آگاه: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنْتُمْ عَلَیٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْهَا ۗ کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ
سوره آل عمران، آیه ۱۰۳
و همگی به ریسمان خدا [قرآن و اهلبیت (ع)] چنگ زنید، و پراکنده و گروه گروه نشوید؛ و نعمت خدا را بر خود یاد کنید آنگاه که [پیش از بعثت پیامبر و نزول قرآن] با یکدیگر دشمن بودید، پس میان دلهای شما پیوند و الفت برقرار کرد، درنتیجه به رحمت و لطف او با هم برادر شدید و بر لب گودالی از آتش بودید، پس شما را از آن نجات داد؛ خدا اینگونه، نشانههای [قدرت، لطف و رحمت] خود را برای شما روشن میسازد تا هدایت شوید. تفرقه، در ردیف عذابها و مجازاتهای الهی است و همچنین در اسلام دروغ گفتن برای ایجاد وحدت، جایز و راست گفتن تفرقهانگیز، حرام است.خداوند متعال دین اسلام را برای هدایت انسانها فرستاده و هر آنچه را برای رسیدن به بالاترین قله فضیلت بدان نیازمندند برایشان تبیین فرموده است. در طرح ملی زندگی با آیه، هر روز ماه مبارک رمضان، مهمان یک آیه از آیات کلام وحی خواهیم بود. تفسیر و تلاش برای فهم قرآن کریم از زمان پیامبر اعظم(ص) تا به امروز ادامه داشته است و جاودانگی قرآن سبب میشود تا تفسیر آن کتاب در هر عصر و زمانی ادامه یابد؛ چراکه آیات قرآن، مهمترین و نخستین منبع برای فهم دین به شمار میروند. مهمترین ویژگی تفسیری که در ادامه، آن را مشاهده میکنید، کوشش در تبیین بعد هدایتی قرآن، یعنی هدف اصلی نزول است: «هُدیً لِلنَّاسِ». در این تفسیر فقط به کشف معنا و ذکر پارهای الفاظ و عبارات تفسیری صرف بسنده نمیشود، بلکه آنها درآمدی برای تبیین ابعاد هدایتی کلام خداوند قرار داده شده و مخاطب را از معبر لفظ به معنا و از معبر معنا به بلندای هدایت قرآن، سوق میدهد.
نکتهها
حضرت علی(ع) میفرماید: قرآن، حبل اللّه است. «۱» و از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمود: «نحن حبلاللّه» «۲» ما اهلبیت، حبلاللّه هستیم. و در روایت دیگری آمده است: علیّبن ابیطالب علیهما السلام حبل اللّه است.»
بنابراین قرآن کریم، پیامبر(ص) و عترت مصادیق حبل الهی هستند.
ایجاد الفت میان دلها تنها به دست خداست. «فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ» قرآن خطاب به پیامبر میفرماید: «لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً ما أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ» «۴» اگر همه سرمایههای زمین را خرج کنی نمیتوانی بدون خواست او بین دلها ایجاد الفت نمایی.
تفرقه، در ردیف عذابها و مجازاتهای الهی است. همچنین در اسلام دروغ گفتن برای ایجاد وحدت، جایز و راست گفتن تفرقهانگیز، حرام است.
پیامها
۱- وحدت و دوری از تفرقه، یک وظیفه الهی است. «وَ اعْتَصِمُوا»
۲- محور وحدت باید دین خدا باشد، نه نژاد، زبان، ملّیت و... «بِحَبْلِ اللَّهِ»
۳- از برکات و خدمات اسلام غافل نشوید. «إِذْ کُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ»
۴- وحدت، عامل اخوّت است. «فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً»
۵- اتّحاد، از نعمتهای بزرگ الهی است. «فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ»
۶- تفرقه و عداوت، پرتگاه و گودال آتش است. «شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ»
۷- نعمتهای خداوند، آیات او هستند. «وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ... یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیاتِهِ»
۸- یادآوری نعمتهای الهی عامل عشق و زمینهساز هدایت است. «وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَاللَّهِ... لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ»
«پرده ستارههای زمینی» روایتگر داستانهای قرآنی میشود
ماه مبارک رمضان ماه بهار قرآن و ماه موانست با قرآن کریم است و مسلمانان از فرصت این ماه برای بهرهمندی هرچه بیشتر از ثواب تلاوت قرآن کریم استفاده میکنند تا ضمن ختم قرآن کریم فرصتی برای تدبر و تفکر در آیات کتاب آسمانی خود داشته باشند.
همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، نهضت ملی «زندگی با آیهها» با هدف تبیین ۳۰آیه زندگیساز قرآن کریم آغاز شده است در این پویش که ازسوی جمعی از اندیشمندان قرآنی کشور طراحی شده، ۳۰آیه محوری قرآن کریم انتخاب شدهاند که تسلط به آنها میتواند مبانی اعتقادی مخاطبان را مستحکمتر کند.
پویشها، رویدادها و طرحهای مختلف دیگری نیز با تکیه بر آیات منتخب قرآن، قصص قرآن و موضوعات محوری قرآن کریم به منظور پیوند هرچه بیشتر مردم با قرآن راه اندازی شده است که از جمله این طرحها میتوان به پرده ستارههای زمینی اشاره کرد.
سارا طالبی، مدیر مرکز راهبری و هماهنگی امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی درخصوص طرح جدید «پرده ستارههای زمینی» که بهتازگی و با محوریت طرح زندگی با آیهها ویژه رمضان المبارک ۱۴۴۶ ارائه شده است، توضیح داد: پرده اخیر با همکاری انوشه میرمرعشی و مرشد میرزاعلی و… ازسوی مرکز راهبری بانوان ایدهپردازی و سفارش داده شده و بر مبنای ۱۲آیه از ۳۰آیه طرح، طراحی شده است.
