۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۱

منصور انوری، نویسنده پرکار خراسانی متولد سال ۱۳۳۴ در نیشابور است و از سال ۱۳۶۴ کار خود را با نگارش داستان کوتاه آغاز کرده است. رمان «جاده جنگ» به‌عنوان طولانی‌ترین رمان ایرانی اثر اوست که برگزیده جایزه‌های کتاب سال، جلال آل‌احمد، کتاب فصل و قلم زرین هم شد. باتوجه‌به شرایط نامساعد جسمی و بیماری به سوالات ما پاسخ‌های کوتاهی داده است.

آگاه: پس از تجاوز رژیم بعث عراق به کشورمان در سال ۱۳۵۹، چه عواملی باعث شد که حضور همه‌جانبه و قدرتمند مردم و اتحاد و همبستگی بی‌نظیر آنها تا پایان دفاع مقدس ادامه یابد؟ به نظر شما چه چیزی موجب شد که مردم از همان ابتدا به صحنه بیایند و مقاومت کنند؟
در واقع، مردم از همان آغاز به دعوت حضرت امام خمینی (ره) لبیک گفتند. آنها با مبارزات ایشان آشنا بودند و صداقت و دلسوزی امام(ره) را برای اسلام و کشور دیده بودند. این اعتماد به امام خمینی(ره) از دلایل اصلی حضور گسترده مردم در صحنه بود و این ارتباط همچنان ادامه دارد. مردم مسلمان ایران که تاریخ طولانی مبارزه با استبداد و استعمار را پشت سر گذاشته‌اند، امام خمینی را دوست داشتند و به راهنمایی‌های او عمل کردند.
رهبر انقلاب نیز در سال۱۳۹۵ در دانشگاه امام حسین (ع) جمله‌ای بسیار معروف فرمودند: «خرمشهرها در پیش است، نه در میدان جنگ نظامی، بلکه در میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است.» این جمله ماندگار این ذهنیت را ایجاد می‌کند که جهاد همچنان ادامه دارد و حتی شرایط آن از دوران دفاع مقدس دشوارتر است.
 باتوجه‌به این گزاره مهم، سوال این است که ویژگی‌های عرصه جهاد پس از دوران دفاع مقدس چیست و چه الزاماتی دارد؟
جهاد پس از دوران دفاع مقدس وارد عرصه‌های جدیدی شده است. دشمنان انقلاب اسلامی نیز از تاکتیک‌های جدید استفاده می‌کنند. جنگ‌های امروزی تنها نظامی نیستند، بلکه جنبه‌های اقتصادی، فرهنگی و روانی نیز دارند؛ بنابراین، ما باید همواره هوشیار باشیم و دشمنان جدید و روش‌های آنها را بشناسیم تا بتوانیم با موفقیت مقاومت کنیم و آسیبی به کشور نرسد.
 عوامل موفقیت ما در دوران دفاع مقدس در عرصه‌ به میدان آوردن مردم و استفاده از پتانسیل‌های آنان چه بود؟
مردم مسلمان ایران، با ایمان به خداوند و رهبری حضرت امام‌خمینی(ره)، نقش کلیدی در پیروزی دفاع مقدس ایفا کردند. اتحاد و همبستگی مردم، ایمان قوی به خداوند و درک درست از چهره دشمنان، همگی از عواملی بودند که موفقیت ما در دفاع مقدس را تضمین کردند و همین عوامل هم امروز نجات‌دهنده‌ ما خواهند بود.