آگاه: سرهنگ فیروز کشیر روز شنبه در این خصوص گفت: گاهی برخی از شرکتهای تولیدکننده موتورسیکلت، اقدامات خوبی در ازای خرید یک دستگاه موتورسیکلت مانند اهدای کلاه کاسکت رایگان به موتورسواران یا اینکه تعویض رایگان روغن در چند سرویس انجام میدهند که اینجا روی سخن ما با تولیدکنندگان موتورسیکلت است؛ اینکه بتوانند این موتورسیکلتهای تولیدی را به صورت برخط (آنلاین) تحویل دهند، یعنی اینکه هر موتورسیکلت دارای جیپیاس خاص خود شود و آن را در نقشههای جیپیاس بارگذاری کنند.
وی ادامه داد: در شهر تهران حدود چهار و نیم میلیون موتورسوار تردد میکند و سوال اینجاست که با چه ابزاری میشود آنها را کنترل کرد و آیا پلیس نیروی کنترل دارد؟ بهترین راهحل این است که شرکتهای سازنده و واردکننده موتورسیکلت و حتی مونتاژگرها پای کار بیایند و در تولید موتورسیکلت خود از جیپیاس و سامانه برخط که در طرح۱۰ نیز به کارایی آن اشاره شده است، استفاده کنند.
سرهنگ کشیر افزود: با این اقدام پلیس میتواند در مرکز کنترل ترافیک هوشمند به ترددها و نحوه رفتار ترافیکی هر یک از آنان نظارت داشته باشد؛ مانند اینکه الان در قرارگاه کنترل سرعت پلیس با راننده خاطی تماس گرفته و تاریخ و ساعت و محور تخلف و سرعت غیر مجاز وی را گوشزد کرده و توقیف خودرو را باتوجه به دستور قضایی که صادر شده به راننده متخلف اعلام میکند.وی اضافه کرد: اکنون این موضوع برای موتورسواران اتفاق نمیافتد و موتورسوار متخلف صراحتا از پیادهرو تردد و بهراحتی و بدون هیچگونه احساس خطر از چراغ قرمز عبور میکنند، برخی از آنان از کلاه ایمنی استفاده نکرده و حتی تکچرخ و حرکات نمایشی انجام میدهند، برخی بار حجیم جابهجا میکنند و برخی دیگر نیز تعدادی ترکنشین را غیرمتعارف حمل میکنند. سرهنگ کشیر ادامه داد: پلیس باید این چهار و نیم میلیون موتورسوار را کنترل کند، به همین خاطر ارگانهای دیگر باید به کمک پلیس بیایند و دست در دست هم بحث ترددهای غیرمجازی را که انجام میشود بهصورت برخط سامان ببخشیم.
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸
معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه یکی از گزینههای اجرای طرح ۱۰ یا همان انضباطبخشی و ساماندهی تردد موتورسواران در شهر، کنترل موتورسیکلتسواران از طریق سامانههای برخط (آنلاین) بوده است، پیشنهاد داد که موتورسازان تولیدات خود را به «جی پی اس» مجهز کنند.