۲۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹

زهرا بذرافکن- خبرنگار گروه فرهنگ: سازمان هنری رسانه‌ای اوج در پی ایجاد یک ضرورت مبنی بر توسعه مبانی انقلاب اسلامی در ابعاد فرهنگی و هنری آن و شکوفایی آن در عمیق‌ترین لایه‌های زیست‌بوم اجتماعی و فرهنگی عمومی ایران پس از وقایع سال۸۸ تاسیس شد. این موسسه حالا حدود ۱۵سال در سطح فرهنگی کشور رشد کرده و نه فقط از این بستر به شرایط امروزینش رسیده است که موجب بالندگی بسیاری دیگر و نیز مجموع شرایط فرهنگی و هنری کشور شده است. حالا مدیر ۱۵ساله این سازمان برای ایجاد شرایط تازه‌تر در آن، خداحافظی کرده و بعد از او، ساسان زارع، فعال رسانه‌ای هنری در جبهه فرهنگی انقلاب در رأس این سازمان به سرپرستی منصوب شده است.

آگاه: اولین جلوه‌های حضور فرهنگی بعد از انقلاب را می‌توان آثار حاصل از دوران دفاع مقدس دانست که با آثار و گفتار شهید سیدمرتضی آوینی تجلی بیشتری پیدا کرد. کار فرهنگی در سال‌های اولیه پس از پایان جنگ تحمیلی همراستا با حفظ ارزش‌های خلق شده در دوره جنگ بود که با بازگشت زندگی معمولی، مردم و به‌ویژه طبقه متوسط کم‌کم در حال دورشدن از هسته فرهنگی آن بودند.
تاسیس سازمان هنری رسانه‌ای اوج پس از فتنه سال۸۸ حاصل چالش گفتمان انقلاب اسلامی و احساس نیاز به حضوری موثرتر در میدان فرهنگ و هنر و رسانه بود و این مجموعه به همت هسته‌ای از مدیران فرهنگی انقلاب به مدیریت احسان محمدحسنی به‌عنوان گرداننده اصلی تشکل‌های فرهنگی ایجاد شد و به‌مرور به حد مطلوبی از رشد و بالندگی رسید و نقش ویژه‌ای در پویایی هنر انقلاب کسب کرد. سازمان هنری رسانه‌ای اوج در این سال‌ها تلاش کرده که فراتر از جایگاه سیاسی و جناحی بایستد و به موضوعات از زاویه‌ای ملی-مذهبی نگاه کند. این سازمان در این سال‌ها با مدیریت محمدحسنی علاوه‌بر فعالیت‌های کلان فرهنگی، حضوری جدی و پررنگ در عرصه تولید آثار سینمایی و تلویزیونی داشته و توانسته آثار قابل دفاعی همچون «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا، «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی، «ایستاده در غبار» اثر محمدحسین مهدویان، فصل پنجم سریال «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم و… را به سرانجام برساند. اوج به همین پشتوانه و در کمتر از یک دهه جایگاه خود را به‌عنوان یکی از موسسه‌های مهم فیلمسازی کشور تثبیت کرده است. 
یکی از تلاش‌های «اوج» در این چند ساله این بوده که برخلاف روال مرسوم نهادهای سرمایه‌گذار دولتی که تنها با طیف خاص متناسب با سیاست‌هایشان همکاری داشته‌اند، با افرادی از جریان‌های مختلف کار کرده و در این مسیر تجربه‌های پربار و موفقی را پشت‌سر گذاشته است. بااین‌حال بالطبع انتقادهایی هم نسبت‌به عملکرد این سازمان وجود داشته و دارد که از مطرح‌شده‌ترین آنها می‌توان تا حدی به برهم‌زدن تعادل در میدان رقابت میان بخش خصوصی و دولتی در سینمای کشور اشاره کرد. احسان محمدحسنی در نشستی در سال‌های گذشته و در پاسخ به این انتقادات می‌گوید: «یکی از افتخارات اوج این است که بستری برای شناسایی استعدادهای خوش ذوق و مؤمن و محل رشد این جوانان است و در این سال‌ها (حدود ۶سال بعد از تاسیس سازمان اوج) مثل یک آزمایشگاه عمل کرده و می‌توان آن را مانند پژوهشگاه رویان دانست.»

