رهبر انقلاب اسلامی ۴مهرماه بخش پایانی سخنان خود در دیدار هزاران نفر از پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت را به یک تذکر مهم در مورد مسائل داخلی اختصاص دادند و بار دیگر به موضوع مقابله با نفوذ پرداختند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه رزمندگان و مجاهدان ما برای جلوگیری از برافراشته شدن پرچم دشمن در مرزهای کشور، جان خود را فدا و خانواده‌هایشان را داغدار کردند، گفتند: با وجود این فداکاری‌ها، ملت ایران نمی‌پذیرد که پرچم‌های نفوذ فرهنگی و سبک زندگی دشمن و وسوسه‌های خصمانه آن به‌وسیله افراد نفوذی و فریب‌خورده در کشور و دستگاه‌های مختلف برافراشته شود.

«نفوذ» چیست و «نفوذی» از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟

آگاه: ایشان مسئولان بخش‌های مختلف به‌خصوص وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت، مطبوعات و صداوسیما را به مراقبت در مقابل نفوذ توصیه مؤکد کردند و فرمودند: باید با هوشیاری کامل اجازه نداد دشمنِ شکست‌خورده از رزمندگان ما در مرزها، در داخل کشور بتواند با انواع ترفندها و حیله‌ها کار و توطئه خود را پیش ببرد.
با سخنان معظم‌له مشخص شد که هنوز برای مقابله و مبارزه با «نفوذ» کار چندانی صورت نگرفته است، حتی این‌بار از دستگاه‌های ذی‌ربط هم نام برده شد؛ فلذا انتظار می‌رود خطر نفوذ و نفوذی جدی پنداشته شود و مسئولان و دولتی‌ها برای تقابل با آنها اقدامات ملموسی انجام دهند. نباید چشم‌ها را بست و خیلی ساده از کنار افراد نفوذی که در کنار ما زیست می‌کنند گذشت. نفوذ می‌تواند به احساس ناامنی دامن بزند و امنیت ذهنی یا نرم را خدشه‌دار سازد. حال، نفوذ چیست و نفوذی از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟
نفوذ، زیرمجموعه جنگ نرم است و شامل تهاجم فرهنگی و انقلاب مخملی هم می‌شود. باید تبیین شود که مقصود حقیقی و عمده از نفوذ، صرفا یارگیری مستقیم و جاسوس بودن مسئولان و حتی فعالان سیاسی نیست، بلکه نفوذ، عمدتا اشاره به تغییر باورها دارد.
نفوذ تاکنون خود را در قالب‌های متفاوتی از تهاجم فرهنگی یا شبیخون فرهنگی گرفته تا انقلاب مخملی و مهاجرت نخبگان یا فرار مغزها نشان داده است. برخی مصادیق نفوذ مانند فرار مغزها، صرفا راهکارهای فرهنگی و مدیریتی دارد. اما برخی مصادیق جنگ نرم مانند تهاجم فرهنگی، انقلاب مخملی یا اشاعه اهداف دشمن در مطبوعات و رسانه‌ها یا از طرق دیگر، مستلزم برخوردهای قضایی و امنیتی ضابطان قضایی است.
نفوذ نوعی از فتنه است. فتنه می‌تواند کودتای مخملی و سخت باشد، اما نفوذ بر شیوه‌های کاملا مرموز و غالبا پنهان تکیه دارد. به‌کاربردن تعبیر فتنه نفوذ، ادامه روند فتنه‌ستیزی نظام و نیز زنجیره‌ای نشان دادن اتفاقاتی مانند غائله‌های ۷۸ و ۸۸ با نفوذ را نشان می‌دهد. به‌کاربردن تعبیر فتنه نفوذ، افزون بر این، می‌تواند به خنثی‌‎سازی هجمه‌های اپوزیسیون که درصدد تفکیک میان خط نفوذ و خط فتنه هستند بینجامد؛ هجمه‌هایی که سعی دارد تا فتنه۸۸ را به دست فراموشی بسپارد.
برخی گمان می‌کنند افراد نفوذی انسان‌هایی هستند با شکل و شمایل خاص و رفتارهای ویژه، اما واقعیت این است که نفوذی‌ها دقیقا مثل ما لباس می‌پوشند و دقیقا مثل ما با دیگران معاشرت می‌کنند. نفوذی می‌تواند با حمایت‌های ویژه وزیر و معاون وزیر شود یا همچون بنی‌صدر رییس‌جمهوری شود.نفوذی می‌تواند عضو تیم مذاکره‌کننده با هیات‌های خارجی شود. در دوره‌ای نیز شاهد حضور این افراد بودیم اما ازآنجاکه ماه هیچ‌گاه پشت ابر پنهان نمی‌ماند، نفوذی‌ها در باتلاق نفوذ گیر کردند و درنهایت پشت میله‌های زندان دیده شدند. نفوذی می‌تواند قتل‌های زنجیره‌ای را طراحی و حاشیه‌های سنگینی برای مردم و کشورش ایجاد کند؛ هنوز داستان قتل‌های زنجیره‌ای دهه۷۰ از ذهن‌ها پاک نشده است. نفوذی می‌تواند صنعت و معادن یک کشور را بدون خونریزی تقدیم دشمن کند.حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان ۶سال پیش در یادداشتی از برنامه‌های نفوذی‌ها در داخل پرده برداشت و نوشت: «دیدگاه‌ها و نظرات کسانی که برای نفوذ در ساختار نظام و تغییر محاسبات مسئولان ماموریت یافته‌اند، با خط ترسیم‌شده و نقشه‌راه انقلاب زاویه خواهد داشت، چراکه اگر زاویه‌ای نداشت، دشمن نیازی به تغییر آن نمی‌دید! بنابراین مقایسه میان نظرات ارائه‌شده آنان با خط اصلی اسلام و انقلاب به‌وضوح می‌تواند زاویه انحراف آنها را نشان بدهد. در این حالت دو احتمال وجود دارد؛ اول آنکه این زاویه و تفاوت دیدگاه، ناشی از کج‌فهمی و کم‌دانی است! و دوم اینکه غرض و مرضی در میان است و البته در هر دو حالت، حضور این افراد در مراکز تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیرنده فاجعه‌آفرین خواهد بود.»در تکمیل مواضع نماینده ولی‌فقیه در کیهان هم نگارنده در پایان به این نکته اشاره می‌کند که نفوذ لزوما فقط ازسوی یک اتاق فکر یا در یک پروژه یا نقشه‌ای طراحی‌شده دنبال نمی‌شود. بر این اساس، فرد نفوذی برخلاف جاسوس، ممکن است وابسته به نیروهای خارجی نباشد. «نفوذ» و «نفوذی» را باید جدی گرفت!

