتخانه‌های مهم است. ۱۲نفر در کارگروه اقتصادی بری تعیین مرد شماره یک این وزارتخانه حضور داشتند و پس از جلسات پی‌درپی که تشکیل دادند، نظرشان را به شورای راهبری ابلاغ کردند. این افراد چه کسانی هستند؟
مسعود کرباسیان، حسین عبده‌تبریزی، کامل تقوی‌نژاد، زهره عالی‌پور، سید مالک حسینی، محمد مسیح، ابوالفضل کاظمی‌زاد، غلامرضا سلیمان‌امیری، محمد ماجد، شاپور محمدی، امین محمدزاده و ابراهیم ‌شیخ حلقه کارگروه اقتصادی شورای راهبری را تشکیل می‌دادند؛ اکثر آنها یا از مدیران سابق اقتصادی هستند یا در بزنگاه انتخابات به‌عنوان مشاور در کنار مسعود پزشکیان ایفای نقش می‌کردند.

سید مالک حسینی


رییس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت اقتصاد در دوران علی طیب‌نیا، وزیر اسبق اقتصاد در دولت حسن روحانی بود که سابقه حضور در هیات‌مدیره صندوق بازنشستگی و کارکنان بانک‌ها را هم دارد.
او پس از جدایی از روابط‌عمومی وزارت اقتصاد، در دوره مدیریت پیروز حناچی بر شهرداری تهران به سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران رفت و تا اواسط دوره زاکانی هم در این جایگاه حضور داشت. حسینی تنها مدیر سابق اقتصادی نیست که در این جمع حضور داشت، علاوه‌بر او «زهره عالی‌پور» معاون واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی در دولت  روحانی عضو کارگروه بود.

سید کامل تقوی‌نژاد

از تیر ۱۴۰۱ با حکم رییس‌کل بانک مرکزی وقت به‌عنوان رییس هیات سرپرستی موسسه اعتباری نور منصوب شد و این موسسه در آذرماه۱۴۰۲ به بانک ملی ایران انتقال یافت. او فعالیت‌هایش فقط محدود در بنگاه‌های اقتصادی نمی‌شد و در وزارت بهداشت، معاون توسعه وزیر بود. در دولت‌های پیشین نیز رییس ریاست سازمان امور مالیاتی کشور و مدیرعامل بانک سپه شد. تقوی‌نژاد پیش از این در سمت‌های اجرایی معاونت در وزارت‌خانه‌های امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون در دولت اصلاحات، رییس سازمان برنامه‌وبودجه گیلان، مدیرکل در مجموعه وزارت کشور، وزارت جهاد سازندگی و سازمان ثبت‌احوال کشور، فعالیت کرده است.

مسعود کرباسیان

مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت ایران بود. او در آغاز به کار دولت دوازدهم به مدت یک سال کلیددار وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران شد و سرانجام با استیضاح از جایگاه وزارت وداع کرد.
وی که در دولت یازدهم معاون علی طیب‌نیا، وزیر وقت اقتصاد و رییس گمرک کشور بود، پیش از این سابقه حضور در وزارتخانه‌های صنعت، نفت و بازرگانی را در سابقه اجرایی خود ثبت کرده است. مسئول کمیته بررسی عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی از دیگر سوابق او است. برادر وی، مهدی کرباسیان، ریاست هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) را بر عهده داشت.

شاپور محمدی

او یکی دیگر از نیروهای نزدیک به علی طیب‌نیاست. در سابقه او ریاست پژوهشکده پولی بانکی بانک مرکزی، ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، معاون پیشین اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در دولت یازدهم، موسس و نخستین مدیرعامل بورس انرژی ایران، دومین دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران دیده می‌شود. در دوره «پسا انتخابات» یکی از  فعالان   رسانه‌ای در صفحه شخصی‌اش خبر داده بود: او رابطِ دولت جدید در وزارت اقتصاد شده و از طرف دولت چهاردهم مسئولیت تحویل‌گرفتن امور از «احسان خاندوزی» را بر عهده گرفته است.

ابراهیم شیخ

عضو دیگر کارگروه بود. او سابقه عضویت در هیات مدیره مجتمع صنعتی فراساحل (ایزوایکو) و معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران را دارد.  هرچند تاکنون حکمی از سوی رییس‌جمهوری برای «علی طیب‌نیا» صادر نشده اما مُروری بر سوابق اجرایی اعضای شناخته‌شده کارگروه اقتصادی نشان می‌دهد، ضریب بالایی به نیروهای نزدیک به طیب‌نیا در کارگروه داده شده بود و این حاکی از نفوذ وزیر اقتصاد دولت روحانی در دولت مسعود پزشکیان است؛ ازاین‌رو اگر به این جمع‌بندی برسیم که سکاندار ساختمان باب همایون درنهایت با همفکری طیب‌نیا و رییس‌جمهوری تعیین می‌شود گزافه نگفتیم. حال یا این دو نفر از گزینه‌های معرفی‌شده کارگروه به فرد نهایی دست پیدا می‌کنند یا گزینه جدیدی را به مجلس معرفی خواهند کرد!