۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷

 به استناد روایتی از امام جعفر صادق(ع) که در جلد بیست‌وهفتم بحارالانوار آمده است: «کسی که ادعای دوستی ما را دارد، ولی از دشمن‌مان بیزاری نمی‌جوید، دروغگو است.» مبارزه با ظالم و استکبار و غده سرطانی اسراییل نه‌تنها یک وظیفه انسانی و واجب شرعی است، بلکه جزو وظایف اخلاقی است که در فروع دین ما هم به آن تاکید شده است.

آگاه: بنابراین ما ابتدا باید به نقطه‌ای برسیم که بدانیم دشمن کیست و سپس از آن اعلام بیزاری کنیم. علاوه‌بر این، در روایتی از رسول خدا(ص) نقل شده است: «اگر مسلمانی شب را به صبح برساند و هم و غم امور مسلمین را در دل خود نداشته باشد و بی‌خیال عالم باشد، این آدم مسلمان نیست و ادعای مسلمانی دارد.» پس باید بدانیم اهتمام به امور مسلمین نیز یک وظیفه شرعی است.
از آنجا که قوم یهود در برابر پذیرش حرف حق مقاومت دارند، بزرگ‌ترین دشمن مسلمانان در تمام دوران تاریخ به شمار می‌رود. پس گفته‌های پیامبر خدا(ص) و ائمه اطهار (سلام الله علیها) وظیفه ما در قبال رژیم منحوس صهیونیستی را نشان می‌دهد.  با وجود این در جامعه ما هنوز افرادی پیدا می‌شوند که معتقدند اگر در یک گوشه دنیا درگیری ایجاد شود، به ما ربطی ندارد و نباید واکنشی نشان دهیم و خود را درگیر ماجرا کنیم. درحالی‌که این انفعال نه‌فقط در دین اسلام، بلکه به اذعان ادیان مختلف و حتی تفکرات غیردینی هم نشان از شراکت در ظلم ظالم دارد. بعضی وقت‌ها سکوت در برابر ظالم عین ظلم است و در مقابل قیام در برابر ظالم بالاترین فضلیت است. 
در بحارالانوار روایتی از رسول اکرم(ص) هست که می‌فرمایند: «اگر کسی جلوی ظالم که زور می‌گوید، حق مردم را می‌خورد و به جامعه مسلمین ستم می‌کند، قد علم کند و صدای مظلوم را به گوش عالم برساند و دست او را بگیرد، چنانچه با کوله‌باری از گناه هم باشد فردای قیامت کنار من در بهشت ساکن می‌شود.» لذا اهمیت اینکه انسان نسبت به اتفاقات منطقه توجه و دغدغه داشته باشد بسیار زیاد است.  به‌طورکلی در مواجهه با این واقعه به دو صورت می‌توان برخورد کرد یا انسان می‌تواند خود را با زبان و عمل آماده جهاد ببیند یا می‌تواند ساکت بنشیند و کاری نکند. چنانچه سکوت کند به عذاب الهی دچار می‌شود، اما اگر بخواهد مجاهدت کند، این کار با یک جا نشستن و حرف زدن محقق نمی‌شود؛ لذا درحال‌حاضر دشمنان ما در دو چهره خود را به جامعه معرفی می‌کنند. اول رژیم صهیونیستی است که مقابل ما ایستاده، دشمنی می‌کند، آشکارا مسلمان می‌کشد، کودک می‌کشد و ابایی از ظلم کردن بر مسلمانان و بر انسان‌ها ندارد. گروه دوم کسانی هستند که نسبت‌به ظلم آن ساکت‌اند. 
در این باب در تاریخ کربلا عبرت‌هایی برای ما هست. سیدالشهدا(ع) برای جلب همراهی عبدالله بن‌حر جعفری در کربلا به او نامه می‌نویسد و حتی با او جلسه دیدار حضوری می‌گذارد. در مقابل واکنش او مصداق امروز جامعه ماست.
