شورای راهبری انتخاب کابینه چهاردهم که ماموریت معرفی اعضای هیات دولت را به رییس‌جمهوری برعهده داشت روز گذشته به کار خود پایان داد و فهرستی پیشنهادی‌اش را به رییس‌جمهوری ارائه داد.

از راست تا چپ، پای کار کمک دولت

آگاه: محمدجواد ظریف، رییس این شورا ضمن اعلام این خبر در صفحه شخصی‌اش نوشت: «به لطف خدا خروجی نهایی فرآیند پیشنهاد کابینه به رییس‌جمهوری درمجموع قابل دفاع و افتخار و همسو با راهبرد توافق‌گرا و عدالت‌خواهانه دکتر پزشکیان شد و شورای راهبری از سلامت و کارآمدی گزینه‌های پیشنهادی به رییس‌جمهوری رضایت داشت. من و سایر اعضا همچنین بسیار خوشحال شدیم از اینکه در این فرآیند مشارکتی برای اغلب مسئولیت‌های هیات دولت، نیروهای جوان توانا و زنان باصلاحیت متعددی شناسایی و معرفی شدند که بدون این سازوکار مشارکتی کشف نمی‌شدند.»
شورای راهبری در حالی فعالیت خود را به پایان رساند که رییس‌جمهوری پس از پیروزی در انتخابات از احزاب و شخصیت‌های سیاسی درخواست کرده بود تا فهرست‌های پیشنهادی خود را به او ارائه دهند؛ ظریف هم در اولین حضورش در صداوسیما به این مطلب اشاره کرد و گفت از جمعیت ایثارگران و حزب موتلفه در جریان اصول‌گرا تا اتحاد ملت در جریان اصلاح‌طلب و حتی رقبای آقای رییس‌جمهوری خواسته‌ایم تا پیشنهادات خود را به ما اعلام کنند. اکنون که رییس‌جمهوری در یک‌قدمی نهایی کردن فهرست وزرای پیشنهادی قرار گرفته، این پرسمان مطرح می‌شود که کدام‌یک از احزاب گزینه‌های خود را به او معرفی و به عبارتی از این ایده استقبال کردند؟

اعتدال و توسعه: گزینه‌های خود را معرفی کردیم؛ سهمی از دولت نمی‌خواهیم
حزب اعتدال و توسعه در عصر اصلاحات اعلام موجودیت کرد و مُهره‌های اصلی این حزب از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ در دولت «تدبیر و امید» صاحب کرسی و قدرت بودند. پس از پیروزی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به مدت سه سال نقش منتقد دولت را ایفا می‌کردند و پس از شهادت خادم جمهور و برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست‌جمهوری به جرگه حامیان مسعود پزشکیان پیوستند و از او در انتخابات چهاردهم حمایت کردند.
اعتدالی‌ها به دعوت رییس‌جمهوری لبیک گفتند و کاندیداهای خود را برای کابینه به وی پیشنهاد دادند. محمود واعظی از مدیران دولت‌های یازدهم و دوازدهم و قائم‌مقام و رییس‌دفتر سیاسی این حزب خبر داد: حزبش برخلاف سایر احزاب و گروه‌ها که لیست‌های بلندبالایی ارائه داده‌اند، لیست محدود و کیفی ارائه داد. در مجموعه حزب اعتدال و توسعه، ابتدا چند تن از شخصیت‌ها که احساس تکلیف می‌کردند به جهت همکاری دولت چهاردهم اعلام آمادگی کردند. سپس کمیته‌ای تشکیل دادیم و در حد ارسال رزومه اقدام شد. ازآنجایی‌که بر خود تکلیف و واجب شرعی و عرفی می‌دانستیم که آقای رییس‌جمهوری را تحت‌فشار قرار ندهیم، پیگیری مجدانه‌ای انجام نشد و بهتر است اینگونه عرض کنم که حزب اعتدال و توسعه در ایام انتخابات در سراسر کشور ستادهای خود را تجهیز کرد و مجدانه به فعالیت کیفی و موثر پرداخت و اینکه تلاش‌های فاخر در راستای استقرار یک تفکر ملی‌گرایانه به سهم‌خواهی ختم شود، دون شأن حزب و اعضای فهیم آن بود و با افتخار این اصل اخلاقی را رعایت کردیم و خواهیم کرد.
وی می‌گوید: اگر ما و یاران شایسته اعتدال و توسعه در سراسر کشور برای آقای پزشکیان تلاشی موثر کردیم، اصلا و ابدا برای سهم‌خواهی نبود. برای این بود که به این نتیجه رسیدیم که در این برهه حساس و با انبوهی از مشکلات سه سال گذشته، انتخاب درست در راستای حفظ منافع ملی، حمایت از دکتر پزشکیان است و در صورت پیروزی ایشان، کشور و مردم می‌توانند بهره بهتری ببرند و زندگی راحت‌تری داشته باشند و کشور به ریل توسعه، عزت و منزلت بازگردد.