کارنامه ۱۵ ساله محمدحسنی
در بررسی و نگاه به کارنامه محمدحسنی این ویژگی به‌روشنی روز است که او و گروه همراهش مدیرانی با گستره اثرگذاری وسیعی هستند که در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه‌ گرفتار نگاه‌های محدودکننده نشدند. حالا که احسان محمدحسنی به بیان خودش برای «تزریق خون تازه به رگ‌های تشکیلات اوج» به دوران مدیریتش در این رسانه پایان داده است، نگاهی به کارنامه حضور چند ساله او در سازمان اوج می‌اندازیم.
احسان محمدحسنی حالا چهره شاخصی در میان مدیران فرهنگی جبهه انقلاب است. او با به خط کردن گروه‌های متخصص و ایجاد مجموعه‌ای کم‌جمعیت و چابک توانست کار فرهنگی را به مسئله مهم و اساسی در سطح متخصصان انقلابی فعال در همه حوزه‌های فرهنگ تبدیل کند. او در ادامه با پشت سر گذاشتن موانعی، نام مجموعه را با آن که زمان زیادی از تاسیسش نمی‌گذشت، در صدر گروه‌های فعال در این حوزه قرار داد. مؤسسه هنری رسانه‌ای اوج، شروع کار خود را به‌صورت رسمی از سال۱۳۹۰ با بودجه ۵۰۰میلیون تومانی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز کرد و آرام آرام بر حجم فعالیت‌هایش در زمینه طراحی پوستر افزود اما این باعث نشد که این سازمان جوان مطیع اراده نهادهای دولتی و غیردولتی شود و در قبال تولید آثار در زمینه‌های گوناگون مسئولیتی برعهده نگیرد.
سازمان هنری رسانه‌ای اوج، در اولین گام معرفی خود به مردم، بیلبورد «صداقت آمریکایی» را طراحی در سطح شهر اجرا کرد و بعد از آن برای تولید آثار سینمایی به صنعت سینمای ایران وارد شد و جان تازه‌ای به آن بخشید. فیلم سینمایی «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا، مهم‌ترین نقطه شروع جدی این سازمان و شروع سرمایه‌گذاری بلندمدتی بود که مدیران موسسه اوج و در صدر آن، احسان محمدحسنی را به نقطه‌ امروزین هدایت کرد. نباید از این مهم غافل ماند که اساس و مبنای کار با عنوان «انقلابی» در سازمان اوج، برآوردن نیازهای اقتصادی نبود و هدف غایی این سازمان براساس آنچه تعریف و به آن عمل کرده‌اند، «سیاست‌گذاری راهبردی در حوزه تولیدات هنری گفتمان انقلاب اسلامی»، «شناسایی و توانمندسازی موسسات یا استعدادهای جوان و خودجوش» و «سازماندهی و سفارش تولیـــد محصولات حرفه‌ای» است.

