آگاه: سید احمد حسینی، رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران، بیان کرد: از وقتی که خودروهای چینی مونتاژی به بازار خودروی ایران وارد شدند همیشه تامین قطعات و لوازم یدکی آنها مشکل بوده است اما این مشکل گاه شدت میگیرد، گاه کمتر میشود. وی افزود: دلیل کمبود این است که خودروسازان مونتاژکار خود را در تامین قطعات متعهد نمیدانند درحالیکه این تکلیف برعهده آنها هست اما درواقع قانون حمایت از مصرفکنندگان بهدرستی اجرا نمیشود و نهادهای ذیربط هم نظارت کافی ندارند. حسینی افزود: قطعات خودروها ازجمله خودروهای مونتاژی به سه دسته پرمصرف، کممصرف و با مصرف متوسط تقسیم میشوند. تولیدکنندگان داخلی به تولید قطعات پرمصرف مانند لنت و لوازم جلوبندی ورود کردهاند چون برای آنها صرفه اقتصادی دارد و حتی بخش خصوصی هم این اقلام را وارد میکند؛ بنابراین بخشی از تقاضای موجود در بازار قطعات خودروهای چینی از این دو مسیر تامین میشود، وگرنه چالش تامین قطعات این خودروها شدتی بیش از اینها داشت و این دو گروه در واقع ضعف عملکرد شرکتهای خودروساز چینی را در تامین قطعات جبران میکنند. رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشینآلات تهران ادامه داد: اما برای تولیدکنندگان و واردکنندگان تولید و واردات قطعات کممصرف صرفه اقتصادی ندارد، درنتیجه دارندگان خودروهای چینی در تامین همین قطعات کممصرف دچار مشکل هستند. در همین رابطه حسین فرهیدزاده، رییس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان درباره کم و کیف بررسی این موضوع ازسوی سازمان حمایت اظهار کرد: سازمان حمایت به این موضوع وارد شده ظاهرا شرکتهای مونتاژکار سهمیه ارزی دارند که چند کد تعرفه دارد. وی افزود: سازمان موضوع تامین قطعات را از این شرکتها مطالبه کرده و آنها نیز مکاتباتی با ما داشتهاند بااینحال پاسخها قانعکننده نبوده، بنابراین در تلاش هستیم این موضوع را با وزارت صمت حل و فصل کنیم و حتما اوضاع بهتر خواهد شد.
۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸
کمبود قطعات خودروهای چینی در بازار همچنان وجود دارد که شاید دلیل آن را بتوان به عدم تعهد خودروسازان مونتاژکار نسبت داد، درحالیکه این تکلیف برعهده آنهاست؛ در همین زمینه رییس سازمان حمایت از مصرفکنندگان عنوان کرد که این موضوع از شرکتها مطالبه شده و حتما اوضاع بهتر خواهد شد.