شرط موتلفه برای معرفی گزینه‌های پیشنهادی
حزب موتلفه اسلامی از احزاب سنتی اصول‌گرا شناخته می‌شود که با اکثر شخصیت‌ها و فعالان سیاسی ارتباط نزدیک و حسنه‌ای دارد؛ این حزب با اکثر رؤسای جمهور اسبق و سابق ایران دیدار داشت و طبیعتا انتظار می‌رفت با رییس دولت چهاردهم همین دیدار کنند اما هنوز خبری از این دیدار مخابره نشده است.
«اسدالله موتلفه‌ای‌ها» که بعد از درگذشت محمد نبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی شد، گفت: اگر حزب موتلفه بخواهد برای ایشان نامزدی معرفی کند نیازمند این است که بدانیم سیاست‌های ریاست محترم جمهوری چیست. طبعا هر دولتی که با رأی اکثریت سر کار آمده، با تنفیذ رهبر انقلاب و با اجرای مراسم قانونی تحلیف در خانه ملت با او همراهی داشتیم، هر رییس‌جمهوری هر چقدر از ما همکاری گرفته یا نگرفته بستگی به سیاست‌های دولت‌ها داشته است ولی حزب مؤتلفه اسلامی طبعا با همه دولت‌ها همراهی داشته است؛ به‌طور مثال در دولت آقای خاتمی، من به همراه آقای عسگراولادی با ایشان دیدار داشتیم و بحث می‌کردیم. اسدالله بادامچیان تاکید می‌کند: اینکه ما فردی به دولت آقای پزشکیان معرفی کنیم نیازمند این است که بدانیم سیاست‌های ریاست‌جمهوری چیست و چطور می‌خواهد کشور را اداره کند؟ از این گفتیم که ابتدا باید سیاست‌های آقای رییس‌جمهوری منتخب در دیداری که دبیرکل حزب با او دارد مشخص شود و سپس ما بتوانیم در این زمینه افرادمان را معرفی کنیم.

شورای ائتلاف: گزینه‌های خود را معرفی می‌کنیم
شورای ائتلاف نیروهای انقلاب از سال۹۸ با قدرت پا به عرصه سیاست نهاد و توانست نیروهای خود را وارد مجلس یازدهم و شورای ششم تهران کند، ریاست این شورا از زمان تشکیل تا به امروز برعهده «غلامعلی حدادعادل» است. آنها، هم از دعوت رییس‌جمهوری برای چینش کابینه استقبال و هم ابراز نگرانی خود را از حضور برخی از شخصیت‌ها برای تهیه فهرست وزرای پیشنهادی اعلام کردند.
غلامعلی حدادعادل ۲مردادماه در نشست وبیناری هفتگی شورای متبوعش گفت: آقای پزشکیان از جریان اصول‌گرا هم درخواست کرده که برای وزارتخانه‌های مختلف پیشنهاد بدهند که به‌عنوان نمونه ما هم در دیداری که با او داشتیم و حداقل بعد از رأی‌گیری دو جلسه بنده با وی دیدار و مذاکره داشتم که یک جلسه خودم تنها بودم و یک جلسه دیگر که با تعدادی از دوستان بودیم، در هر دو جلسه ما این نگرانی را به او منتقل کردیم که شما چه می‌خواهید بکنید و آیا می‌خواهید که صددرصد این دولت شما به معرفی شورای راهبری و از جریان اصلاحات باشد یا اینکه می‌خواهید این دیوارها را فروبریزید و آزادانه‌تر تصمیم بگیرید که البته این‌طور گفتند که می‌خواهند حتی‌الامکان یک دولت اجماع ملی و وفاق ملی تشکیل بدهند که ما هم استقبال می‌کنیم. وی گفت که آقای پزشکیان هم از بنده و هم از سایر دوستان ما درخواست کرد که گزینه‌های پیشنهادی خود را معرفی کنیم که دوستان مشورت‌هایی کردند و به‌هرحال جریان اصول‌گرا هم تا قبل از تنفیذ و تحلیف و رأی اعتماد مجلس پیشنهادهای خود را به او خواهد داد.