سازمان اوج از منظر تجربه فیلمسازان مطرح کشور
محمدحسین لطیفی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگویی با اشاره به فضای همکاری سینماگران در سازمان رسانه‌ای اوج می‌گوید: سال‌هاست که ما در سینما و تلویزیون، احترامی که لازم است، ندیده‌ایم اما دوستان در سازمان اوج، رفتاری محترمانه با سینماگران و هنرمندان دارند و این ویژگی خوب را در تمام این سال‌ها حفظ کرده‌اند.
محمدرضا ورزی، کارگردان مجموعه بلند تلویزیونی «معمای شاه» درباره همکاری با سازمان اوج و عملکرد چندساله این سازمان گفته است: عملکرد سازمان اوج در تولید فیلم، سریال و مستند قابل توجه و در فضای رسانه موثر و مفید است. هرچند همه آثاری که تولید شده به یک اندازه موفق نبوده‌اند اما حاصل سیاستگذاری‌ها و انتخاب‌های اوج امیدوارکننده و موفق بوده است. اگر بررسی کنید متوجه می‌شوید که هیچ نهادی به اندازه اوج به جوان‌ها میدان کار نداده، برای آنها فرصت نساخته و حمایت و هدایتشان نکرده است. من بسیاری از مستندهای اوج را دیده و مخاطب این آثار هستم. بسیاری از سازندگان این آثار، جوان‌هایی مستعد، خلاق و مبتکر هستند. ورزی درباره جایگاه سازمان رسانه‌ای اوج بین سینماگران ادامه می‌دهد: دوستانی که با این سازمان همکاری کرده‌اند، راضی بوده و حاصل کارشان هم نمره قبولی می‌گیرد. چهره‌های شاخص و معتبری با این مجموعه کار کرده‌اند و این قابل‌توجه است. در بخشی هم که اوج به‌عنوان یک نهاد فرهنگی باید کشف استعداد و حمایت می‌کرده، به‌واقع خوب عمل کرده و جوان‌های بسیاری از دل همکاری با این سازمان کشف و دیده شده‌اند. امیدوارم این حرکت، همچنان دغدغه مدیران این سازمان باشد.
مسعود ده‌نمکی، کارگردان فیلم سینمایی «اخراجی‌ها» نیز، روند فعلی سازمان اوج را رو به رشد دانسته و درباره سیاست‌های کلی این سازمان گفته است: روند کلی اوج در طول این سال‌ها همواره در حال تکامل بوده است. ورود بچه‌های سازمان اوج به عرصه نمایش، تبلیغات و اکران می‌تواند گامی در جهت تکمیل چرخه صنعت، سینما و هنر باشد؛ اقدامی که در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم و سازمان اوج را از یک تولیدکننده صرف به یک کمپانی فیلمسازی که در همه وجوه دستی بر آتش دارد تبدیل کرده است. ده‌نمکی ادامه می‌دهد: کارنامه سازمان اوج، کارنامه قابل دفاعی است. رویکرد جوان‌گرایی که در ابتدا هم فلسفه وجودی شکل‌گیری اوج بوده، بسیار ارزشمند است و می‌تواند الگویی باشد برای سایر ارگان‌ها و سازمان‌هایی که مشابه اوج فعالیت می‌کنند. این کارگردان ادامه داده است: توجه به فیلم اولی‌ها در کنار با تجربه‌های عرصه سینما مسئله‌ای است که همیشه مورد غفلت قرار گرفته و با روی‌کارآمدن دوستان در سازمان اوج این مسئله به‌خوبی حل شده است.

