۵ نکته درباره سفر مهم رییس‌جمهوری به عراق

هادی رضائی ـ دبیر گروه سیاسی
۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۵

روز گذشته خبرگزاری‌ها از سفر «مسعود پزشکیان» رییس‌جمهوری در چهارشنبه هفته جاری به کشور عراق خبر دادند. دیدارهای دوجانبه با مقامات عالی عراقی و امضای اسناد همکاری و یادداشت‌های امنیتی از جمله برنامه‌های این سفر است.

آگاه: با توجه به اولین سفر خارجی رییس قوه مجریه به بغداد نکات زیر قابل توجه است:
 توسعه مناسبات ایران و عراق در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به نفع طرفین است؛ بنابراین، باید روابط اقتصادی ارتقا پیدا کند و تلاش کرد که از ظرفیت‌های موجود حداکثر استفاده را برد، مسلما این سفر می‌تواند فرصت خوبی برای تهران- بغداد فراهم کند و در سایه این تعاملات می‌توان در بخش‌های مختلف، روابط دو کشور را ارتقا داد. صلح  و ثبات منطقه‌ای در گرو اقدامات مشترک و هم‌افزایی بین دو کشور دو کشور دوست ایران و عراق است.
 مهم‌ترین موضوع بین دو کشور، تعیین حدود مرزی است. در سال۶۸، بین دو کشور آتش‌بس اعلام شد، اما هنوز موضوع مسائل مرزی بین دو کشور به‌صورت دقیق حل نشده است. انتظار می‌رود در سفر آقای پزشکیان این موضوع تعیین تکلیف شود.
 موضوع دیگر اخراج کامل کشورهای فرامنطقه‌ای به‌ویژه آمریکا از عراق است. آمریکایی‌ها دیگر از نفوذ گذشته در عراق برخوردار نیستند، اما نباید به همین نگاه بسنده کرد، براین اساس معتقدیم رییس دولت در سفر خود که با سه رویکرد «عزت، حکمت و مصلحت» انجام می‌شود، برای اخراج کامل کشورهای فرامنطقه‌ای به‌خصوص آمریکایی‌ها که موجب ناامنی در منطقه شدند مذاکراتی انجام دهد؛ وجود آمریکایی در منطقه باعث ناامنی است و باید دو کشور تلاش کنند تا این عوامل ناامنی از عراق خارج شوند.
 همچنین رییس‌جمهوری و هیات همراه در این سفر، آزادی «محمدرضا نوری» رزمنده ایرانی که به واسطه رفتار خصمانه آمریکایی‌ها در عراق بازداشت‌شده را پیگیری کنند تا براساس قراردادهای ما بین دو کشور انتقال وی به ایران فراهم شود.
 عراق به‌منزله یکی از مهم‌ترین کشورها در میان ۱۵همسایه ایران مطرح است که اشتراکات فراوان فرهنگی، تاریخی و مذهبی نقش این کشور را حتی در مقایسه با سایر همسایگان متمایز کرده است. بر این اساس افزایش تبادلات تجاری بنا به دلایل ذیل می‌تواند خروجی قابل‌قبولی را در اولین سفر خارجی رییس‌جمهوری کشورمان به همراه داشته باشد.
 همسایگی و دارا بودن بیش از ۱۴۰۰کیلومتر مرز مشترک زمینی، دریایی و نزدیکی جغرافیایی این دو کشور به هم موجب ‌شده است مبادلات کالایی میان دو کشور با حداقل ریسک و هزینه انجام شود. افزون بر این، ‌تجارت ‌با ‌کشورهای ‌همسایه، از جمله عراق ‌موجب‌ کاهش‌ مشکلات‌ انتقال ‌پول ‌کالاها می‌شود. برای این مسئله باید چاره‌اندیشی کرد. سفر اخیر بهترین فرصت را فراهم می‌کند تا نسخه‌ای جدید در تبادلات تجاری دو کشور تجویز شود.
موضوع ترانزیت و درآمدهای حاصل از آن را می‌توان یکی از موضوعات جدید درآمدی در اقتصاد ایران دانست. مسئله‌ای که اگر به آن توجه کافی شود، به تنهایی توان و امکان بی‌نیازی اقتصاد ایران از درآمدهای نفتی و جایگزینی آن را دارد. عراق به لحاظ ترانزیتی اهمیت فراوانی دارد، زیرا حلقه واصل آسیا و به‌طور خاص ایران به دریای مدیترانه و همچنین قاره آفریقاست.