آگاه: براساس آمارها، ۴۰شهرستان سرانه آموزشی زیر سه مترمربع دارند؛ یعنی برای هر دانشآموز در این شهرستانها کمتر از سه مترمربع فضای آموزشی ساخته شده است. درحالیکه بودجه در نظر گرفتهشده برای آموزشوپرورش چندان کفاف نیازهای این وزارتخانه را نمیدهد و بیش از ۹۰درصد بودجه خرج حقوق و دستمزد کارکنان، معلمان و فرهنگیان میشود؛ آموزشوپرورش برای ساخت مدرسه دستش خالی است و برای ساخت مدرسه نیازمند اعتبار است.
در بسیاری از طرحهای ساخت مدرسه، خیران پیشقدم هستند و معمولا تا ۵۰درصد یک پروژه ساخت مدرسه با هزینه خیران و نیکوکاران انجام میشود؛ بااینحال دولت برای تکمیل این پروژهها هم با کمبود اعتبار مواجه است؛ برای رفع همین کمبود هم از دو سال قبل، دولت مشوقهای مالیاتی را مطرح کرده که خیران برای تکمیل طرحهای روی زمین مانده، سهم دولت را هم به عهده بگیرند. نابرابری در سرانه فضای آموزشی، رشد سریع جمعیت، کمبود اعتبارات و عدم موفقیت در اجرای طرح مولدسازی ازجمله دلایلی است که دولت هنوز نتوانسته است وضع نامطلوب سرانه آموزشی را بهبود ببخشد. دولت طرح مولدسازی را اجرایی کرد تا با فروش املاک مازاد و اختصاص درآمدهای حاصل از آن، وضعیت مدارس بهبود یابد؛ بااینحال بهعنوان مثال در شهر تهران به نظر میرسد تنها فعلا یک مدرسه در میدان ونک به مرحله قیمتگذاری و فروش رسیده است. درحقیقت طرح مولدسازی چندان که باید و شاید سرعت کافی را برای اجرا ندارد. حمیدرضا خانمحمدی، رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور معتقد است اجرای طرح مولدسازی چندان هم با تاخیر روبهرو نبوده و تاخیر اندک پیشآمده بهعلت تغییرات متعدد در مسئولان سازمان خصوصیسازی و زمانبر بودن مرحله اول طرح عظیم مولدسازی بوده است. رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به ۴۶۲ملک فرسوده و بلااستفاده آموزشوپرورش اشاره کرد که برای مرحله اول طرح مولدسازی قرار است به فروش برسد تا اعتبار لازم برای ساخت و تکمیل طرحهای مدرسهسازی تامین شود.
۱۳ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۱۰٬۵۷۳
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از فروش ۴۶۲ملک فرسوده آموزشوپرورش برای طرح مولدسازی خبر داد.
نظر شما