عبدالله به امام حسین(ع) می‌گوید سلاح، سپاه، پول و قدرت دشمن بیشتر است و اگر به کربلا بروید کشته می‌شوید. یعنی حرف ولی خود، حجت خدا و امام زمانش را روی زمین می‌گذارد، چون از قدرت، سلاح و پول دشمن می‌ترسد. ما با وجودی از جبهه مقاومت دفاع می‌کنیم که می‌دانیم مقابله با استکبار گاهی به قیمت جان و از دست دادن بالاترین منافع شخصی انسان تمام می‌شود. ولی دقیقا همینجاست که خداوند تبارک و تعالی به کسی که قیام کرده و حرکت می‌کند، نگاه ویژه می‌اندازد. در کربلا هم عده‌ای بودند بالای بلندی‌های صحرای محل درگیری‌ها می‌نشستند و برای مظلومیت و تنهایی امام حسین(ع) گریه می‌کردند ولی او را یاری نمی‌دادند. درحالی‌که یاری مظلوم وظیفه مسلمان است، فارغ از هر عقیده و هر تفکری. از طرف دیگر، طبق وعده قرآن، خدا از کسی که ساکت بنشیند و به ظلم ظالم امید ببندد و حرفی نزند هم در این دنیا و هم در آخرت انتقام می‌گیرد. عذاب دنیایی می‌تواند به این صورت باشد که درگیر پادشاهی می‌شود که برای آن فقر می‌آورد. همانطور که در ممالک مختلف می‌بینید بعضی از مسلمانان در فقر مطلق به سر می‌برند. یا دچار مرض و بیماری‌های مختلف می‌شوند. یا اولاد صالح آنها از مسیر خارج و ناصالح می‌شوند. در آخرت هم مشخص است خدا چطور انتقام می‌گیرد. خدا در قرآن کریم فرموده از خون مظلوم نمی‌گذرد و داعیه‌دار و پرچم دار این است که خون مظلوم روی زمین نماند. درعین‌حال اگر مظلوم ولی خدا و رهبر باشد، خداوند با نگاه ویژه‌ای در تاریخ آن را تثبیت می‌کند و نمی‌گذارد خون او پایمال شود. فارغ از هر عقیده‌ای شهید سیدحسن نصرالله به اذعان تمامی ادیان و فرق مسلمین و حتی غیرمسلمین، زبان ناطق مسلمانان و اهل عرب بود. این سید شهید فریاد مظلومیت مظلومان غزه و فلسطین را به عالم مخابره کرد و نشان داد حتی با یک سلاح ساده می‌شود جلوی بزرگ‌ترین دشمن صلح در این عالم قد علم کرد.
نباید از نظر دور داشت که خون شهید هم در نفوس و قلوب مومنین و هم در تفکر تمام کسانی که در این عالم زندگی می‌کنند تغییراتی به وجود می‌آورد. به محض اینکه اولین قطره خون شهید بر زمین ریخته می‌شود، محل خیرات و برکات است. همین است که تمام زندگان عالم می‌میرند ولی شهید زنده است. بر این اساس می‌بینیم شهادت حاج قاسم سلیمانی، شهید اسماعیل هنیه و بعد شهادت سید حسن نصرالله و جمعی از بزرگان ما حرارت و حرکتی را رقم زده و جنبشی را ایجاد کرده که تا قیامت سرد نخواهد شد و قطعا منجر به اتفاقات ویژه‌ای در منطقه می‌شود. همانطور که مقام معظم رهبری هم با این دید وسیع و نگاه حکیمانه‌شان فرمودند این غده سرطانی ۲۰سال آینده را نخواهد دید. امروز شاهدیم که دشمن چقدر از قدرت ما ترسیده و چقدر اتحاد و وحدت جامعه مسلمین در منطقه در دل دشمن وحشت ایجاد کرده است. قطعا قلوب مسلمانان عالم با ایرانیان است و همه‌شان مشتاق‌اند که غده سرطانی اسراییل به فضل الهی به دست جمهوری اسلامی ایران نابود شود.