۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۹
کد خبر: ۵٬۹۴۴

به گزارش خبرنگار گروه سیاست آگاه؛ پس از پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین  دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، شورایی با نام شورای راهبری آن هم به ریاست محمدجواد ظریف تشکیل شد تا از این طریق مسئولیت معرفی وزرا به رییس‌جمهوری را برعهده گیرد. این در حالی است که این شورا، فعالیت‌های خود را در روز ۸مرداد به پایان رسانده و پیشنهادات به پزشکیان ارائه شد. 

کارنامه وزرا زیر ذره‌بین وکلا

آگاه: ظریف که اخیرا به‌عنوان معاون راهبردی و رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری از سوی پزشکیان انتخاب شده در خصوص نتیجه عملکرد شورای راهبری گفت: «به لطف خدا خروجی نهایی فرآیند پیشنهاد کابینه به رییس‌جمهور در مجموع قابل دفاع و افتخار و همسو با راهبرد توافق‌گرا و عدالت‌خواهانه دکتر پزشکیان شد و شورای راهبری از سلامت و کارآمدی گزینه‌های پیشنهادی به رییس‌جمهور رضایت داشت. من و سایر اعضا همچنین بسیار خوشحال شدیم از این‌که در این فرآیند مشارکتی برای اغلب مسئولیت‌های هیات دولت، نیروهای جوان توانا و زنان باصلاحیت متعددی شناسایی و معرفی شدند که بدون این سازوکار مشارکتی کشف نمی‌شدند.»
با این حال و طبق ماده۲۰۲ آیین‌نامه داخلی مجلس، رییس‌جمهوری موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف، ضمن تقدیم برنامه کلی اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمت‌های علمی و اجرایی و سایر امتیازات قابل استناد، به مجلس تقدیم کند. رییس مجلس مکلف است نامه معرفی هیات وزیران و ضمائم آن را در اولین جلسه علنی اعلام وصول و قرائت کند، سپس معرفی‌نامه و مستندات را برای بررسی به کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی مرتبط ارجاع دهد.
کمیسیون یا کمیسیون‌های مرتبط موظف‌اند پس از بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی و تطبیق آنها با اسناد بالادستی ظرف مدت یک هفته گزارش خود را به هیات‌رییسه ارائه کنند تا برای اطلاع نمایندگان چاپ و توزیع شود. این گزارش قبل از صحبت مخالفان و موافقان توسط سخنگو قرائت می‌شود.
همچنین براساس ماده۲۰۳ آیین‌نامه داخلی، یک هفته پس از معرفی دولت، برای بحث و بررسی خط‌مشی و اصول کلی برنامه دولت و اخذ رای اعتماد برای هیات وزیران، جلسات مجلس به‌طور متوالی تشکیل می‌شود که جلسات به‌صورت صبح و بعدازظهر برگزار خواهد شد. مجلس در این جلسات نطق نخواهد داشت. اگر مجلس به یک یا چند وزیر رأی اعتماد نداد یا وزارتخانه‌ای به هر دلیل وزیر نداشته باشد رییس‌جمهوری موظف است با رعایت اصل۱۳۵ قانون اساسی حداکثر قبل از سه ماه فرد یا افراد دیگری را برای أخذ رأی به مجلس معرفی کند.

امروز؛ ارائه فهرست اسامی وزرای کابینه چهاردهم به مجلس
از سویی دیگر سخنگوی هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با آگاه، گفت که دولت وعده داده که امروز (۲۱مردادماه) لیست وزرای پیشنهادی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.

