بازی ویدیویی «رویاهای روی بالش» با محوریت روز نکبت به‌زودی وارد مرحله تولید می‌شود. به گزارش روزنامه آگاه و به نقل از نشنال، «رویاهای روی بالش» نام یک بازی ویدئویی است که سازنده‌اش فردی فلسطینی از کرانه باختری، آن را با هدف به اشتراک گذاشتن تاریخ و موضوع فلسطین با مخاطبان جهانی، در دست تولید دارد. 

بازی‌ساز فلسطینی ماجرای «یوم النکبه» را می‌سازد

آگاه: رشید ابوعیده، طراح بازی ویدئویی فلسطینی، در حال کار برای ساخت دومین بازی خود با عنوان «رویاهای روی بالش» است. برای او این بازی اهمیت زیادی دارد، زیرا محتوای آن در جریان «نکبه» می‌گذرد. وی برای به دست آوردن سرمایه لازم برای ساخت این پول یک کمپین سرمایه‌گذاری جمعی به راه انداخت که با توجه بین‌المللی روبه‌رو شد و بیش از ۲۰۰هزار دلار جمع‌آوری کرد و حالا دیگر خیالش راحت است که او و تیمش بالاخره می‌توانند پروژه‌ای را که مدت‌هاست در ذهنش جای داشت و به آن فکر می‌کرد، عملی کنند.  ابوعیده در صحبت با نشنال از کرانه باختری اشغالی، گفت: ساخت بازی‌های ویدئویی در اینجا کار آسانی نیست، چون در واقع ما در یک منطقه جنگی زندگی می‌کنیم و نمی‌دانیم حتی تا پایان روز زنده هستیم یا نه. 
وی با تاکید بر اینکه از همه آنهایی که از کمپین وی حمایت کردند و درصدد تامین مالی جمعی برای این پروژه برآمدند سپاسگزاری می‌کند، افزود: این تلاش به مهاجران عرب ساکن در غرب اعتبار می‌دهد تا بیشتر دیده شوند. وی افزود: فقط عرب‌ها یا مسلمانان نبودند که این کمپین را به موفقیت رساندند، بلکه بسیاری از افرادی که حامی فلسطین بودند، با وجود اینکه عرب یا مسلمان نبودند، در موفقیت کمپین نقش داشتند.
 این اولین‌باری نیست که ابوعیده برای ساخت یک بازی کامپیوتری کار می‌کند و پیش از این بازی کوتاه «لیلا و سایه‌های جنگ» را در سال۲۰۱۶ ساخت. ابوعیده با شروع طراحی بازی در سال۲۰۱۰، قصد داشت این بازی رایگان به دو هدف برسد: اجرای آنچه به‌عنوان یک طراح آموخته و ساخت یک اثر احساسی درباره فلسطین که در دسترس همه باشد. وی افزود: بازی «لیلا و سایه‌های جنگ» کوتاه بود اما با استقبال خوبی مواجه شد و بسیاری در سراسر جهان آن را بازی کردند. این یک تلاش داوطلبانه بود و کسی برای آن بازی پولی پرداخت نکرد.
 این طراح که قرار است به‌زودی فاز اول بازی جدید را درحالی‌که تامین مالی جمعی ادامه دارد آغاز کند، گفت: یک تیم کوچک هفت‌نفره دارم، و همه ما از راه دور کار می‌کنیم. چند نفر از اروپا، چند نفر از اردن و یک نفر در کویت. «رویاهای روی بالش» درباره مادری فلسطینی به نام اُم است که در جریان «نکبه» به زور از خانه‌اش بیرون رانده شد. او وقت خروج از خانه، پریشان و درمانده، بالشی را به‌اشتباه با فرزندش حمل کرد. او پس از آن وابستگی روانی به بالش پیدا می‌کند و همچنان آن را با فرزندش اشتباه می‌گیرد. او باید پیاده از روستای تنتوره به یک اردوگاه پناهندگان در لبنان برود و در این مسیر جان سالم به در ببرد و از خطر دستگیر شدن ازسوی سربازان اسراییلی فرار کند. بازی می‌تواند مانع یا کمک حرکت این شخصیت شود؛ اگر او بالش را بیندازد، می‌تواند به‌راحتی حرکت کند اما ذهنش منحرف می‌شود و تمرکزش را از دست می‌دهد. نگه‌داشتن بالش باعث می‌شود که او بتواند دوباره تمرکز کند اما حرکت او کندتر و دست‌وپاگیرتر است و سناریوهایی را ایجاد می‌کند که در هر موقعیت نیاز دارد تا از سطوح لازم عبور کند.