نفوذی‌ها را دقیق بشناسید

«نفوذ» چیست و «نفوذی» از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟

محمد اسماعیلی دهقی، کارشناس مسائل سیاسی در تبیین ویژگی‌های افراد نفوذی، می‌گوید: نفوذی‌ها معمولا انسان‌های کم‌حرف و بی‌حاشیه‌ای هستند و سعی می‌کنند در منظر و مرای رسانه‌ها ظاهر نشوند تا بتوانند بدون کمترین مانع به کار خود بپردازند.
 نفوذی‌ها به موضوعات راهبردی و پرونده‌های خاص علاقه خاصی دارند و خودشان را درگیر موضوعات کم‌ارزش و بی‌اهمیت نمی‌کنند.
 نفوذی‌ها برحسب ظاهر به ثروت‌اندوزی و مشارکت در پروژه‌های اقتصادی علاقه‌ای ندارند، چراکه وظیفه‌ای که برایشان تعریف شده با این قبیل فعالیت‌ها مغایرت دارد.
نفوذی‌ها به هر قیمتی شده حتی با کمترین حقوق خودشان را به رأس هرم‌های مدیریتی نزدیک می‌کنند تا دسترسی لازم به پرونده‌ها و کارتابل‌های مدیران داشته باشند.
 نفوذی‌ها بیشتر به‌صورت انفرادی و در اتاق‌های دورافتاده از دیگران کار می‌کنند و تنها با ظاهری متواضعانه برای شرکت در جلسات از اتاق خود خارج می‌شوند.
نفوذی‌ها معمولا دوتابعیتی هستند تا در مواقع خطر بتوانند به‌راحتی در جای دیگری از دنیا اقامت داشته باشند. 
مناسب‌ترین محیط کاری برای افراد نفوذی قرارگرفتن در کنار مدیران رانتی است، چراکه این قبیل مدیران به‌شدت نیازمند نظرات کارشناسانه و نسخه‌های راهگشا هستند.
معمولا نتیجه پخت‌وپز و عمق تاثیر نفوذی‌ها در درازمدت نمایان می‌شود و زمانی به عمق فاجعه پی برده می‌شود که کل بودجه و سرمایه یک مجموعه به تباهی کشانده شده یا در غیر از مسیر اصلی به‌کار گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.