جاذبه حسین(ع) سلاح مقابله با دشمنان

رضا ظریفی ـ دبیر تحریریه
۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۱

اخبار اربعین و سفر میلیون‌ها زائر ایرانی که قصد تشرف به عتبات عالیات و زیارت مضجع شریف حضرت اباعبدالله(ع) را دارند در صدر موضوعات رسانه‌ای ایران قرار دارد. هر روز مسئولان ستاد اربعین و دیگر دست‌اندرکاران امور، توصیه‌ها و راهکارهایی را خطاب به زائرانی که سفر خود را آغاز کرده یا خواهند کرد در رسانه‌ها ارائه می‌کنند.

آگاه: توصیه‌های بسیاری در زمینه حمل‌ونقل و رفت‌وآمد به شهرهای مرزی، رعایت بهداشت و سلامت فردی، همراه داشتن مدارک ضروری و پیشگیری از اتفاقات ناخواسته اما در کنار همه این موارد باید اهمیت هر زائر ایرانی به عنوان یک سفیر از سرزمین کهن پارس و یک شهروند رسانه را نیز یادآور شد. 
واقعیت ماجرا این است که یک دهه قبل، غرب و دشمنان اهل‌بیت(ع) هرگز فکر نمی‌کردند که مراسم اربعین روزگاری به عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی مذهبی در سراسر جهان شناخته شود و در یک بازه زمانی ۱۰روزه حدود ۳۰میلیون زائر به شهرهایی سفر کنند که از بابت زیرساخت‌های خدمات شهری و امکانات موردنظر کمبودهایی دارند. این حضور پرشور و شعور آن هم در آرامش و متانتی مثال‌زدنی همان روی خدایی و زیبای اربعین حسینی است که رسانه‌های غربی هرگز به آن نمی‌پردازند. در شرایطی که غربی‌ها، صهیونیست‌ها و حتی برخی کشورهای همراه‌شده با سیاست‌های غرب در منطقه تلاش می‌کنند چشم خود را به روی واقعیت جهان تشییع و سیره مقابله با ظلم و ستم ببندند، این میلیون‌ها زائر حسین ابن علی(ع) هستند که ۱۳۸۵سال پس از واقعه عاشورا، همچنان در مقابل ظلم و ستم شیاطین و همدستان آن، همداستان هستند. 
در چنین شرایطی، هر زائر ایرانی در سفر خود به عراق و طی مسیر مشایه همچون سفیری است که باید نوای همدلی و همراهی با میزبانان عراقی را سر دهد. اگر گفته می‌شود «حب الحسین یجمعنا» باید آن را در رفتار و گفتار هر زائری که قدم در راه پیاده‌روی گذاشته، دید. در آن مسیر همه زائر و دلباخته حضرت عشق هستند و دیگر فرقی نمی‌کند چه کسی از کدام ملت و سرزمین است؟ وقتی در راه حسین قدم می‌زنیم باید مراقب توطئه‌های بدخواهان و دشمنانی بود که سعی می‌کنند با تهییج احساسات قومی و مذهبی، اختلاف افکنی کرده و احساس زلال زیارت زائران را با گفتارهای چرک مکدر کنند. پس این ما هستیم که اگر به شرط توفیق قدم در راه گذاشتیم هم حواسمان به راه باشد و هم مراقب باشیم تا در دام شیاطین کمین‌کرده در مسیر نیافتیم. در روزگار ظلم و خون‌ریزی فعلی که به سر می‌بریم باید خیلی به این نکته توجه کنیم که «محبت حسین(ع) ما را گرد خویش جمع کرده است.»