دبیری: یکشنبه وزرای پیشنهادی معرفی می‌شوند/ لیست فراجناحی!
این در حالی است که معاون پارلمانی رییس‌جمهوری هم بر این موضوع صحه گذاشته و هفته گذشته اعلام کرد که روز یکشنبه لیست وزرای پیشنهادی به مجلس تقدیم خواهد شد.
با این حال دبیری، روز گذشته و در جریان تودیع و معارفه خود با حسینی معاونان پارلمانی دولت سیزدهم، گفت: لیست وزرای پیشنهادی رییس‌جمهوری، فراجناحی است و وی از تمامی گروه‌های سیاسی، لیست گرفته و آن‌ها را بررسی کرده و براساس توانمندی، افراد را انتخاب کرده ‌است. دبیری این را هم گفت که ضمن احترام برای نظرات نمایندگان مجلس، امیدواریم با رویکرد مثبت لیست را بررسی کنند. ما هم خواسته‌های نمایندگان را مدنظر داریم و سعی می‌کنیم با تعامل، امور را به پیش ببریم.
آغاز رایزنی و لابی‌گری‌های پارلمانی
از سویی دیگر، معاونت پارلمانی دولت سیزدهم روز گذشته و در جریان تودیع و معارفه خود با دبیری اعلام کرد که «شهرام دبیری طی هفته گذشته و بلافاصله پس از اینکه توسط رییس‌جمهوری به‌عنوان معاون امور مجلس ریاست‌جمهوری منصوب شد باتوجه‌به نزدیک شدن به آغاز دولت چهاردهم، معرفی وزرای پیشنهادی و لزوم تشکیل کابینه، رایزنی‌ها و جلسات فشرده‌ای با مجمع نمایندگان، کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف مجلس، با هدف همگرایی و تقویت سطح تعامل دولت و مجلس و نیز هم‌فکری و هم‌افزایی ظرفیت‌های دوقوه در پیش گرفت تا با نزدیک شدن دیدگاه‌های دو طرف، جلوه همدلی و همکاری در صحن علنی و زمان بررسی اعتبار وزرا بروز کند. دیدار و گفت‌وگو با اعضای مجمع نمایندگان استان‌های مختلف ازجمله همدان، اصفهان، آذربایجان‌شرقی، سیستان و بلوچستان، نمایندگان اهل سنت و رایزنی با کمیسیون‌ها و فراکسیون‌هایی همچون فراکسیون مستقلین ولایی، کمیسیون بهداشت و درمان و نیز دیدارهای جداگانه با شماری از نمایندگان در محل مجلس شورای اسلامی و دفتر معاونت امور مجلس از مهم‌ترین برنامه‌هایی بود که معاون پارلمانی رییس‌جمهوری طی هفته گذشته بی‌وقفه و بدون تعطیلی برای تحقق برنامه‌ها و اهداف دولت با تمرکز بر بررسی صلاحیت وزرای کابینه چهاردهم انجام داد تا معاونت پارلمانی به کانون رایزنی و ارتباط با قوه مقننه تبدیل شود.
با توجه به تصریح آیین‌نامه‌ای برای حضور وزرا در کمیسیون‌های تخصصی مجلس، معاون پارلمانی رییس‌جمهوری در روزهای گذشته اعلام داشته که در راستای فراهم کردن بستری مناسب برای تعامل و ارتباط هرچه بهتر وزیران پیشنهادی با نمایندگان مجلس، برنامه جامعی تنظیم شده تا وزیران پیشنهادی در کمیسیون‌های مختلف حضور یابند. در این نشست‌ها وزیران پیشنهادی برنامه‌های خود را به نمایندگان تقدیم خواهند کرد و به دغدغه‌ها و پرسش‌های ایشان پاسخ‌ خواهند داد و امیدواریم این مسیر دیدگاه‌ها و نظرات دو طرف را به هم نزدیک کند تا با رأی حداکثری نمایندگان محترم دولت چهاردهم کار خود را برای خدمتگزاری به مردم آغاز کند.» با این حال سخنگوی هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی هم در این راستا اعلام کرد که بعد از اعلام وصول نامه رییس‌جمهوری درباره وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، جلسات کمیسیون‌های تخصصی با حضور وزرای پیشنهادی برای ارائه برنامه‌هایشان تشکیل می‌شود. براین اساس مجلس شورای اسلامی در هفته جاری تنها روز یکشنبه جلسه علنی دارد و کمیسیون‌ها در دو نوبت صبح و بعدازظهر برای بررسی برنامه وزرا جلسه تشکیل خواهند داد.

۲۷مردادماه؛ بررسی صلاحیت وزرا در مجلس
 سلیمی همچنین این را هم گفت که جلسات علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم از روز شنبه (۲۷مردادماه) و حداقل در دو نوبت صبح و بعدازظهر تشکیل خواهد شد.

معیار رأی اعتماد به وزرا
نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست، با بیان اینکه معیار مجلس در انتخاب وزرا، صلاحیت‌های علمی و تخصصی است که در قانون مشخص شده، گفت: وزیر پیشنهادی باید به استناد قانون، تکالیف خود را در رابطه با برنامه هفتم و راهبردها و نوع اقدامات خود اجرایی کند.
صالحی افزود: وزرای کابینه چهاردهم باید راهبردهای مشخص در برنامه هفتم توسعه را به‌درستی اجرایی کنند. در شرایط فعلی اقتصاد کشور از بسیاری از ناترازی‌ها در موضوعاتی از قبیل ناترازی بانکی، بودجه‌ای و انرژی رنج می‌برد که وزرا باید برای این موضوعات چاره‌اندیشی کرده و رفع آنها را در اولویت کاری خود قرار دهد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین وزرا باید در مسائل کلانی همچون ارزش پول ملی، تولید، سرمایه‌گذاری، بهبود محیط کسب و کار برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند و با اقدامات فوری و کوتاه‌مدت شرایط معیشتی مردم را بهبود ببخشند. متاسفانه مشکلات معیشتی مردم رو به افزایش بوده و باید برای نظام مسائل معیشتی به درستی ازسوی دولت برنامه‌ریزی شود تا برخی فرآیندها غلط گذشته تکرار نشود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.