بخشی از تولیدات سازمان هنری رسانه‌ای اوج

نقطه شروع فیلمسازی سازمان اوج را می‌توان دو فیلم «چ» و «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا دانست. فیلم «چ» که دو روز از زندگی شهید دکتر مصطفی چمران را به تصویر می‌کشد، در سال‌۱۳۹۱ به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا به تولید رسید و در سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر، جایزه بازیگر نقش مکمل مرد و چندین جایزه فنی را از آن خود کرد. 
‌در سال‌۱۳۹۴ فیلم‌های «بادیگارد» به کارگردانی حاتمی‌کیا، فیلم «هیهات» در چهار اپیزود به کارگردانی هادی نائیجی، دانش اقباشاوی، روح‌الله حجازی و هادی مقدم‌دوست و «ایستاده در غبار» با ژانر مستند درام و جنگی به کارگردانی محمدحسین مهدویان تولید شد. «امپراتور جهنم» تنها فیلمی بود که در سال‌۱۳۹۵ به کارگردانی پرویز شیخ طادی در سازمان اوج به تولید رسید. سال۱۳۹۶، سه فیلم «به وقت شام» به کارگردانی حاتمی‌کیا، «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی و «سوءتفاهم» اثر احمدرضا معتمدی و نیز یک انیمیشن به اسم «فهرست مقدم» ساخته محمدامین همدانی را به همراه داشته است.
در سال ۱۳۹۷ دو فیلم «۲۳نفر» و «زندانی‌ها» به کارگردانی مهدی جعفری و مسعود ده‌نمکی به تولید رسید. فیلم‌های «لباس شخصی» ساخته امیرعباس ربیعی، «خروج» به کارگردانی حاتمی کیا، «آبادان» ساخته مهرداد خوشبخت و «روز بلوا» به کارگردانی بهروز شعیبی در سال‌۱۳۹۸ به تولید رسیدند. در سال‌۱۳۹۹ انیمیشن «پسر دلفینی» به کارگردانی محمد خیراندیش و فیلم‌های «مصلحت» ساخته حسین دارابی، «منصور» اثر سیاوش سرمدی و «کارو» به کارگردانی احمد مرادپور به تولید رسید. در سال۱۴۰۰ فیلم «مسیح پسر مریم» به کارگردانی علی جعفرآبادی را به همراه داشت. «غریب» ساخته محمدحسین لطیفی و «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج در سال‌۱۴۰۱ به تولید رسید. در سال‌۱۴۰۲ «آبی روشن» اثر  بابک خواجه‌پاشا و «مجنون»، «خدای جنگ» و «پرویزخان» به کارگردانی مهدی شامحمدی و حسین دارابی و علی ثقفی و نیز انیمشین «ببعی قهرمان» ساخته حسین صفارزادگان تولید شد.
در زمینه مجموعه‌های تلویزیونی نیز تولیدات زیادی در سال‌های گذشته به پخش رسیده است. در سال‌۱۳۹۴ «آسمان من» ساخته محمدرضا آهنج، در سال‌۱۳۹۶ «سر دلبران» ساخته محمدحسین لطیفی، «در میان خاکستر» به کارگردانی سجاد امیریزدانی، «پایتخت۵» ساخته سیروس مقدم، «مینو» به کارگردانی امیرمهدی پورروزیری، «گیله وا» ساخته اردلان عاشوری در سال‌۱۳۹۷، «آقازاده» ساخته بهرنگ توفیقی، «آرمن» ساخته محمدرضا حسابی و «شهر موشکی» ساخته رسول آذرگون درسال‌۱۳۹۹، «مستوران» ساخته مسعود آب‌پرور، سیدجمال سیدحاتمی و سید علی هاشمی در سال۱۴۰۱، در سال۱۴۰۲، «عشق کوفی» به کارگردانی حسن آخوندپور از تولیدات تلویزیونی سازمان اوج است.  برنامه تلویزیونی «دین دات آی‌آر»، «مخاطب خاص»، «پیاده آمده‌ایم»، مجموعه مستند «نبرد پنهان» درخصوص جنگ سوریه، «مسابقه خانه ما»، مسابقه «فاز»، مسابقه «ضدگلوله»، مستندمسابقه «فرمانده»، «اقیانوس آرام»، مستند واقع‌گرای «مهین»، نمایش موزیکال «هفت‌خوان اسفندیار»، نمایش بزرگ میدانی «تنهاتر از مسیح»، تئاتر «نبرد رستم و سهراب» از دیگر فعالیت سازمان اوج است.

بخشی از دستاوردهای اقتصادی
  ساخت و فروش سریال «آقازاده» بـــه پلتفـــرم فیلیمو که با بیش از یک‌میلیارد و ۲۱۶میلیون دقیقه تماشـــا صاحب جایگاه پرمخاطب‌ترین مجموعه تلویزیونی فیلیمو در ســـال‌۱۳۹۹ شد
  ساخت و فروش فیلم ســـینمایی «به وقت شـــام» به کره‌جنوبی و تایوان به مبلغی بالغ بـــر ۱۷۰هزار دلار
  فصل پنجم سریال «پایتخت» که براســـاس گزارش مرکز تحقیقات رســـانه ملی بـــا ۸۱.۳درصد در صدر آثار پربیننده سال۱۳۹۷ تلویزیون قرار گرفت
  طراحی، اجرا و تولید انیمیشن «پسر دلفینی» که در ۲۷۰۰سالن سینمای کشور روسیه روی پرده رفت و با فروش ۵۰میلیارد تومانی پدیده اکران بین‌المللی سینمای ایران شد. این فیلم در نهایت تحـــت نظارت پخش‌کننده معتبـــر Lionsgate در آمریکا هم به نمایش درآمد.