آگاه: این نوآوری ممکن است بهطور چشمگیری ردپای کربن صنعت هوانوردی و اتکا به سوختهای فسیلی را کاهش دهد و باعث صرفهجویی چشمگیری در هزینههای سفرهای هوایی و کاهش ۵۰ تا ۶۰درصدی انتشار کربن میشود و آیندهای پاکتر و سبزتر را نوید میدهد. ردپای کربن میزان کل گاز گلخانهای منتشرشده ازسوی یک فعالیت، محصول، شخص، شرکت یا کشور است.پلی استایرن در انواع محصولات مصرفی استفاده میشود که عاقبت بیشتر آنها به محل دفن زباله ختم میشود. روش جدیدی که هونگ لو (Hong Lu) و همکارانش در مرکز فناوری پایدار ایلینوی در آمریکا برای پسماند این محصول یافتند در راستای تلاشهای صورتگرفته برای تبدیل سوخت هواپیماها از سوختهای فسیلی به سوختهای پایدار هوانوردی است. سوختهای پایدار هوانوردی یا سوخت زیستی جت از سوختهای زیستتودهای هستند که از گیاهان یا پسماندها بهدست آمدهاند.
سوختهای ساختهشده از منابع غیرنفتی، مانند پسماند روغن، نفت، گریس، یا زیستتوده گیاهی، معمولا فاقد مقدار کافی هیدروکربنهای معطر هستند. هونگ لو توضیح داد: این ترکیبات برای حفظ عملکرد سامانه سوخت بهوسیله روغنکاری اجزای مکانیکی و درزگیری برای جلوگیری از نشتی، در طول عملیات عادی ضروری هستند. درحالیکه اتیلبنزن یک هیدروکربن معطر است و از سوختهای فسیلی مشتق میشود، یافتن راهی پایدار برای تولید آن، کمکی برای تبدیل سوخت فسیلی به سوخت جت پایدار در صنعت هوانوردی بهشمار میرود.این گروه پژوهشی برای تبدیل پلیاستایرن به اتیلبنزن، از تجزیه حرارتی استفاده کردند و آن را گرم کردند تا پلیمر را به مایع غنی از استایرن تجزیه کنند. در مرحله دوم با هیدروژناسیون (هیدروژنهکردن) آن را به یک اتیلبنزن خام تبدیل کردند و با تقطیر، محصولی به دست آوردند که ۹۰درصد خالص بود. لو و همکارانش امیدوارند این افزودنی را برای کمک به گسترش استفاده از سوختهای پایدار در حملونقل هوایی بسازند.
۳ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۱۰٬۳۵۰
اِتیلبِنزِن مایعی اشتعالپذیر، سمی و بیرنگ است که بویی شبیه به بنزین دارد و یک افزودنی حیاتی برای سوختهای پایدار هوانوردی بهشمار میرود.
نظر شما