جامعه مهندسین برای هر پست ۲ یا ۳ نفر را پیشنهاد داد
نمی‌توان از جامعه اسلامی مهندسین نام برد و نقش دبیرکل آن یعنی محمدرضا باهنر را نادیده انگاشت. او از نیروهای کارکشته در سپهر سیاست ایران شناخته می‌شود و ۲۸سال در پارلمان ایران حضور داشت و در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز عضویت دارد. این تشکل علی‌رغم اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری از رقبای پزشکیان (قالیباف در مرحله اول و جلیلی در مرحله دوم) حمایت کرد اما دست یاری را به‌سوی رییس‌جمهوری دراز کرد و برای هر جایگاه دو یا سه گزینه پیشنهاد داده است.
علیرضا خجسته، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین این خبر را به خبرگزاری اصلاح‌طلب ایلنا داد و گفت: رییس‌جمهوری ابتکار عمل خوبی به خرج داد و به احزاب و جریانات سیاسی مختلف نامه زدند تا افراد موردنظر خودشان را البته با معیارهایی که اعلام شد، معرفی کنند. به جامعه اسلامی مهندسین هم نامه رسمی زدند و برای اعلام کابینه درخواست داشتند تا اسامی پیشنهادی اعلام شود. این تشکل سیاسی دعوت را اجابت و به آن پاسخ داد و ما هم افرادی که برای مناصب دولت مدنظر داشتیم تحت عنوان وزرا و معاونان رییس‌جمهوری ارائه کردیم. ما برای سمت معاونت ریاست‌جمهوری، سازمان‌های زیر نظر نهاد ریاست‌جمهوری و کل هیات‌وزیران و برای هر پست بین دو تا سه نفر را معرفی کردیم.

رونمایی کارگزاران از گزینه‌های پیشنهادی‌اش
حزب کارگزاران در دوران سازندگی فعالیت سیاسی‌اش را آغاز کرد و هشت سال در دولت‌های نهم و دهم حاشیه را به متن ترجیح داد اما با به روی کارآمدن دولت روحانی جان تازه‌ای گرفت و دوباره با قوت و قدرت به صحنه بازگشت. اگر اعتدال و توسعه را بال راست مرحوم هاشمی می‌دانستیم، کارگزاران سازندگی بال چپ آن بود. فرزندان سیاسی هاشمی رفسنجانی در انتخاباتی که گذشت همانند یارانشان در جبهه اعتدال از پزشکیان اصلاح‌طلب حمایت و پس از انتخابات هم حمایت خودشان را تکرار کردند، همان ابتدا دبیرکل‌شان به پاستور رفت و با رییس‌جمهوری به رایزنی پرداخت.
کارگزارانی‌ها هم گزینه‌هایشان را روی میز رییس‌جمهوری گذاشته‌اند؛ تفاوت تکنوکرات‌ها با سایر احزاب در این بود که آنها از اسامی چندگزینه‌ای پیشنهاد خود رونمایی کردند.
علی‌محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه حزبش با همه توان به میدان آمده تا به آقای پزشکیان در امور ریاست‌جمهوری در شرایطی که مشکلات و موانع بسیاری داریم کمک کند تا امیدی که دوباره در مردم احیا شده بیشتر شود، گفت: «برای همه وزارتخانه‌ها کاندیدا معرفی شد. خود من را به‌دلیل سابقه آموزش‌وپرورشی برای این وزارتخانه پیشنهاد دادند. آقای افخمی برای وزارت صمت، آقای خانجانی هم برای وزارت کشور معرفی شدند، اما باتوجه‌به اینکه کار بیرونی دارند خودشان نخواستند. آقای مجید انصاری را هم باوجودآنکه عضو حزب کارگزاران نیست برای وزارت کشور معرفی کردیم و در نهایت حزب کارگزاران سعی کرد به شکل حداکثری گزینه‌های خود را معرفی کند.»
در حال حاضر دو پوشه به دفتر رییس‌جمهوری ارسال شده است. یک پوشه مربوط به شورای راهبری و پوشه دیگر، پیشنهادات احزاب و تشکل‌ها درباره کابینه است. باید منتظر ماند و از بیرون پیگیر ماجرا بود و دید رییس‌جمهوری به کدام‌یک از فهرست‌ها وزن می‌دهد؟ اصلا وزن می‌دهد یا گزینه‌هایی را که خود اصلح می‌داند به مجلس معرفی می‌کند؟ 
در حال حاضر دو پوشه به دفتر رییس‌جمهوری ارسال شده است. یک پوشه مربوط به شورای راهبری و پوشه دیگر، پیشنهادات احزاب و تشکل‌ها درباره کابینه است. باید منتظر ماند و از بیرون پیگیر ماجرا بود و دید رییس‌جمهوری به کدامیک از فهرست‌ها وزن می‌دهد؟ اصلا وزن می‌دهد یا گزینه‌هایی را که خود اصلح می‌داند به مجلس معرفی می‌کند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.