۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۶٬۸۲۷

کدام خرمشهر؟ کدام جهاد؟

سید مرتضی مفیدنژاد ـ روزنامه‌نگار

با پایان جنگ تحمیلی در سال۱۳۶۷ به‌عنوان یکی از طولانی‌ترین نبردهای طول تاریخ بشر و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ که امام(ره) از آن به‌عنوان جام زهر یاد کردند، کشور و بخش‌های مختلف آن به‌طور طبیعی به بازسازی خرابی‌ها و خسارات باقی‌مانده از دوران نبرد و دفاع پرداختند و شاید به نوعی تصور این بود که دشمن باتوجه‌به کارنامه موفق جمهوری اسلامی ایران و مقاومت ملت ایران در دوران هشت‌ساله دفاع، دست از کار شسته است و دیگر به سراغ ما نخواهد آمد.

آگاه: غافل از اینکه روش‌های نفوذ و تخریب پیچیده‌تر شد و این‌بار و با درنظرگرفتن تجربه گذشته‌اش دیگر به‌صورت واضح با ما رودررو نشد و میدان مقابله را به‌طور کامل عوض کرد و از مسیرهای پنهانی دیگری به چالش فراخواند. مسئله شبیخون فرهنگی که در سال۷۱ ازسوی رهبر انقلاب موردنظر قرار گرفت نمونه‌ای از همین ماجرا بود:
«دشمن از راه اشاعه‌ فرهنگ غلط - فرهنگ فساد و فحشا - سعی می‌کند جوان‌های ما را از ما بگیرد. کاری که دشمن از لحاظ فرهنگی می‌کند، یک تهاجم فرهنگی بلکه باید گفت یک «شبیخون فرهنگی» یک «غارت فرهنگی» و یک «قتل‌عام فرهنگی» است. امروز دشمن این کار را با ما می‌کند.»
این روند به مسیر خود ادامه داد و کشور ما هر روز با چالش‌های نوخاسته و عجیبی روبه‌رو شد و لایه‌های دشمی ورزیدن‌ها پیچیده‌تر شد. این روند با فراز و نشیب ادامه پیدا کرد تا اینکه این در سال۱۳۹۵ رهبر انقلاب در دانشگاه امام حسین(ع) به نکته مهمی اشاره کرد:
«جوان‌های عزیز! بچه‌های عزیز من! فردا مال شما است، آینده مالِ شما است؛ شما هستید که باید این تاریخ را با عزتش محفوظ نگه دارید؛ شما هستید که این بارِ مسئولیت را بر دوش دارید؛ خرمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، [بلکه‌] در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است. البته ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد؛ به‌عکس، آبادانی به دنبال دارد، اما سختی‌اش بیشتر است.»
در واقع این جمله نشان داد که مسیری که بعد از پایان جنگ تحمیلی پشت سر گذاشته شده نه‌تنها جهاد و مبارزه در آن به پایان نرسیده است، بلکه شرایط و بستر آن چه بسا از همان دفاع مقدس هم پیچیده‌تر شده است و امروز پس از گذشت حدود یک دهه از اشاره رهبر انقلاب در دانشگاه امام حسین(ع) این امر کاملا بر همگان روشن شده است که امروز که سخن از جنگ ترکیبی و هیبریدی به میان می‌آید و دسیسه‌های روزبه‌روز دشمنان، منظور از میدان سخت نبرد چیست و مراد از فتح خرمشهرها در کدام میدان‌ها و عرصه‌های نبرد است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.