وی افزود: این پرده روایتگر داستان شخصیتهای قرآنی بر محوریت پنج بخش از قرآن و پنج داستان قرآنی شامل داستان حضرت خدیجه (س) «آیات ۹۲آلعمران – ۸و۹سوره انسان»، داستان بخشش و عفو حضرت رسول و بخشیده نشدن مرتدان، آیات «۱۹۹سوره اعراف - ۱۲۸توبه - ۹۰آلعمران»، داستان اقتصاد مقاومتی و راهبردهای اقتصادی پیامبر (ص) در مدینه «۲سوره مائده - ۱۶سوره جن»، داستان جنگ احد «آیات۴۶ سوره انفال – ۱۱۲هود» و داستان حمایت از مظلومان و جهاد با دشمنان خدا «آیات ۷۵نساء - ۴صف – ۴۰حج» است.
طالبی با اشاره به اهمیت روایتگری و تلفیق هنر سنتی با محتوای قرآنی تصریح کرد: روایت و روایتگری، امروز ابزار مهم گفتگو و تبیین است و پردهخوانی نیز هنری سنتی است که بستری برای ارائه محتوای داستانی برای همراه کردن اذهان مردم فراهم میکند. ترکیب هنر سنتی با محتوای موردنیاز تبلیغ دینی امروز، در پردهخوانی، فرآیندی برای تامل مخاطبان است که میتواند مخاطبان بیشتری را در سنین مختلف پوشش دهد.
وی همچنین گفت: بانوان، در جهاد تبیین، لازم است ابزارهای متنوع اصیل و نوین را با هم درآمیخته و متناسب با اقتضائات هر کدام، پدیدهای جدید را رقم میزنند.
مدیر مرکز راهبری و همآهنگی امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی درخصوص چگونگی ارائه این طرح بیان کرد: این پرده برای ارتقای تنوع مخاطبان طراحی شده است و پیشنهاد این است که در مکانهای پر مخاطب، خصوصا در ماه مبارک رمضان در قالب محافل قرآنی و پاتوقهای گفتگومحور ارائه شود.
حجتالاسلام شیخ حسین انصاریان استاد حوزه علمیه:
علم هر کجا هست انسان باید به دنبال یافتن آن باشد
حجتالاسلام شیخ حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه در سخنرانی خود به مناسبت ماه مبارک رمضان گفت: باور کردن حقایق و واقعیات که راه باور آن را نشان دادند انسان را در همه شئون زندگی به منبع خیر تبدیل میکند. در روایتی از پیغمبر اکرم(ص) بخش عمدهای از حرکات اهل باور را بیان میکنند به این عنوان که همه این حرکات سودمند است یعنی به انسان این لیاقت داده شده که برای خود و دیگران و دنیا و آخرتش به منبع منفعت تبدیل شود. وی افزود: باور کردن خدا، باور کردن قیامت، باور کردن ملائکه، باور کردن قرآن، باور کردن حلال و حرام و مسائل الهی و انسانی راهش بیان شده و درجا به کسی نمیگویند خدا و قیامت را باور کند بلکه ابتدا راه را نشان میدهند سپس میگویند باور کند. بعد از این نشان دادن اگر کسی به باور نرسد به قول قرآن مجید، افتاده در انواع تاریکیهاست. انصاریان با بیان اینکه اهل باور را خداوند کمک میکند تا بهسوی نور حرکت کنند، گفت: در آیه۱۶۴ سوره بقره راه باور خدا را نشان میدهد علم هر کجا هست انسان باید بهدنبال یافتن آن باشد، روایتی امیرالمومنین دارند که آزادمنشی اسلام را نشان میدهد حضرت میفرمایند: نگاه نکن چه کسی میگوید به شخص کار نداشته باش و گفتار را توجه کن. قرآن در این آیه ذکرشده میفرماید در آفرینش زمین و آسمانها را بدون نقشه و به کار گیری ابزار و بدون مصالح و تنها با اراده خویش خلق کرد. این خداوند است که میتواند انسان را بدون پدر و مادر و یا بدون پدر و یا با پدر و مادر خلق کند حضرت آدم(ع) پدر و مادر نداشت و حضرت عیسی(ع) نیز پدر نداشت. تنها کسی که در این عالم بر او رعایت حق پدر و مادر واجب نیست حضرت آدم(ع) است. این استاد حوزه علمیه ادامه داد: اهلبیت(ع) منبع علوم بودند و امام باقر(ع) و امام صادق(ع) توانستند به تمدن جهان کمک کنند چون با فرصتی که در جنگ بین امویان و عباسیان رخ داد توانستند به تربیت دانشجو اقدام کنند. وی با بیان اینکه گردش شب و روز بهقدری دقیق و متعادل است که از هم اکنون تقویم سال جدید منتشر شده است، عنوان کرد: خدا باران را به اندازهای نازل میکند که زمین را زنده میکند و انواع جنبندهها در زمین پخش میکند. ابر، باد، باران، کوهها، آسمان، زمین و کشتیها همه برای باور کردن خدا ازسوی انسانهای عاقل کافی است. این استاد حوزه علمیه بیان کرد: خدا برای تربیت مردم پیامبران را مبعوث کرد و امور حلال و حرام را ازسوی آنان به مردم ابلاغ کرد. اهل باور زندگی پرمنفعتی دارند به گونهای که در قرآن میگوید پیامبر هر آنچه مالک و مربیاش به او نازل کرد باور داشت. در قرآن توحید، اخلاق، قیامت و... بیان شده و حضرت به همه آنها باور و یقین داشت. کسانی که استقامت در دین ندارند، دین ندارند.
نظر شما