 ابوعیده گفت: ابتدا فکر نمی‌کردم این یک داستان واقعی باشد اما کمی تحقیق کردم و به نظر می‌رسد چنین چیزی واقعا طبق روایت‌های دست اول اتفاق افتاده است. من اولین‌بار این داستان را از یک مجموعه معروف داستان عربی خواندم و سال‌ها در ذهنم ماند. این بازی که در جریان نکبه اتفاق می‌افتد، نشان می‌دهد که شهرهای فلسطین قبل از ویران شدن ازسوی جنگ چگونه بودند؛ هنر مفهومی، خیابان‌های روشن و پرجنب‌وجوش را قبل از تبدیل شدن به آوار خاکستری ناشی از حملات نشان می‌دهد. 
برای ابوعیده، آنچه بیش از همه مهم است این است که آرمان فلسطین به این طریق آشکارتر می‌شود. وی با تاکید بر اینکه بازی‌های کامپیوتری می‌توانند یک پلتفرم عالی برای داستان‌گویی دلسوزانه باشند که باعث همدلی بازیکن می‌شود، گفت: برای من مهم است که مردم بفهمند این یک ماجرای بزرگ است که شروع شده و در حال انجام است و ادامه دارد. داستان‌های مختلفی طی روز رخ می‌دهد که این یکی از آنهاست اما تصویر بزرگ‌تری از مبارزه فلسطین وجود دارد. 
اکنون که پول مرحله اول تولید تضمین شده است، ابوعیده گفت: قصد دارد بازی را تا اواخر سال آینده راهی بازار کنند. پول جمع‌آوری‌شده به آنها اجازه می‌دهد تمام امسال مشغول کار باشند. او امیدوار است که کمپین جاری بتواند باز هم پول برای آنها جمع کند تا آنها این بازی را سال آینده به پایان برسانند. این طراح ساخت این بازی را به مراکز مختلف ارائه کرد اما حدود ۳۰۰بار جواب رد شنید. 
وی در شهر نابلس در کرانه باختری، صاحب یک مغازه آجیل‌فروشی است و در آنجا برای تامین مخارج خانواده‌اش کار می‌کند. او همچنین یک بازی‌ساز برنده جایزه است. یک دهه پیش، در حالی که جنگ غزه در سال۲۰۱۴ بیداد می‌کرد، او بازی ویدئویی دلخراش «لیلا و سایه‌های جنگ» را ساخت که در آن مردی سعی دارد برای دخترش و خودش امنیت پیدا کند اما با سقوط موشک‌ها به اطراف، به‌سرعت مشخص می‌شود که هیچ ایمنی وجود ندارد. زمانی که این بازی در سال۲۰۱۶ منتشر شد، ابتدا ازسوی اپل به‌دلیل محتوای نامناسب رد شد اما پس از یک هفته اعتراض این تصمیم لغو شد. با وجود تحسین و توجهی که به بازی «لیلا و سایه‌های جنگ» شد، ابوعیده نتوانست بودجه بازی بعدی خود را از راه‌های متعارف جمع‌آوری کند؛ چون حرف‌زدن درباره فلسطین همیشه ممنوع بوده است. با درگرفتن یک جنگ دیگر در خانه ابوعیده، وی که از امنیت خود و خانواده‌اش هم نگران است، مصمم شد تا داستان این مادر فلسطینی را تعریف کند. پولی که وی اکنون جمع کرده برای پوشش حداقل نیمی از هزینه‌های توسعه بازی کافی است و او امیدوار است زمانی که بازی شروع به شکل‌گیری کرد، پیدا کردن بقیه بودجه، آسان‌تر جلو برود.
 ابوعیده گفت: هدف این است که به بازیکن اجازه دهیم احساس کند و بفهمد چه اتفاقی برای فلسطینیان در این دوران تاریک افتاده است، دورانی که هنوز زندگی روزمره ما را شکل می‌دهد. من می‌خواهم این پیام را برسانم که پاکسازی قومی فلسطینی‌ها روندی مداوم است که از سال۱۹۴۸ آغاز شد. روز نکبت (یوم النکبه) به معنای فاجعه فلسطین، است که با بیرون راندن صدها هزار فلسطینی و آواره شدن دائمی بیشتر مردم فلسطینی در دل تاریخ به جای ماند. این روز معمولا ۱۵مه هم زمان با اعلان منشور استقلال رژیم اسرائیل در سال۱۹۴۸ به یاد آورده می‌شود. طبق اعلام خبرگزاری سازمان ملل، روز نکبت، «روز آوارگی دسته‌جمعی فلسطینی‌ها از سرزمینی بود که قرار بود به اسراییل تبدیل شود»، و موجب شد ۷۰۰هزار نفر فلسطینی تقریبا یک‌شبه به پناهنده تبدیل شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.